Lucasfilm sice oznámil tři filmy z předaleké galaxie, vzhledem ke zkušenostem z minulých let je ale otázka, jak moc vážně jejich slova brát. Warneři oznámili velký rebranding HBO, novou streamovací strategii a potvrdily zprávy o seriálovém Harry Potterovi. Keanu Reeves si vybral hodně zajímavý projekt. Ve velkém se navíc chodilo do kina. Velikonoční volno přilákalo do sálů tisíce lidí a padl dokonce celosvětový rekord v počtu diváků animovaného filmu za první víkend.
Disney oznámil trojici Star Wars
Jen pár hodin po vydání posledního Total Weeku pročísly internet novinky z londýnského eventu Star Wars Celebration, na kterém Lucasfilm pravidelně fanouškům prezentuje novinky z předaleké galaxie. Tahle série už dlouhých pár let žije jen v televizi, a po řadě celovečerních projektů zaříznutých krátce po oznámení je obtížné věřit, že by se někdy ještě měla vrátit na plátna. Oznámeny ale byly tři filmy, pro jistotu bez data premiéry.
Prvním z nich má být skoro až biblický epos a nepojmenovaný příběh vůbec prvního rytíře Jedi a objevitele Síly odehrávající se 25 tisíc let před událostmi filmů. Do něj se hned po premiéře pětky Indiana Jonese má pustit její režisér James Mangold. Druhý film, pod taktovkou televizního tvůrce Davea Filoniho, má být velkým epickým finále seriálů z Disney+, tedy Mandaloriana, Boby Fetta a připravované Ahsoky. Třetího snímku, který se dost možná promění v plnohodnotnou Epizodu X, se má chopit režisérka krátkometrážních oscarových dokumentů a známá aktivistka Sharmeen Obaid-Chinoy. Má se odehrávat patnáct let po Vzestupu Skywalkera a vrátit na plátna Daisy Ridley a její Rey, toho času budující nový řád Jedi.
Ať už mají tyhle projekty potenciál udělat ze Star Wars znovu událost, na kterou se chodí do kina, nebo ne, můžeme jen doufat, že tentokrát se kamery skutečně rozjedou a a Lucasfilm produkce nezařízne stejně, jako těch několik předchozích.
HBO Max se mění na Max, tahákem bude Potter
Po spojení Warner Bros. s Discovery bylo spojení streamovacích služeb HBO a Discovery+ v podstatě nevyhnutelné. Šuškalo se o tom dlouho a nyní je to oficiální. Až si po 23. květnu aktualizujete aplikaci HBO Max, bude se jmenovat už jenom Max, a v její knihovně rázem přibyde řada dokumentárního obsahu a různých reality shows. Podle slibů studia by se rozhraní navíc mělo zhruba o třetinu zrychlit. Neměla by zmizet ani vaše historie přehrávání ani upravovat aktuálně placená částka, ke standardnímu tarifu by ale měl přibýt jeden levnější s reklamou a dražší tarif s možností přehrávání ve 4K. Částky pro náš trh zatím neznáme, v Americe se ale počítá s desíti, šestnácti a dvaceti dolary.
Studio navíc láká na nový obsah, který pro Max připravuje. Točit by se mělo méně, zato však nákladnějších projektů, zejména souvisejících s velkými brandy z warnerovského repertoáru. Potvrzen je seriálový Harry Potter s novým obsazením, o kterém jsme v Total Weeku mluvili minule. Běžet má deset let, aby s ním vyrostla další generace, a každou knihu adaptovat jednou sérií. V první ukázce se ukázal i batmanovský Tučňák nebo nová série Temného případu. Zároveň se má rozjíždět produkce nových seriálových spin-offů hororové série V zajetí démonů, sitcomu Teorie velkého třesku a před kamery se chystá i Rytíř sedmi království ze světa Hry o trůny.
Keanu Reeves si vybral další projekt
Internetový miláček a sympaťák Keanu Reeves zdánlivě v posledním díle Johna Wicka pověsil gun-fu na hřebík, sympatických 300 milionů na tržbách a spokojené reakce ale naznačují, že pětky se přeci jenom dočkáme.
Než na ní dojde, chce si ale herec trochu odfrknout u komornějšího projektu, u kterého nebude muset třískat zástupy padouchů. Upsal se proto ostré komedii Outcome, kterou aktuálně pro Apple připravuje herec a režisér Jonah Hill. Vyprávět má o zkrachovalé hollywoodské hvězdě, na kterou nečekaně vyplave pořádná špína, když se objeví video z její minulosti.
Reeves sice s komediemi nemá moc zkušeností, podobná role by mu ale určitě mohla sednout, Hill se svými Devadesátkami prokázal jako velmi nadějný režisér a Apple si své streamovací projekty pečlivě vybírá, jak ukázaly i kvality nedávného Tetrisu. Z jejich spolupráce by se tak mohl zrodit hodně zajímavý projekt.
