NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Recenze: Historické drama Golda ukazuje válku mimo bojiště

Bude to teprve něco málo přes měsíc, co nám herecká veteránka Hellen Mirren coby vypravěčka líčila potrhlé eskapády Barbín a Kenů. Přestože se ale tato britská dáma vůbec neštítí podobných velkofilmových projektů, viz letošní druhý Shazam nebo série Rychle a zběsile, za ně si přeci jen Oscara nevysloužila. Toho kdysi obdržela za ztvárnění britské královny Alžběty a na druhou zlatou sošku bude dost možná znova aspirovat za své aktuální ztvárnění další významné světové političky, Goldy Meirové, ve snímku Golda – Železná lady Izraele.

Píše se rok 1976 a izraelská premiérka Meirová se probouzí do devastující situace. Na hranicích její země se srocují vojska egyptské a syrské armády, varování dorazilo až příliš pozdě a její země je na překvapivý útok zoufale nepřipravená. Všechny oči se tak upírají právě na Meirovou a očekávají od ní jasné povely a rady.

Je skoro až bizarní, kolik podobností mezi Goldou a nedávným Oppenheimerem vyplave při bližším pohledu na povrch. Oba snímky se točí okolo historicky kontroverzních postav, které se svými činy zapsaly do dějin tučným písmem. Válka, smrt a lidské utrpení silně rezonuje oběma filmy, na plátně přitom nepadne jediná kapka krve. A po návštěvě kina by nejspíš nebylo od věci navštívit v obou případech psychologa.

Železná lady Izraele je velice náročný a mentálně vyčerpávající pohled do vedení války, ve kterém sice neuvidíte jediný výstřel, zdevastovat ale dovede poměrně spolehlivě. Rodilý izraelský režisér Guy Nattiv má s celovečerními snímky zkušeností poskrovnu, Oscar za krátkometrážní film Kůže z roku 2018 mu ale nesedí doma na poličce bezdůvodně. Navzdory tvrdé a neúprosné tematice je Golda zrežírovaná s obrovskou mírou intimity a dovede diváka dokonale vhodit do neřešitelné situace Meirové po boku.

Po celou dobu vyprávění se od političky nikdy neodloučíme a plná váha konfliktu, nutných i zbytečných obětí, pocitu viny a výčitek díky tomu často zasahuje silou rozjetého tanku. Nic by samozřejmě nefungovalo, kdyby celý film skvěle nevedla právě Hellen Mirren, jejíž herecký talent se neztratí ani pod notnou vrstvou masek a make-upu. Je také třeba zasalutovat jejím plicím. Všechny cigarety, které musela za natáčení vykouřit, by vydaly za kdejakou fabriku.

Pokud tedy po nedávných atomových hrátkách v Los Alamos hledáte další příležitost k panické atace, vyrazte směle do kina. Pokud se vám ovšem při zaznění jména Goldy Meirová nerozsvěcují žádné žárovičky, možná bude lepší nejprve zamířit na Wikipedii. Goldy totiž není plnokrevným životopisným snímkem, ale spíše jen výsekem historie, který zachycuje jedno konkrétní, byť nesmírně krušné období. Do političčina života a kariéry před začátkem konfliktu se film pouští pouze okrajově a samotná Jomkipurská válka není vysvětlena nijak do hloubky. Scénář se navíc příliš nezaobírá dlouhým úvodem, plně se zorientovat tedy historií nepolíbeným chvilku potrvá.

4

Golda – Železná lady Izraele (2023)

Více než klasický životopis připomíná Golda hlavně v druhé polovině spíše psychologický thriller na pozadí válečného konfliktu, vůbec tomu ale není na škodu. Režisér Guy Nattiv má film pevně v rukou, přesně ví, jak chce na diváka zapůsobit a jak toho docílit. Nezasvěcení se možná budou muset chvíli rozkoukávat, poutavá atmosféra vás ale nakonec strhne tak jako tak.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: © Film Europe 2023

Golda – Železná lady Izraele | Golda