Šedesátá léta minulého století se v Indonésii nesla ve znamení politických změn a turbulencí. Nana, hlavní postava snímku Předtím, nyní a poté, v důsledku těchto nepokojů přišla o majetek a o svého otce. Její manžel byl unesen a odvlečen do pralesa. O několik let později je Nana vdaná za bohatého sundanského muže, avšak vzpomínky na minulost ji neopouští. Stejně tak se nevzdává ani naděje, že její první muž v pralese nezemřel. Film je právě uváděn na přehlídce Be2Can.
Pokud existuje rok, kdy bylo v kinech možné vidět opravdu všechno, pak by to pravděpodobně mohl být ten letošní – alespoň tomu napovídají názvy letošních filmových novinek. V červenci byl do české distribuce uveden brilantní snímek Všechno, všude, najednou a v rámci filmové přehlídky Be2Can lze v těchto dnech ve vybraných kinech zhlédnout Předtím, nyní a poté. Žánrově by sice oba snímky nemohly být vzdálenější – zatímco Všechno, všude, najednou je šílená, multižánrová sci-fi exploze, Předtím, nyní a poté se vyznačuje sevřeným a distingovaným dramatem – přesto lze mezi nimi najít několik pojítek. Oba filmy se vyznačují expanzivními, všeobjímajícími názvy, jejich jádro tvoří silné ženské postavy a rodinné nesnáze, oba čerpají z mistrovského díla Stvořeni pro lásku hongkongského režiséra Wong Kar-waie a především jsou oba příklady mistrné filmařiny.
Český trailer připravujeme
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vizuální báseň[/pullquote]Inspirace Wong Kar-waiem je v nejnovějším snímku indonéské režisérky a scenáristky Kamily Andini vskutku nepřehlédnutelná. Předtím, nyní a poté sdílí se Stvořeni pro lásku stejnou vášeň pro precizní rámování jednotlivých scén. Nana a další postavy jsou pečlivě nasnímány skrze rámy dveří, zdobená zábradlí či jemně povlávající záclony. Kameraman Batara Goempar působivost jednotlivých obrazů podtrhl ještě něžným nasvícením a filtrováním tak jemným, že působí jako by byl výsledný produkt poprášen moučkovým cukrem.
Nemenší podíl na podmanivosti snímku má i hudba Rickyho Lionardiho. Ať už se jedná o měkké klavírní melodie či teskné tóny violoncella, hudební doprovod v každé scéně efektně umocňuje snovou kadenci tohoto láskyplně působícího a s notnou dávkou lásky vysoustruženého díla.
Hlavními hvězdami filmu jsou dvě ženy, bez nichž by Předtím, nyní a poté pravděpodobně postrádal cosi zásadního. Režisérka Kamila Andini ke snímku přistoupila s klidem, jemností a rozvahou, které se ve filmech – alespoň v natolik zdařilé formě – vídají zřídkakdy. Happy Salma v ústřední roli Nany oplývá elegancí, zranitelností, ale i tichou houževnatostí; tedy vlastnostmi, jež jsou poplatné i samotnému snímku.
Bez vyzrazení děje lze naznačit, že Předtím, nyní a poté končí tak jako Stvořeni pro lásku – šeptem. Předtím, nyní a poté není filmem divokých emocí a hlasitých výkřiků; naopak je dílem subtilních citů a tlumených rozmluv. Snímek je jako perfektně připravená sněhová pusinka – vábivá na pohled a delikátní uvnitř.
Projekce v rámci Be2Can najdete zde. Do běžné distribuce film zamíří až 18. května 2023.
Předtím, nyní a poté (2022) V indonéském snímku Předtím, nyní a poté, jak ostatně naznačuje samotný název, se prolíná minulost, přítomnost a budoucnost. V čem ovšem film exceluje, je vykreslení současného momentu, teď a tady. Při sledování tohoto poetického kousku prvotřídní filmařiny si přijdete, jako byste v rukou drželi cosi křehkého, vzácného, prchlivého – možná samotný moment či samotnou poezii.
foto/video: Film Europe © 2022