Ulož.to ve své snaze pomstít se distributorovi neuspělo
V Česku jako konzumenti internetu neradi platíme za obsah. Považujeme za výsostné právo podívat se zadarmo na dílo, které je výsledkem práce stovek lidí a několika dlouhých měsíců času. Lidsky a optikou běžného diváka lze přimhouřit oko nad situací, kdy se jedná o zahraniční snímek, který na našem trhu legální cestou zhlédnout nelze – ne ale v případě filmů, jako je Šarlatán, dostupný legální cestou ke stažení na streamu za cenu dvou piv.
Distribuční společnost CinemArt, díky které jsme v českých kinech mohli vidět pecky, jako je třeba druhý Kocour v botách nebo Top Gun: Maverick, se před třemi lety pokusila právní cestou zastavit ilegální šíření Šarlatána na stahovacím portálu Ulož.to. Městský soud v Praze tehdy vydal předběžné opatření ukládající Ulož.to povinnost nelegální kopie filmu ze své databáze odstranit, později však z procesních důvodů rozhodnutí zrušil.
Jenže pak přišel plot twist, kterým se Ulož.to směle zařadilo mezi nejpodlejší padouchy z parodií akčních filmů. Služba si prozatímní stanovisko soudu vyložila jako příležitost se distributorovi pomstít a poslala CinemArtu výzvu k náhradě škody, když tvrdila, že zabránění nelegálnímu nahrávání a stahování Šarlatána v její databázi ji během jednoho čtvrtletí přineslo náklady ve výši téměř 800 000 Kč. Snažila se tedy tvrdit, že hlídání dostupnosti jednoho filmu prostřednictvím banálního programu napojeného na vyhledávač ji stálo stovky tisíc korun měsíčně. Kdyby tomu tak bylo, celkem by se jednalo u tisícovky filmů v pěti službách o náklady v řádu jedné miliardy korun ročně. Akorát že vůbec, jak minulý týden potvrdil soud. Žalobu Ulož.ta zamítl a uložil jim zaplatit CinemArtu náhradu nákladů řízení. Spravedlnost!
Na co se chodilo
Zdá se, že prokletí herních adaptací a časy Uwe Bolla jsou nenávratně pryč. Zatímco televizní obrazovky nedávno zválcovalo temné post-apo The Last Of Us o houbové nákaze měnící lidi v nemyslící monstra, kina aktuálně ovládl houbami sjetý italský instalatér.
Studio Illumination si díky Super Mario Bros. po Mimoních připisuje další kolosální hit; barevné dobrodružství se totiž s neuvěřitelnými 370 miliony dolarů z celého světa nastřádanými už za velikonoční víkend stává nejúspěšnějším startem animovaného filmu v historii. Nostalgičtí pařani a jejich caparti tak vcukuletu překonali nejen Ledové království, ale filmu pojistili druhý díl, několik spin-offů i miliardové tržby, průměrným recenzím navzdory.
Ačkoli místní pamětníci mohli namísto záchrany princezny Peach maximálně tak hrozit Zajícovi na sovětských digihrách, k úspěchu filmu navíc přispělo více než devadesát tisíc českých diváků. Super Mario Bros. tak během prodlouženého velikonočního víkendu zaznamenali suverénně nejlepší tuzemský otvírák letošního roku, a do kin navíc celkově dorazil skoro čtvrt milionu diváků. Snad to vydrží!
Na co se podívat
Renfield pro hraběte Drákulu pracuje už několik století, jejich vztah ho ale pořádně vysává a šéf mu pije krev. Kartáčuje mu plášť, zajišťuje přísun obětí a hlavně se nechává opakovaně a vytrvale ponižovat. Když ho nešťastná porážka donutí přesídlit do New Orleans a ukrýt hnijící zbytky jeho pána v chátrajícím hotelu, uvědomí si, že má jedinečnou příležitost se ze stínu svého zaměstnavatele vymanit jednou provždy. Režisér Chris McKay v krvavé komedii zábavně oživuje jedno z nejslavnějších monster, komediální potenciál upířích pracovních vztahů ale využívá jen napůl.
Škoda, že se tahle ujetá a extrémně krvavá komedie nesoustředí víc na to, v čem je nejzajímavější, Renfield je i přes jistou nesoustředěnost ale výbornou ukázkou toho, jak by studio Universal mohlo a mělo pracovat se svými klasickými monstry. Cageův Drákula se nepochybně u diváků zapíše jako jedna z nejzábavnějších filmových verzí upířího hraběte.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Disney, Warner Bros. Discovery, Vertical Entertainment, CinemArt © 2023