Do konce října natáčí režisér Šimon Koudela podle vlastního námětu a scénáře film Fichtelberg. Vypráví příběh mladého rytíře, sirotka, který se hnán touhou po lásce a uznání vydává na cestu, odkryje kriminální spiknutí a dojde až za hranu života, aby pochopil, že celou dobu podléhal iluzi a sebeklamu. Historický film o dospívání má navázat na českou zemanovskou tradici využitím vícevrstvých kompozic, kdy jsou scény s živými herci kombinovány s animovanými efekty.
Jako mladík ztratil Petr Pětipeský v podání Jana Dlouhého otce i majetek. Proto pracuje jako správce na stavbě mostu v Urbachu, mostu, který buduje vladyka Smiřický jako bránu k pravděpodobnému nerostnému bohatství ukrytému v horách. Urbach je temné a nepřátelské místo, kde nesnášejí cizáky. V mlze nad ním se ztrácí hora Fichtelberg. Dějí se tu divné věci: z nebe padá černý popel a mizí odsud lidé. A žije tu i Alma, divoká dcera místního kupce, do které je Petr zamilován.
Podstatným tématem filmu je dospívání. Iniciační dobrodružná cesta mladého rytíře Petra Pětipeského je vyprávěna na půdorysu moderního příběhu současnou filmovou řečí. Mladý člověk, hnán touhou po lásce a uznání, dochází až na samou hranu života, aby pochopil, že celou dobu podléhal iluzi a sebeklamu. Jeho poznání je ještě hlubší, nalézá totiž pravý důvod své vnitřní bolesti – otcovskou křivdu. Petr tak nachází cestu zpět do života, osvobozuje se, stává se dospělým.
Pozadím vyprávění je velká historicko-kulturní proměna Evropy 16. století. Lidský osud, ohrožovaný nadpřirozeným zlem a předurčený bezvýhradnou boží vůlí, se transformuje v život racionálně uvažujícího člověka, který získává smysl své existence do svých rukou. Středověk v Čechách končí, od jihozápadu svítá novověká renesance.
Lokace pro historický příběh našli filmaři na různých místech České republiky. Točilo se v Praze, v lomu Požáry, na Kokořínsku, v Českosaském Švýcarsku či v klášteře Doksany.
Zásadním originálním rozměrem filmu je netradiční obrazová forma – vícevrstvá animovaná kompozice kombinovaná s živou hereckou akcí. Smyslem této podoby je oživit dávný historický svět a současně stimulovat divákovu imaginaci podobně, jako si čtenář románu vytváří ve své představě vlastní fantaskní skutečnost. Výtvarná stylizace filmu je tedy dějotvorná, aktivně pracuje s fantazií a tím zesiluje percepci příběhu.
Animační výtvarné ztvárnění má navodit atmosféru středověkých vyprávění, dobových ilustrací a obrazů, zavést děj do tajuplného světa mlhavých hor protkaným skrytým tajným podzemím i do zákoutí lidských emocí. I když jde o digitální obrazovou postprodukční technologii, takový princip práce s obrazem má v historii českého animovaného filmu velkou tradici, např. díky snímkům Karla Zemana.
Podstatným tématem filmu je dospívání. Aby se postavy staly dospělými, musí dosáhnout (po vzoru středověkých románů) zasvěcení tím, že se “odstřihnou” od dosavadních struktur své (vnitřní) existence, svých představ o sobě, o okolním světě. Musejí zatratit vzorce, které je svazovaly s chráněným věkem dětství, zavrhnout rodiče. Mladí hrdinové navíc prožijí bolestivé zjištění, že chtějí-li dosáhnout cíle, musí obětovat něco bytostného… Petr touží po soužití s mrtvým otcem. Když se mu po peripetiích ta příležitost naskytne, nechce už s otcem zůstat. Musí ho v tu chvíli odvrhnout, aby se osvobodil z jeho vlivu, aby byl konečně nezávislý
Fichtelberg je příběh o vztahu, tenzi a spolupráci mezi třemi národními elementy – českým, německým a italským obyvatelstvem v sudetské oblasti českých hraničních hor. Po staletí se zde vytvářela v celoevropském měřítku unikátní dimenze spolužití, asimilace i zpětného sebeurčování těchto tří národních a kulturně-historických elementů, i křesťanských konfesí (utrakvismu – luterství – katolicismu), z nichž vždy vznikaly unikátní hodnoty.
„Je to cenný projekt, podklad pro rodinný dobrodružný film s filozofickým přesahem. Zároveň je to připomínka fantastické, a přitom pravdivé historie zapomenutých dolů a skláren v českém pohraničí. A hlavně jde o film mimořádně schopného a nadaného animátora Šimona Koudely, pro kterého má být Fichtelberg první velkou zkušeností,“ popisuje dramaturgyně Tereza Brdečková.
Režisér Šimon Koudela už od studia se jeho filmy pravidelně prezentují v soutěžních sekcích na festivalech po celém světě a získávají ocenění. Například jeho poslední půlhodinový snímek Trosečník byl ve světové premiéře uveden v “oscarové” soutěži na mezinárodním festivalu v Káhiře a mimo jiné získal ceny na festivalu v Houstonu a v Dillí. Pro Českou televizi natočil celou řadu dokumentárních snímků a režíruje různé pořady a přenosy, zejména s hudební tématikou. Jako autor animací a trikových záběrů kooperoval na různých českých ceněných filmech.
Ve filmu se dále objeví třeba Ondřej Stupka, Ivan Franěk, Karel Dobrý, Jiří Štěpnička nebo Jaroslav Plesl. Film do kin uvede CinemArt.
-red-
zdroj: Petr Slavík
foto: CinemArt © 2023