V záplavě digibordelu na plátna zase jednou míří Tom Cruise s poctivým, srdečným blockbusterem, aby udělal radost nám i kinařům. První reakce na novou Mission:Impossible jsou tu, a udělají vám radost. Skvělá zpráva je i úspěch mladých českých filmařů v studentské soutěži britské akademie, a fandové Johna Wicka se můžou těšit na režisérský nášup posledního dílu. Disney mezitím chystá hraný remake filmu, který traumatizoval hned několik generací. Tradičně vás i upozorníme na trailer, který by vám tento týden neměl uniknout, shrneme si tržby a doporučíme vám jeden z filmů, které právě vstupují do kin. Přejeme hezké čtení.
Mission: Impossible nezpomaluje s kvalitou ani kvantitou
Těšíte se na další nemožnou misi Ethana Hunta a jeho kámošů z IMF? Tak to vám 13. července bude připadat ještě dál, až zjistíte, že v Americe film viděli první novináři a naprosto je vystřelil z bot.
Akce v Odplatě má být fantastická a jedna z honiček v autech se dokonce má zapsat do historie jako jedna z nejlepších, co jsme kdy viděli. Příběh má být sakra zábavný a aktuální, a to navzdory tomu, že v rámci téhle série vzniká okolo akčních scén dodatečně až poté, co si Tom Cruise vymyslí co nejbláznivější kousky. Poměrně uspokojivý by pak měl být i konec, který sice láká na rok vzdálenou druhou část, údajně ale ne tak frustrujícím způsobem, jak působil třeba konec nedávného animovaného Spider–Mana.
Radost tedy asi nám všem udělá, že tahle poctivá filmová zábava zatím nemíří do síně slávy, ale hodlá nás bavit ještě pěkných pár let. Navzdory rozšířenému vnímání Odplaty jako velkolepého dvoudílného závěru celé Mission: Impossible se totiž podle čerstvých zpráv počítá i s devátým dílem a případně i dalšími. Tom Cruise si tedy ani po šedesátce zřejmě nedá pohov, vše ale samozřejmě bude záležet hlavně na tom, jestli s filmem v červenci začnou v kinech podobné žně, jaké se tomuhle srdcaři povedly s loňskou dvojkou Top Gunu. V extrémně narvané letní sezoně to bude výzva.
Český úspěch na BAFTA
Britská akademie BAFTA oznámila semifinalisty své studentské soutěže a mezi šesti desítkami filmů, které porota vybrala z více než 750 přihlášek z třiceti zemí, se umístily rovnou čtyři filmy z české FAMU. Tři z nich jsou animované filmy, Electra od oscarové nominantky Darii Kashcheevy, Deniska umřela od Philippa Kastnera a Přes střepy od Natálie Durchánkové, a jeden, Osmý den Petra Pylypčuka, je hraný.
Filmovou čtveřici spojují silné osobní prožitky hlavních, převážně ženských protagonistek, stejně tak jako úspěchy na mezinárodní scéně. Všechny je budete mít možnost vidět v českých kinech pod hlavičkou připravovaného pásma FAMU Four od 13. července, tedy necelý týden poté, co budeme znát výsledky soutěže. Mezitím držíme nominovaným českým filmařům palce a děkujeme za další skvělou reprezentaci naší kinematografie.
John Wick 4 dostane prodlouženou verzi
Čtyřka Johna Wicka nadchla spoustu diváků, určitě ale ne všechny. Pro mnohé, včetně režiséra Olivera Stonea, byl příklon k videoherní struktuře vyprávění příliš silný na to, aby si ho dokázali užít jako film a ne jen jako akční showreel. Pro jiné pak těch těch 169 minut krásně nasnímaného a nasvíceného vybíjení padouchů bylo zkrátka trochu moc.
Pokud patříte mezi ně, pak možná zavrtíte hlavou nad faktem, že režisér a někdejší kaskadér Chad Stahelski oficiálně pracuje na své rozšířené verzi, která bude o dalších patnáct minut delší. Do filmu ve střižně přidává nové postavy, více interakcí s těmi již známými, nové scény z berlínské pasáže a hlavně spoustu další akce.
Zatím nevíme, jestli nový sestřih fandům bude dělat radost jen na nosičích nebo dorazí i na stream, ani kdy přesně by měl vyjít; spolu s dokončovaným spin-offem Ballerina a seriálem Continental si ale můžeme být jisti, že světa nájemných zabijáků si v následujících letech ještě užijeme až až.
Další hraná disneyovka na cestě
O hraných předělávkách disneyovských pohádek si můžete myslet co chcete, pro studio se ale jedná o sázky na jistotu, které vždy nějaký ten dolar přinesou. Malá mořská víla a její čtvrt miliarda sice zůstala kapku za očekáváním, v jejím případě se ale studio může vymluvit na rasistické hejtry.
