Poslední srpnový víkend proběhne 23. ročník Filmového festivalu Litoměřice, který si zkráceně říká FIFELI. Na návštěvníky čeká přes 25 projekcí zahraničních i českých, převážně nedistribučních, filmů. V jejich výběru se letos prolíná téma hranice. Doprovodný program nabídne přednášku překladatelky Anny Kareninové, koncerty kapel Dva a Mutanti Hledaj Východisko, workshop s greenscreenem pro děti, výstavu a performance. Zahajovací film – nová dramedy Přišla v noci – doprovodí delegace, stejně jako zakončovací film Brutální vedro.
I se svou dlouhou tradicí si akce zachovává spíše komorní a komunitní charakter. Vlivem lokality festivalu v historickém centru Litoměřic, jeho nesoutěžního formátu a dramaturgického přístupu, který na filmová plátna vrací kultovní snímky s vysokou uměleckou hodnotou i kinematografické anomálie, je FIFELI téměř rodinnou a zcela jistě uvolněnou akcí, na niž se sjíždí dlouholetí “kmenoví” fanoušci festivalu, studenti a studentky filmových škol, audiovizuální nadšenci i rodiče s dětmi. Festival je jedinou podobnou iniciativou na severu Čech, který svou výhodu spatřuje ve faktu, že na projekce se dostane každý zájemce a nemusí se čekat ve frontách s nejistým výsledkem.
“Dramaturgové festivalu jezdí často na jiné akce a festivaly v Čechách i v zahraničí, buď se svými filmy, nebo jako návštěvníci, a mají odsledováno mnoho rozličných snímků. Z nich každý rok vybírají takové, které rezonují s tématem daného ročníku. Letos bylo na seznamu přes 100 titulů, ze kterých jsme vybrali ty nejzajímavější, nejen z jiných festivalů, ale i takových, které nejsou běžně na velkém plátně k vidění,” doplňuje ke způsobu práce dramaturgů Hana Galiová, ředitelka festivalu.
Diváci se mohou těšit na průřez festivalovými favority z uplynulých let, například mrazivý hraný snímek Klondike (2022) o osobním dramatu na pozadí války na Ukrajině, melancholický příběh jednoho covidového léta Évonrps deníky (2021) či strhující sportovní dokument z prostředí moderní gymnastiky Za hranicemi možností (2017).
Vůbec nejstarší snímek, který festival uvede, je syrová a napínavá studie touhy po svobodě K smrti odsouzený uprchl (1956) jednoho z nejzásadnějších režisérů v dějinách filmu Roberta Bressona. Film se celý odehrává ve stísněném prostoru vězeňské cely a sleduje příběh jednoho muže, který se do poslední chvíle pokouší o útěk. Z českých legend festival uvede pohádkovou satiru Vojtěcha Jasného Až přijde kocour (1963), která okouzluje mystickými exteriéry Telče a experimenty s barevným materiálem. FIFELI film uvede v digitálně restaurované verzi, která byla dokončena v roce 2021.
Pokud jde o tvorbu z přelomu tisíciletí, kterou festival uvede, stojí za pozornost kultovní taiwanský snímek, který by se svou popularitou ve východoasijské zemi dal přiblížit k českým Pelíškům: Millennium Mambo (2001) je hypnotická a po audiovizuální stránce strhující výpověď o životě mladých lidí ovlivněných drogovou a klubovou kulturou, kterou diváci v českých kinech doposud nikdy neviděli. Z 35 mm kopie festival uvede německou tragikomedii Láska na grilu (2002) o dvou manželských párech na hranici milostného vyhoření. Zážitek z klasické analogové projekce festival považuje za důležitý a přínosný bod programu, který zařazuje každý rok.
Z nové tvorby festival uvede pásmo FAMU uvádí FAMU, v němž představí aktuální tvorbu studentek a studentů Filmové a televizní fakulty AMU. V letošním výběru diváci uvidí animované surrealistické drama Electra od Dariji Kaščejevy (premiéra v Cannes, finále BAFTA), pohlcující audiovizuální sondu do hlubin komplikovaných rodinných vztahů a vlastní sexuality, dále hraný snímek Vinland Martina Kuby (Český lev 2023: Cena Magnesia) o zneužívání nelegálních přistěhovalců, dokument Všechno v pořádku, brambory na řádku Piotra Jasińskeho o polsko-českých vztazích, a experimentální snímek Toto je obraz / Toto je jazyk Dalibora Knappa hravě zkoumající limity a možnosti těchto dvou médií.
Festival zahájí nová česká dramedy Přišla v noci Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka za účasti herců Simony Pekové a Jiřího Rendla, režiséra Tomáše Pavlíčka a producentů a zástupce distribuční společnosti, a zakončí debut Alberta Hospodářského Brutální vedro, taktéž za účasti tvůrců. Festival uvede i středometrážní film Petra Michala o překladatelce Anně Kareninové Je nalezena tím, koho hledá. Anna Kareninová bude mít na festivalu zároveň přednášku o “hranicích překladu”.
-red-
zdroj: K. Osičková
foto/video: FIFELI, Totalfilm Media © 2023