Většina diváků, tedy alespoň těch patřičně otrlých a labužnických, si ho asi stále pamatuje především jako Páju Poulíčka, chodící ztělesnění puberty z dvojice Řezníkových úchyláckých komedií Párty Hárd a Párty Hárder. Ale pozor. Jakkoli excelentně v nich prokázal talent pro komediální timing, jednatřicetiletý pražský rodák opakovaně prokazuje, že jde i o velice nadějného seriózního herce. Nejnovějším důkazem je jeho novinka Jedna noc, ve které ztvárňuje životem otřískaného, těžce zadluženého a těžce nasávajícího muzikanta.
Dramedie
Chtěl být kuchařem, nakonec ale vystudoval činohru na DAMU. Mutující, uhrovatý Poulíček se stal jeho první filmovou rolí, určitě se v ní ale nenechává zaškatulkovat. Komediálním rolím, jako v seriálových Bodyguardech, se sice nevyhýbá; ve vážné roli se nicméně mihnul třeba v malé roli dramatické road-movie Minuta věčnosti, zahrál si i v několika epizodách Kukaček a policistu v kriminálce Na vlnách Jadranu.
Možná nejvýrazněji od Párty Hárder herec zaujal jako odbojář Milan Paumer ve filmu Bratři. Jeho předobrazu, kterému se po boku Ctirada a Josefa Mašínů jako jedinému dalšímu z jejich skupiny podařilo dostat ze socialistického Československa, se přezdívá „ten třetí.“ I vedle Oskara Hese a Jana Nedbala by bylo ve výpravném historickém bijáku velmi snadné herecky tak trochu zapadnout jako „ten třetí“; tím spíš, že film je plný silných vedlejších postav v čele s matkou titulních bratrů v podání Taťány Dykové. Přesto si Ernest ve filmu oceněném Českým lvem za nejlepší celovečerní snímek loňského roku hned několik scén ukradl pro sebe, když se mu povedlo vyvážit jeho povědomě rozpustilou komediální jiskru s vážnější polohou. Mrkněte na naše starší video z placu, kde jsme si s hercem o roli povídali.
První hlavní filmová role
Možná i to otevřelo dveře tomu, aby si Ernest střihl svou první hlavní filmovou roli. „Je to pro mě velká příležitost a hlavně zodpovědnost,“ zamýšlí se herec nad svým ztvárněním někdejšího muzikanta Adama, kterému se během Jedné noci obrátí život vzhůru nohama: „Myslím, že jsem ještě nehrál postavu, která by měla stejné energetické nastavení jako on. Energie hodně obrácená směrem dovnitř, uzavřená krusta, klid před bouří, klokotání emocí, které postupně přetékají,“ dumá. „Cítil jsem se v tom moc dobře.“
Neveselá lovestory od autora tragikomedie Spolu, Davida Laňky, vypráví příběh osudové lásky bývalého úspěšného muzikanta Adama a jeho ženy Elišky. Po tragickém průšvihu se jejich životy zčistajasna otočí naruby. Ona se následnou nelehkou finanční situaci rozhodne řešit postováním svých erotických videí. On si ale jedné noci uvědomí, že takhle to dál nejde, a rozhodne se s tím něco udělat. I za cenu toho, že překročí zákon.
„Práce s Davidem Laňkou je pro mě vždy výjimečná hlavně jeho schopností dávat všem z týmu možnost se do procesu kreativně zapojit,“ reflektuje spolupráci na natáčení náročného námětu Ernest: „Toho si vážím, přináší to na plac určitý pocit bezpečí, které bylo – zejména pro tento projekt – důležité,“ chválí si spolupráci s režisérem.
Muzika dělá přátele
Kromě herectví je Ernest navíc aktivním muzikantem. Zpívá, hraje na zobcovou a altovou flétnu, na saxofon a kytaru. Právě hudební talent ostatně podle něj byl i příčinou jeho obsazení: „Režiséra pro mé obsazení do role Adama nejspíš inspirovalo moje působení v kapelách, ale mám pocit, že poskládat kapelu z mých kolegů z rock’n’rollu byl můj nápad, stejně jako autorský přístup k textům.“
S „kolegy z rock’n’rollu“ Ernest spolupracuje často a zjevně rád. V Jedné noci se jako člen kapely proto objevuje třeba i Ernestův kolega z filmu Bratři i experimentální elektro-rapové kapely s nadsázkou pojmenované Matka, Jan Nedbal. Autorem soundtracku Jedné noci pak je zpěvák glamrockové skupiny The Drain, Daniel Šubrt. Všichni tři spolu pracovali už na povídkovém filmu O malých věcech a Ernest s Nedbalem si zahráli i v televizním filmu příznačně pojmenovaném S písní v tísni.
„S Adamem už pár let spolupracujeme na různých projektech a jsme nerozluční přátelé na život a na smrt, takže se nám společně tvoří nadmíru dobře,“ komentuje tuhle dlouholetou spolupráci Šubrt: „Zadání jsme ale dostali poprvé. Cílem bylo nejen napsat songy ve stylu MGMT a Tatabojs, což po nás režisér doslovně chtěl, ale vlastně celkově vytvořit fiktivní boyband, který bude hrát současnou mainstreamovou hudbu. Takže jsme si řekli, že zkusíme udělat něco jako Mandrage nebo Mirai, ale ne tak blbý (smích). Celou dobu jsme balancovali na takové tenké hranici a myslím, že jsme ji nakonec stejně nakonec párkrát překročili, což je ale vlastně ve finále asi dobře.“
Vlastně není divu, že si tvůrci Jedné noci údajně nějakou dobu pohrávali s nápadem, že by stejnojmenná kapela s Ernestem v čele na akcích spojených s filmem zahrála.
Film Jedna noc vstupuje do kin 9. května. V následujících dnech nabídneme soutěž k filmu a pohled do zákulisí.
-red-
foto/video: Totalfilm Media, Bontonfilm © 2024