Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Poslední srpnový víkend vypukne FIFELI – Filmový festival v Litoměřicích

Od 25. do 27. srpna proběhne 23. ročník Filmového festivalu Litoměřice – FIFELI. Festival s letošním tématem hranice uvede mozaiku děl světové i domácí kinematografie od 50. let minulého století po současnost, zážitek klasické filmové projekce z 35mm kopie, dvě distribuční předpremiéry a debaty s tvůrci. Chybět nebudou ani koncerty – tentokrát do Litoměřic zavítají kapely Dva a Mutanti Hledaj Východisko. Podívejte se na výběr z programu, pustit si můžete také čerstvý podcast s festivalovým týmem.

Zahajovacím filmem 23. ročníku bude nová dramedy Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka Přišla v noci (2023). Komorní černá komedie s prvky home invasion hororu vypráví příběh dvou třicátníků (Annette Nesvadbová, Jiří Rendl), jimž se do bytu přistěhovala matka jednoho z nich (Simona Peková). Téma hranic, jejich překračování a porušování, film prezentuje doslovně, kdy se matka k dvojici nastěhuje, i skrytě – na rovině plíživého psychologického útlaku, jehož se matka na páru dopouští. Zdánlivě nenápadný snímek se postupně proměňuje v podrobnou a do detailu promyšlenou sociální studii kombinující humor, horor i drama, naplňující diváka pocity pobavení i znepokojení zároveň. Slavnostní zahájení festivalu proběhne za přítomnosti tvůrců filmu.

O komplikovanosti rodinných vztahů ví své i další film, který festival uvede v rámci pásma FAMU uvádí FAMU – ambiciózní, dva roky připravovaný snímek oceňované režisérky a studentky Filmové a televizní fakulty AMU Darii Kashcheevy Electra (2023), který měl světovou premiéru v Cannes a probojoval se až do finále prestižních cen britské filmové akademie BAFTA. Surrealistické drama, v němž autorka pracuje s animací živých herců (tzv. pixilace), vypráví příběh mladé ženy, která se snaží vymezit vůči své matce, pochopit komplikované city k otci a ujasnit si vztah k vlastnímu tělu a sexualitě. Díky znepokojivé poetice, dynamickému videoklipovému rytmu a působivé audiovizuální stránce film nabízí pohlcující zážitek.

Electra (foto: Maur Film)

Zkušenost klasické filmové projekce z 35mm kopie festival ve svém programu udržuje po mnoho let. Konejšivé vrčení promítačky, zrnitý obraz, specifické světlo i kvalita barev na plátně – to je zážitek, jež festival letos nabídne v podobě německého snímku Láska na grilu (2002) Andrease Dresena. Dokumentárně stylizovaný tragikomický příběh dvou manželských párů na hranici milostného vyhoření byl natočen s minimálním štábem, bez scénáře a výhradně na základě herecké improvizace. Film získal na MFF v Berlíně 2002 Velkou cenu poroty.

Kultovní pohádka Vojtěcha Jasného Až přijde kocour (1963) s Janem Werichem v hlavní dvojroli si vysloužila Zvláštní cenu poroty v Cannes. FIFELI uvede tuto fantazijní komedii v její digitálně restaurované verzi, která byla dokončena v roce 2021. Nestárnoucí snímek dodnes okouzluje magickými exteriéry Telče a experimenty s barevným materiálem.

Téma hranic v jejich geopolitickém významu prezentují filmy Lekce temnoty (1992) a Klondike (2022). Surovost, s níž válka decimuje jednotlivce i celé státy, je v těchto snímcích zpracována na bázi dvou reálných událostí, jež od sebe dělí třicet let: válka v Perském zálivu a válka na Ukrajině. Zatímco Lekce temnoty, vizuálně-akustická esej Wernera Herzoga, je při pohledu na meditativní, bezeslovné záběry hořících ropných polí za doprovodu působivé hudební složky jakýmsi univerzálním zamyšlením o původu a krajnostech lidské destrukce, Klondike se obrací ke konkrétnímu a intimnímu portrétu těhotné ženy v Donbasu v emočně rozpolcené a životu ohrožující situaci. Suverénní drama vyneslo Maryně Er Gorbač cenu za nejlepší režii na IFF Sundance.

Diváci na FIFELI uvidí také předního reprezentanta taiwanské nové vlny v podobě hypnotické, audiovizuálně opojné sondy do života mladých lidí Millennium Mambo (2001) režiséra Siao-sien Chou. Éterická vypravěčka Vicky žije ve světě pouličních neonů a pochybných techno klubů. Provádí nás příběhem dospívání, velké lásky a ještě většího ztracení, a to netradičním způsobem: dopředu říká, co se ve filmu bude odehrávat. Práce s kamerou (Mark Lee) snímku vynesla Technickou cenu poroty v Cannes.

Millenium Mambo

Téma hranic rezonuje také ve světě vrcholového sportu – mezi špičkovým sportovním výkonem a zdraví nebezpečným hazardem je hranice velmi tenká. Zejména když se jedná o psychické zdraví.  „Ty nejsi lidská bytost, jsi atletka.“ 23. FIFELI uvede podmanivý a emocemi nabitý dokument od polské režisérky Marty Prus Za hranicemi možností (2017), který sleduje příběh dvacetileté ruské moderní gymnastky Margarity Mamunové připravující se na vrchol své kariéry – olympiádu v Riu de Janeiru.

Zakončovacím filmem festivalu za účasti tvůrců bude celovečerní debut Alberta Hospodářského Brutální vedro (2023). Hraný film, který festival uvede v předpremiéře, představuje realitu zdánlivě totožnou s tou naší – s jedním rozdílem: fatální hrozba má ve světě Brutálního vedra jasný obrys. K Zemi se nezvratně řítí úlomek Slunce, ta se jeho vlivem ohřívá. Střetne se žhavá hmota s vyprahlou planetou? Rezignaci pod tíhou nesnesitelného horka přerušují záchvaty agrese, perverze a zoufalství, které aktéry dohání až na hranici samotné existence. Snímek vynesl tvůrcům Zvláštní uznání poroty sekce Proxima na KVIFF.

O hudební program se letos postarají originální kapely Dva a Mutanti Hledaj Východisko. Letošním obohacením je před samotným festivalem možnost navštívit 24. srpna v letním kině na Střeleckém ostrově koncert jednoho z nejzajímavějších objevů současné mladé scény, zpěvačky Pam Rabbit a projekci kultovního provokativního filmu Larse von Triera Idioti (1998).

Program festivalu najdete webových stránkách www.fifeli.cz

-red-
zdroj: K. Osičková
foto/video: FIFELI, Totalfilm Media © 2023

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast