Do českých kin míří mysteriózní thriller Pět ďáblů francouzské režisérky Léy Mysius. Ve vítězném snímku filmového festivalu Mezipatra uvedeném také v Cannes září v hlavní roli Adèle Exarchopoulos, kterou si čeští diváci mohou pamatovat například z filmu Život Adéle. Magicko-realistický příběh mistrně balancující mezi žánry romance, fantasy a thrilleru vypráví o mladé matce Joanně a její dceři Vicky. Když se do jejich života po dlouhé absenci nečekaně vrátí Joannina švagrová Julie, vydává se Vicky pomocí svých nadpřirozených schopností rozkrýt společnou minulost obou protagonistek – a zjišťuje, že nechybělo málo, a vůbec se nemusela narodit.
Joannin život vypadá, jako by ho někdo nalinkoval. Spolu s milujícím manželem se stará o zvídavou dcerku Vicky a jedinou vzrušující položkou v její každodenní rutině je ponor do ledového jezera. Nečekaný rozruch ale vzbudí neohlášený příjezd Joanniny švagrové Julie. Mezi ženami vzniká hutné dusno, které vycítí i malá Vicky. Ta se pomocí svých nadpřirozených schopností vydá rozkrýt společnou minulost protagonistek. Znovuoživené vzpomínky ale naznačují, že se Vicky nemusela vůbec narodit.
Pět ďáblů je druhým filmem čtyřiatřicetileté francouzské režisérky Léy Mysius, která debutovala před šesti lety celovečerním snímkem Ava. Ten velmi originálním způsobem vypráví o dospívající dívce, která rychle přichází o zrak – a rozhodne se naplno prožít poslední léto, než o tento smysl zcela přijde. Snímek se promítal na desítkách festivalů po celém světě (v Česku byl uveden na festivalu ve Zlíně) a vysloužil Mysius pověst výrazného režijního talentu.
Ve svém druhém filmu Mysius opět intenzivně pracuje se smyslovým vnímáním – Joannina dcera Vicky má extrémně vyvinutý čich. Dovede identifikovat a ve své domácí laboratoři replikovat jakoukoliv vůni, včetně vůně své matky. Tato dovednost jí nakonec umožňuje i cestovat časem. Když se ponoří do rodinné minulosti, zjišťuje, že nechybělo málo, a nemusela se vůbec narodit. Její matka a její teta Julie totiž do sebe na střední škole byly zamilované, ale jejich láska, z důvodu odsudků okolí, skončila tragicky. Najdou k sobě, nyní již dospělé ženy, cestu zpět? A co to bude znamenat pro malou Vicky?
Snímek vyniká velmi výrazným formálním stylem. Mysius se svým kameramanem a spolu-scenáristou Paulem Guilhaumem učinila rozhodnutí točit na 35mm film. „Pět ďáblů je o neviditelných věcech v našem životě. Kdybychom točili digitálně, viděli bychom na plátně vše. Nemohla bych vytvořit tajemno, které jsem si vysnila,“ říká Léa Mysius a dodává: „Nechtěla jsem, aby film byl příliš intelektuální. Žánr fantasy mi umožňuje mluvit o lidských posedlostech hravým, efektním a děsivým způsobem. Proto je film protkán nejen odkazy na psychoanalytickou teorii a literární díla, ale i na Twin Peaks od Davida Lynche, Osvícení od Stanleyho Kubricka a Nene a My od Jordana Peelea.“
Film do kin posílá Queer Kino ve čtvrtek 12. října. Recenzi přineseme v den premiéry.
-red-
zdroj: K. Dvořáková
foto/video: © Queer Kino 2023