Dalším hraným filmem adaptujícím milovanou klasiku se v každém případě má stát příběh srnečka Bambiho. Kreslené zastřelení jeho maminky traumatizuje děti už od 40. let, proč tedy nepotrápit pár dalších fotorealistickou verzí po vzoru Lvího krále. Film dorazí až za několik let, jeho produkci aktuálně blokuje stávka scenáristů a Disney nejprve plánuje hranou Vaianu, Lilo a Stiche, prequelového Mufasu nebo Sněhurku; už teď ale Bambi vyfasoval režisérku. Natočí ho Sarah Polley, kterou možná znáte spíš jako herečku nebo scenáristku poněkud úmorného dramatu Women Talking. Půjde zároveň o její první zkušenost s podobně velkým projektem, výsledek tedy může dopadnout naprosto všelijak.
Trailer týdne
Rivalové jsou v českém filmovém názvosloví poměrně nadužívaný titul, ale co dělat, když to v případě novinky Luca Gaudagnina sedí jako pověstný zadek na hrnec.
Zendaya v ní hraje bývalou talentovanou tenistku, která se ocitla v milostném trojúhelníku mezi dvěma kamarády. Z něj nakonec vzejde manželství s Artem, pro nějž je zároveň tenisovou trenérkou. Když ale hrozí zánik Artovy kariéry, domluví mu zápas s jeho bývalým kamarádem a svým ex-milencem Patrikem. Jejich vzájemná chemie se nakonec z kurtu přesune i do postele.
Guadagnino má za sebou působivou režisérskou jízdu od doby, kdy natočil oceňované queer drama Dej mi své jméno. Zatímco v posledních letech se režisér soustředil na prestižní nezávislá dramata, u romcomu v jeho podání si s ním odpočineme rádi. Rivalové se budou muchlovat v kinech 14. září.
Na co se chodilo
Vzhledem k tomu, jak šílená a komplikovaná produkce Flashe byla, je výsledek docela fajn. Excesy hlavní hvězdy, změna vedení studia, plánovaný restart komiksového universa DC, covid, stávka scenáristů znemožňující propagaci filmu v nejrůznějších talk shows a další a další trable každopádně přispěly tomu, že rychlonožkovy výsledky v kinech zůstaly dalece, dalece za očekáváním. 50 milionů dolarů z Ameriky za první víkend je výsledek dokonce bídnější, než už tak dost tristních 70 milionů dolarů Black Adama. Odpovídá tomu mizerné numero 15 tisíc českých diváků, což je v historii DCEU filmů u nás dosud nejhorší výsledek. Že by si Flash doběhl alespoň pro půlmiliardu tedy určitě nehrozí.
Minulý víkend nicméně pohořel i někdejší hitmaker Pixar. Novinka Mezi živly za první víkend vynesla pouhých 30 milionů dolarů, což je v porovnání s nedávným úspěchem již půlmiliardového Spider-Mana dost tristní výsledek a ukazuje na jistou únavu diváků klasickými animáky. U nás si na dobrodružství Vlhoše a Jiskry sice zašlo sympatických 27 000 diváků, ve světě jsou ale výsledky filmu podprůměrné a je jisté, že v Disneym a Pixaru probíhají dlouhé porady o tom, jak do budoucna nabrat svěží dech a obstát vedle aktuálně nápaditější konkurence.
Na co se podívat
Asteroid City by bylo zcela nezajímavou dírou uprostřed pouště, kdyby do ní nedopadl meteorit a na místě, kde dnes svérázné městečko stojí, nevyhloubil skutečnou díru. Do jeho malebných kulis Wes Anderson situoval svůj nejnovější film… tedy, zčásti.
Asteroid City výstavbou svého vyprávění, jak je pro režiséra už zvykem, připomíná matrjošku. Ústřední příběh z městečka v americké poušti je tak vlastně fiktivní divadelní hrou, kterou sledujeme v rámci fiktivního televizního pořadu mapujícího její vznik a pozadí, kterou sledujeme v rámci filmu. O čem tedy ale samotný film vlastně vypráví? O všem a vlastně ničem, prim tu zjevně hraje především vyprávění samotné. „Neřeš to a prostě vyprávěj,“ pronese v jeden moment postava režiséra zmíněné hry s tváří Adriena Brodyho.
Jestli tohle lišácké scenáristické řešení přijmete je jen na vás. Stejně tak byste u Andersonova jedenáctého filmu už měli tušit, jestli vás baví hnidopišsky komponované záběrování a kompozice, měkký přednes herců a něžná práce s hudbou, které jsou pro režisérovu práci tak charakteristické, nebo je snad už považujete za lehce otravnou manýru. Tak či onak, vyumělkovaná, zasněná krása v případě Asteroid City hraje nad obsahem prim.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Disney, BAFTA, CinemArt, Vertical Entertainment © 2023