NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Priscilla: Odvrácená tvář života s Elvisem (recenze)

Romeo a Julie, Bonnie a Clyde, Rose a Jack… Priscilla a Elvis? Romance, která na povrchu vypadala jako z pohádky, měla v realitě blízko spíše hororu, jak ukazuje i nový snímek Priscilla režisérky Sophii Coppoly.

Cailee Speany jako Priscilla (foto: Aerofilms)

Sophia Coppola má bohaté zkušenosti s vyprávěním silných ženských příběhů, ať už Marie Antoinetty nebo sester Lisbonových v kultovním snímku Smrt Panen. Kdo jiný, než ona se pak měl chopit převyprávění Priscilliny biografie Můj život s Elvisem, a to navíc jen chvíli potom, co u diváků i kritiků zabodovala nová filmová adaptace Elvisova životního příběhu v hlavní roli s Austinem Butlerem. Elvise tedy o rok později doplnila Priscilla, podobnost s nablýskaným příběhem krále rock’n’rollu nečekejte a ani nehledejte, protože o něj tady nejde. Alespoň ne tak, jak je doposud v mainstreamu znám.

Za každým velkým mužem..?

V první řadě je dobré zmínit, že písně Elvise Presleyho nejsou ani součástí soundtracku, který se skládá výhradně z Priscilliných dobových favoritů. Klasiky jako Baby, I Love You od Ramones nebo Sweet Nothin’s Brandy Lee doprovázejí pastelové, do snového oparu zahalené záběry, jejichž snovost se ovšem rozpouští čím hlouběji se Priscilla ponořuje do Elvisova světa, a my s ní.

Ani tehdy ale práce kamery Philippe Le Sourda a kompozice záběrů nepřestává být líbivá a poutavá. Příznačné je i rámováni, v jehož rámci je často Jacob Elordi coby Elvis zabírán z podhledu, zatímco Cailee Speany coby Priscilla je zabíraná z nadhledu, a to především v počátcích jejich vztahu. Už tato stylizace o dynamice jejich vztahu prozradí divákům vše, co mohou čekat.

Čím dále proplouváme roky, které spolu tento pár strávil, tím repetetivněji Priscilla působí, to ale není nutně záporem. Jde o detailní obraz toxického vztahu, jehož výšky a pády se střídají stejně rychle, jako Elvisovy nálady. Stále dokola jako začarovaný kruh se stísňuje i atmosféra a tíha Priscilliny tehdejší situace, ze které si Elvis vychoval manželku, matku svých dětí, a lehce narcisticky i ženskou podobu sebe samotného.

Coppolin scénář barvitě vykresluje různé podoby groomingu, kterými si Priscilla z Elvisovy strany začala procházet už od svých čtrnácti let. Divákovi dává možnost se na situaci podívat nezaujatě ze třetí osoby, zkrátka tak jak je, bez jakékoliv glamorizace nebo skandalizace.

Elvise si tentokrát střihl Jacob Elordi (foto: Aerofilms)

Nothing Left To Do But Go Our Separate Ways

Autentičnosti napomáhají i herecké výkony v hlavních rolích, přičemž můžeme jedině doufat, že Jacobovi Elordimu Elvisovský přízvuk nevydrží takovou dobu po natáčení, jako Austinu Butlerovi. V ženském obsazení výjimečně chybí Coppolina oblíbenkyně Kirsten Dunst, velkým objevem ale je Cailee Spaeny, která se své první výraznější role po Občanské válce chopila se vší ctí a v Priscillině kůži působila jako doma.

Elvis s Priscillou se seznámili, když jí bylo pouhých čtrnáct let, přesto je jejich románek v popkultuře považován za moderní pohádku a jejich vzájemná vášeň je mnohokrát vyprávěným příběhem. Priscilla by ale rozhodně neměla být označována za životní příběh titulní ženy, protože ten začal teprve potom, co opustila brány Elvisova sídla.

Každá mince má dvě strany, stejně jako postava milovaného krále rock’n’rollu s obrovskou fanouškovskou základnou, která na něj nedá dopustit. Film je tak spíš povedeným obrazem toho, proč by idolizace celebrit měla mít své meze a že své slavné oblíbence zdaleka neznáme, jak si můžeme z jejich mediálního obrazu myslet. Protože to, co se může zdát jako sen každé mladé dívky a fanynky, může v realitě vypadat úplně jinak.

4

Priscilla (2024)

Priscilla nabízí nekompromisní pohled na složitý vztah mezi Presleyovými. Citlivě zachycuje temné stránky jejich romance, čímž divákům přibližuje její méně známou a mnohdy nepříjemnou druhou tvář. Díky tomu je i důležitým připomenutím, že idealizace celebrit může zastínit znepokojivé pravdy a že skutečné životy slavných osobností nejsou vždy tak růžové, jak se mohou zdát.

Tereza Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: A24, Aerofilms © 2024

Priscilla