„Jako na české poměry to vypadá naprosto úžasně. A že se očividně inspirovali Strangem? No a? Však Strange je úžasné dílo, pokud se tomu tato pohádka přiblíží jen na malilinkatý kousek, bude to jen a jen dobře,“ píše na našem YouTubu pod trailerem druhého dílu Princezny zakleté v čase jeden diskutující. „Sice to má prvky z Harryho Pottera, Doctora Strange atd., ale dnes je těžký udělat pořádný originál a posunout hranice někam dál, navíc u nás v Česku,“ souhlasí zjevně jiný, a není zdaleka sám: „Ten film vypadá, jako byste smíchali Doctora Strange, Harryho Pottera a českou pohádku.“ V převážně natěšené a spokojené diskuzi se podobné srovnání zaoceánských žánrových špiček a pokračování tuzemské pohádky, která si kolem sebe vybudovala úctyhodnou fanouškovskou základnu, zkrátka opakuje několikrát. Nedalo nám to a před pár týdny jsme si pozvali tvůrce do našeho studia, abychom se jich nejen na inspiraci Rowlingovou či Marvelem zeptali.
První díl Princezny zakleté v čase v roce 2020 ukázal, že i v Česku se dá točit fantasy pohádka, tedy žánr, který tu prakticky nevzniká. Cestu filmu v kinech sice nepříjemně zařízla pandemie, film ale posbíral nadšené ohlasy domácích i zahraničních diváků, na nějakou dobu se stal nejsledovanějším českým filmem na Netflixu a z Los Angeles si odnesl šest cen, včetně ocenění za nejlepší snímek.
„Rozdíl mezi fantasy a pohádkou je takový, že v pohádce máte reálné postavy, co se chovají nereálně. Ve fantasy máte nereálné postavy, co se chovají reálně, což s sebou nese větší logiku a hloubku. Abychom byli pravdiví a nelhali si do pusy, museli jsme vymyslet reálný background těch postav a světa,“ vysvětluje scenárista a autor hudby k filmu, Lukáš Daniel Pařík, proč vůbec bylo potřeba pouštět se do vymýšlení a prohlubování složitého loru, na čemž je tak snadné vylámat si jako tvůrce zuby.
Druhý díl překračuje hranici fantasy ještě více než první. Kromě výpravných soubojů ukazuje i nové lokace, z nichž nejvýraznější je magického města Ayra, a využívá nejvíce digitálních triků v historii české kinematografie. Ve filmu jich lze napočítat přes 700. Vedle QQ studia Ostrava, které má za sebou stovky pohádek a pořadů pro děti, se na speciálních efektech podílí i studio Paranormal, které přispívá unikátní technologií animované malby obličejů, dosud užívané jen v zahraničí.
„Nijak si na CGI neujíždíme,“ směje se režisér Petr Kubík: „Efekty ale máme skoro v každém záběru, protože se sem počítá jakákoli retuš. Je to náročné, renomované studio by si za podobnou práci řeklo o stovky milionů, my se ale držíme na jednotkách díky koprodukční spolupráci. Triky nepoužíváme, pokud nenesou příběh a informaci.“
„Co se Strange týče, lidi se hodně upínají na barvy kouzel a znaky. Naše a jeho kouzla možná mají podobnou barvu, to ale nebyla naše volba; museli jsme poslechnout trikaře, kteří jasně vědí, jaké odstíny můžeme použít, aby zaklínadla vypadala dobře v akčních scénách, na obraze. Co se znaků týče, používáme dvě sofistikované runové abecedy, co se Strangem nemají nic společného, ale vychází ze starých runových písem,“ vypráví zaníceně Pařík po konfrontaci s častým srovnáním zmíněným v úvodu, které mu zjevně vůbec nedělá těžkou hlavu, snad mu spíš i lichotí. „Co se Pottera týče, oba s Petrem jsme ten typ člověka, co stále čeká na dopis z Bradavic,“ dokresluje s úsměvem fanouškovství tvůrců.
V podcastu jsme si povídali nejen o tricích a zákulisí tvorby rozsáhlého světa, ale i o hercích, jejich nasazování vlastní kůže při natáčení kaskadérských scén, fanouškovské komunitě nebo úspěšně crowdfundingové kampani, která celý projekt pomohla rozjet. Princezna zakletá v čase 2 je právě kinech.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bohemia Motion Pictures, audio: Totalfilm Media © 2022