Jedním z témat letošního Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm je voděná loutka v animovaném filmu. K této příležitosti festival ve spolupráci se Severočeským muzeem v Liberci připravil již před pár dny zahájenou výstavu Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu. Ta u nás vůbec poprvé mapuje tento fenomén, který se pohybuje v prostoru mezi animovaným a hraným filmem. Výstava představuje voděnou loutku v českém filmu od počátků až do současnosti a potrvá až do 2. června.
K vidění jsou nejen samotné loutky, ale také dekorace, celé scény, výtvarné návrhy, skici a filmové plakáty od rozličných, často významných výtvarníků a výtvarnic, jako jsou Jan Švankmajer, František Antonín Skála, Jakub Dvorský či Bára Čechová.
„Je zajímavé, jak natáčení s divadelními loutkami prostupuje českou kinematografií. Objevuje se hned na začátku 30. let 20. století, kdy se na plátno dostává divadelní dvojice Spejbl a Hurvínek,“ říká kurátor výstavy David Kubec a pokračuje: „Přes kultovní filmy Jana Švankmajera a televizní loutky, iluzivní i neiluzivní, se překleneme do současné kinematografie. Tam už na diváky čekají známé loutky z filmu Kuky se vrací nebo Malý pán, ale také rarity, jako jsou charaktery z pozapomenutého filmu Chcípáci, který natočil divadelní soubor Buchty a loutky.“
Na výstavě jako kurátorka spolupracovala také dramaturgyně festivalu Anifilm Malvína Balvínová, která doplňuje: „Na téma voděné loutky ve filmu jsme mysleli už před několika lety, ale čekali jsme dobu, kdyby se nám propojilo s něčím aktuálním. A to se stalo letos, kdy jde do kin celovečerní film Velký pán a premiéru bude mít právě u nás na festivalu. V podstatě sledujeme, že voděná loutka ve filmu má u nás tradici a zároveň dobře funguje i v aktuální tvorbě.“
Na výstavě si tak návštěvníci prohlédnou mimo jiné vzácné loutky Spejbla a Hurvínka ze 40. let, Mefista, Kašpárka a scénu ze Švankmajerovy Rakvičkárny, ale také české „muppety“ Jů a Hele ze Studia Kamarád. Nejobjemnější část výstavy tvoří loutky a celé scény z filmů Malý pán (2015) a Velký pán (2024) režiséra Radka Berana. Krom hlavních i vedlejších postav filmu si návštěvníci prohlédnou laboratoř pana Drobného, Majolenčin lesní kiosek, Stodolodílnu či interiér knihovny.
Protipólem k těmto exponátům je působivá instalace Televize Estráda, punkového uskupení, které využívá ve své tvorbě právě voděné loutky. Televizi Estráda založili v roce 2018 mladí tvůrci a studenti z oblasti animovaného filmu a jejich tvorba na výstavě obsadila prostor kaple. K vidění je zde většina jejich fundusu a na 180 figur, loutek a postav.
Výstava je časově sladěná s premiérou loutkového filmu Velký pán a tematicky rezonuje také s Mezinárodním festivalem animovaných filmů Anifilm, který se v Liberci koná 7. – 12. května a s voděnou loutkou počítá jako s jedním z témat nesoutěžního filmového programu.
Výstavu Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu pro Severočeské muzeum připravil tým Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm, kurátoři David Kubec, Malvína Balvínová, Pavel Horáček a Pavel Jirásek a architekti Richard Loskot a Rozárka Jiráková. Autorkou plakátu je mladá výtvarnice, režisérka a animátorka Noemi Valentíny.
Vstupné do Severočeského muzea je dobrovolné a otevřeno je denně kromě pondělí od 10:00 do 19:00. Severočeské muzeum k výstavě ve spolupráci s Anifilmem připravilo i doprovodný program (jako např. projekce filmů), o němž se více dočtete na webu muzea www.muzeumlb.cz.
-red-
zdroj: G. Zajícová
foto: © Matyáš Gál, Anifilm 2024