Dali si po držce navzájem, pak společně rozmlátili na kusy Mechagodzillu, a nyní se musí spojit proti další apokalyptické hrozbě. Godzilla a Kong se vrací do kin a chtějí u toho zase jednou posunout laťku toho, jak může taková digitální hlasitá podívaná vyprávět, znít i vypadat.
Už trailery nebyly nic pro útlocitného, popř. epilepsií trpícího diváka. Mini Kong! Červený opičí titán Skar King! Návrat do duté země! Růžovoučká Godzilla! Kong s obrovskou kovovou rukavicí! A nakonec obě monstra, běžící do bitvy bok po boku, skoro jako šupinatý Batman a chlupatý Robin o velikosti mrakodrapů. „To byl první obraz, co jsem měl hlavy, a od kterého jsem se odpíchnul,“ tetelil se Adam Wingard, režisér filmu, na Zoomu z brazilského Comic Conu, těsně po zveřejnění prvního traileru.
Když jsme oba titány viděli v jeho předchozím filmu naposled, uzavírali po vydřeném vítězství křehké příměří. Kong se odebral do duté země, zatímco obojživelný Godzilla za své teritorium převzala zemský povrch. Co by mohlo tohle kompromisní status quo rozbít?
Kong se ve svých toulkách dutou zemí dostává hlouběji a hlouběji, až nakonec zjistí, že v jeho novém domově kraluje někdo jiný. Skar King je větší, štíhlější, mrštnější. a taky kulervoucně červený. Není divu, že jeho opičí poddaní, kterým panuje pevnou rukou, z něj mají tak nahnáno. Ani to, že jeho výlet na zemský povrch kromě Konga nedocení ani Godzilla, ani lidstvo v čele s organizací Monarch, kterou fandové tohohle filmového vesmíru mohli blíž prozkoumat ve stejnojmenném seriálu na Apple TV+.
Adam Winguard mezi titány přišel s poměrně čistým štítem. Když přijal nabídku zrežírovat čtvrtý příspěvek do warneřího monsterversa inspirovaného japonskými potvorami od společnosti Toho, měl za sebou pár žánrovek, jako horor V/H/S nebo pokračování Blair Witch s podtitulem 20 let poté. Nyní, deset let od premiéry rebootované Godzilly od Garetha Edwardse, je nicméně on i celá série o kus dál. Nový přírůstek si tedy sebevědomě umínil natočit jako biják o obřích monstrech, jaký by si sám přál v kinech vidět.
I proto se se štábem vydal do Austrálie, aby našel lokace pro neprobádané oblasti duté země. Našel je v Daintree, jednom z nejstarších pralesů na světě, kde prehistoricky nepůsobí jen flora, ale i fauna. Filmaři si tak museli dávat velký pozor, aby při práci nenamíchli tamní endemity, kasuáry. Tihle opeřenci podobní pštrosům jsou totiž vzdálení příbuzní dinosaurů, a navrch nejnebezpečnější ptáci na světě. No, jakmile začínáte ráno bezpečnostním školením o hadech a krokodýlech, asi víte, že vás čeká zajímavý den v práci.
Ve filmu o Godzille samozřejmě ale nemůžete strávit celou stopáž v džungli. „Zbouráme pěkných pár památek,“ culí se režisér a jako hřiště, které přerostlí spojenci alespoň částečně srovnají se zemí, vyjmenovává Řím, Rio di Janeiro a egyptské pyramidy. „Dutá země je vymyšlený svět. Musíte se vrátit na zem a ukázat ta monstra v povědomém prostředí, aby byl film uvěřitelnější a lidi ho víc prožívali. Navíc vám reálné lokace dávají ponětí o tom, jak jsou titáni na plátně vlastně velcí,“ vysvětluje s fandovským zápalem a jedním dechem objasňuje rozměry filmového Konga: „Jeho hlava je velká asi jako hlava Sochy svobody i s pochodní, a jeho oko asi jako tři lidské hlavy. Když si sedne, je vysoký asi jako patnáctipatrová budova, takže tím otřese celým lesem. V tu chvíli kameru musí ohodit závan prachu a roztřást ji. Podobné detaily dávají tomu světu hmatatelnost.“
A že o rvačky nebude nouze, ani ty o ty pod povrchem, ani o ty na něm. Skar King, titán, kterého si filmaři nově vymysleli namísto využití některého z již existujících kaiju od Toho, dá Kongovi i Godzille pořádně zabrat. „Tohle mě bavilo, protože ve finále jsme doteď pracovali hlavě s lidskou hrozbou. Přeneseně jí byla i Mechagodzilla, kterou ve filmu lidi stvořili, abychom měli protiváhu Godzille, takovou sílu ale nejde ovládat. Skar King vlastně reprezentuje ty nejhorší stránky lidstva podobně, jako Kong reprezentuje ty nejlepší,“ vysvětluje Wingard. „A na jednoho titána je Skar King moc velký. Bude to chtít tým,“ usmívá se.
„Ten film je strašná jízda, nemůžu uvěřit, kolik jsme toho do něj nacpali, ani na sekundu nezastaví,“ uzavírá rozhovor nadšeně režisér s rozzářenýma očima. „Především jsme ale – a tohle bych chtěl hodně vypíchnout – našli nový způsob, jak pracovat s digitálními triky a vyprávěním. Ve filmu máme i osmiminutové sekvence, ve kterých se nepromluví, a celou dobu sledujeme monstra. A funguje to,“ slibuje.
Nakolik slibům dostál, se už můžete přesvědčit v kinech. Godzilla x Kong: Nové impérium do nich vstupuje 28. března.
-red-
zdroj: Total Film
foto/video: Warner Bros. Discovery, Vertical Entertainment © 2024