Novinka finského režiséra Akiho Kaurismäkiho Karaoke blues měla svou světovou premiéru na festivalu v Cannes, kde okouzlila místní, mnohdy značně cynické, publikum. Pomyslná čtvrtá část jeho Helsinské trilogie z prostředí pracující třídy z devadesátých let (Děvče ze sirkárny) sleduje nepravděpodobnou love story mezi ženou Ansou, jež se nebojí vzepřít každodennímu bezpráví, a dělníkem Holappou, jehož roztržitost mu přináší časté problémy. Novinku uvidíme v kinech už 16. listopadu.
„Rozhodl jsem se natočit příběh o tématech, díky nimž by lidstvo mohlo mít budoucnost: o touze po lásce, solidaritě, naději a úctě k ostatním lidem, přírodě a všemu živému i mrtvému,“ říká o své možná trochu netradiční žánrové volbě šestašedesátiletý finský režisér. „S podmínkou, že si to toto téma zaslouží,“ dodává vzápětí.
Z filmu prosyceného něžným humorem čiší Kaurismäkiho láska k filmovému médiu. „V tomto filmu nenuceně smekám svůj příliš malý klobouk před svými ikonami – Bressonem, Ozuem a Chaplinem,“ komentuje mnohočetné popkulturní narážky. S humorem sobě vlastním však neotálí dodat: „A tak jsem za toto případné katastrofální selhání zodpovědný výhradně já sám.“
Film měl svou světovou premiéru na Filmovém festivalu v Cannes, odkud si odnesl Cenu za režii a též se umístil na prvním místě v prestižním novinářském hodnocení, tzv. jury grid. Média nešetří chválou, „ryzí a okouzlující lovestory ,“ zní z úst magazínu Awards Watch. Deadline mluví jako o „naprostém festivalovém klenotu,“ Guardian zas jako o „neskutečně zábavné feel-good komedii v rytmu rock ‚n‘ rollu.“ Mezinárodní novinářská asociace FIPRESCI pak udělila Karaoke blues cenu za Nejlepší film roku.
Film se s velkým úspěchem představil v předpremiéře publiku na Mezinárodním filmovém festival v Karlových Varech, kde sbíral nadšené ohlasy kritiků i diváků, kteří mu udělují velice vysoké hodnocení 83% na filmové databázi ČSFD.
-red-
zdroj: B. Mrazíková, Aerofilms
foto/video: © Aerofilms 2023