Zlatou palmu na festivalu v Cannes získal film Anora amerického režiséra Seana Bakera o mladé prostitutce. Zvláštní cenu poroty si ze 77. ročníku odnesl íránský režisér Mohammad Rasúlof, Velkou cenu poroty si pak odváží indické drama All We Imagine as Light. Slavnostní zakončení proběhlo ve francouzském letovisku v sobotu večer.
Zlatá palma
Komediální drama Anora vypráví příběh mladé sexuální pracovnice z Brooklynu, která prožije doslova snový příběh, když se seznámí se synem oligarchy a bez rozmyslu se za něj provdá. Jakmile se zpráva dostane do Ruska, pokračování jejího pohádkového příběhu je rázem ohroženo, protože rodiče se vydávají do New Yorku, aby sňatek anulovali.
Zvláštní cena poroty
Íránský režisér Mohammad Rasúlof v Cannes uvedl snímek The Seed of the Sacred Fig. Film pojednává o snaze demokratizovat íránský režim. Sám režisér musel zemi opustit, hrozilo mu pronásledování režimem a vězení.
Ceny poroty
Velkou cenu poroty získalo v Cannes indické drama All We Imagine as Light. Cenu poroty pak získal americko-mexický film Emilia Pérez francouzského režiséra Jacquese Audiarda.
Potlesky a nejvíc sledované premiéry
Jen těžko si představit lepší brigádu než stopovat v Cannes po každé projekci potlesky ve stoje. Obligátní informace o tom, kolik minut který film udržel diváky na nohou, se nevyhne žádnému článku o festivalu. O kvalitě jednotlivých děl to přitom v podstatě nic nevypovídá, pojďme se tedy spíš ve stručnosti mrknout na ta nejzajímavější za samotných děl, která na azurovém pobřeží první diváci zhlédli.
Kevin Costner tu představil první díl svého velkolepého westernového eposu Horizont: Americká sága. Dejme stranou streamovací úspěch seriálu Yellowstone a jeho spin-offů – pravda je taková, že ambice natočit tři velkofilmy v žánru, který je všeobecně považován za relikt minulosti, je sama o sobě v dnešní době bláhová. První díl je navíc podle prvních reakcí dost utahanou expozicí, kdy se tři hodiny představuje nespočet postav, na tržební překvapení bychom si tedy nevsadili. Na konci června film dorazí i do českých kin.
Ještě větší rozpaky pak vzbudila novinka režiséra Kmotra, Francise Forda Coppoly. Ten svou novinku Megalopolis chystal skoro třicet let a nakonec si ji musel zaplatit sám, přičemž v Americe film pořád nemá distributora; do českých kin ho ale v průběhu roku uvede distribuční společnost Film Europe. Kouzelně film na svém Facebooku zhodnotil kritik Pavel Sladký: „Nádherné fiasko, jaké v Cannes snad nepamatuju. Filozofující nuda povýšená na next WTF level. Každý herec hrající v jiném filmu. Pomatené antické reference. Zbytnělá nazlátlá monstróznost. Tenhle film vznikal několik desítek let. Mám pocit, že jsem ho dneska večer několik desítek let sledoval.“ Au.
Daleko spokojenějších reakcí se dočkal film s daleko uvolněnější tématikou, pojmenovaný jednoduše Surfař. Toho si v tomhle chytrém béčku plném absurdit zahrál Nicolas Cage. V roli chlápka, který si odmítá nechávat bandou zakomplexovaných místňáků zakázat sjíždění vln na „jejich“ pláži, si herec se sympatickou ironií zpětně dělá srandu z vlastní akční kariéry. O české premiéře zatím nejsou informace.
Vzruch budí i vychytrale načasovaný snímek The Apprentice, ve kterém si Sebastian Stan zahrál Donalda Trumpa a Maria Bakalova jeho první manželku, československou rodačku Ivanu. Film obsahuje hodně kontroverzní scénu, kdy bývalý prezident USA svou ženu znásilní, a tak Trumpův tým už čile pracuje na žalobě tvůrců. Ti se ale soudu neobávají, skandální kapitolu jeho příběhu mají dle svých slov dobře podloženou. Ani v tomhle případě nevíme, zda film dorazí do českých kin.
Nadšených reakcí se dočkal muzikál Emilia Pérez. Vypráví o narkobaronovi… který se chce stát ženou. Už to naznačuje, že režisér se na celou drogovou tématiku dívá dost neobvykle. Poukazuje na násilí na ženách i únosy tisíců nevinných lidí, kteří jsou obětí dlouhotrvající války narkogangů. O českém uvedení zatím nemáme informace.
Zlatou Palmu za přínos světovému filmu na začátku letošního ročníku dostala americká herecká legenda Meryl Streep. Na konci ji z rukou Francise Forda Coppoly převzal režisér George Lucas.
-red-
foto/video: © archiv, Vertigo, Film Europe 2024