Když krajem fouká halný vítr, roste počet nehod, sebevražd a trestných činů. Proč a kdo je jejich skutečným pachatelem? Nadčasový mýtus plný smrti, temnoty a osudovosti zasáhne manželský pár nečekaně během lázeňského pobytu, který má zmírnit hlubokou partnerskou krizi. Anna Geislerová a Tomáš Maštalír čelí v mysteriózním thrilleru svým největším strachům. Smršť je druhý celovečerní snímek natočený režisérem Peterem Bebjakem na motivy stejnojmenného knižního bestselleru Jozefa Kariky. Při jeho příležitosti premiéry jsme si v našem podcastu popovídali hned s dvěma předními slovenskými filmaři nejen o jejich novince, ale i kinematografii a jejich práci obecně.
Peter Bebjak se proslavil původně jako herec, dnes je ale znám spíš jako producent, režisér a scenárista. Jak se stalo, že ve čtyřiceti letech otočil filmařskou výhybku, díky čemuž natočil tak silné snímky, jako Trhlina a Zpráva, pohádky jako Krakonošovo tajemství a O zakletém králi a odvážném Martinovi nebo třeba divácky úspěšné seriály jako Případy 1. oddělení, Herec a Devadesátky? Jak do jeho filmografie zapadá aktuální Smršť, další adaptace knih Jozefa Karika? Co má společného režie drsného thrilleru a pohádky?
A jaký je jeden z nejpilnějších slovenských filmařů sám vlastně divák? „Vždy se ale snažím pustit si alespoň jednu epizodu, když se o nějakém seriálu mluví, málokdy je ale dokoukám celé. Radši chodím do kina, než koukám na stream. Kino pro mě má větší kouzlo a sílu, vybírám si v nich ty nejkomerčnější sračky i zajímavé artové filmy,“ smál se v odpovědi bez servítek režisér. „Je skvělé, že kina tuhle pestrost stále nabízí.“
Hlavní roli ve Smršti po boku Anny Geislerové tvárnil charismatický Tomáš Maštalír, který patří mezi velmi obsazované slovenské herce, hrál v celé řadě filmů i seriálů a je členem Slovenského národního divadla. Jeho herecké polohy se pohybují na široké škále od dramatu přes akční postavy až po komediální role. Setkání jsme si užili i přesto, že vlastně nedává rozhovory úplně rád, jak prozradil hned na úvod: „Nejsem úplně extrovert, jakkoli se to od mojí profese obvykle očekává. Jsem spíš plachý, takže jakmile mám vystupovat sám za sebe, nejsem moc suverénní. Cillian Murphy po Oscarech někoho citoval, že herectví je jako sex – má se dělat, nemá se o něm mluvit. Pro mě to nikdy není úplně jednoduché.„
I proto jsme rádi, že jsme spolu mohli probrat třeba jaké pro něj je, vidět sám sebe nadabovaného, jak se mu daří hledat balanc mezi divadelním a filmovým světem, jak se mu poněkolikáté spolupracovalo s režisérem Bebjakem nebo třeba podle čeho si vybírá role, které ztvární.
Totalfilm Podcast najdete ve všech oblíbených audio aplikacích a pravidelně se v něm můžete těšit nejen na podobné rozhovory s českými i zahraničními tvůrci a herci, ale i na pravidelná shrnutí filmových a televizních novinek nebo audiorecenze očekávaných premiér. Smršť vstupuje do kin 4. dubna.
-red-
audio: Totalfilm Media; foto/video: archiv, Bontonfilm © 2024