Jeden z nejzajímavějších snímků letošního roku otevírá přehled těchto čtvrtečních premiér. Komediální drama Rubena Östlunda Trojúhelník smutku po Cannes i Varech vstupuje do českých kin. Následuje ho další film s festivalovými ostruhami, mysteriózní drama Terezy Nvotové Světlonoc. Vyrazit lze i na fantasy komedii Tři tisíce let touhy, španělské komediální drama s Javierem Bardemem Dobrý šéf, které triumfovalo na španělských filmových cenách. O jednom velkém módním snu vypráví britská komedie Paní Harrisová jede do Paříže. Přímo z právě probíhající přehlídky Be2Can do kin míří čínské drama V prach se navrátíš a italský horor Černé brýle. V nabídce je i italské drama Leonora addio a francouzská komedie s Christianem Clavierem Zaměstnanec měsíce. Nabitý týden pak uzavírá lotyšsko-česká teenagerská komedie Zoufalky a restaurovaná verze zlaté české klasiky Marečku, podejte mi pero!
Trojúhelník smutku (Švédsko, Francie, VB, Německo, 2022)
Model Carl a jeho partnerka influencerka Yaya jsou pozváni na luxusní výletní plavbu. Společnost jim zde dělá opravdu vybraná smetánka. Je tu starý mládenec hledající životní lásku, výstřední ruský obchodník (Zlatko Buric) a celému mumraji vládne kapitán (Woody Harrelson), který je věčně pod parou. Když nečekaná událost zamíchá kartami, charaktery cestujících se ukáží v pravém světle. Dvojnásobný vítěz Zlaté palmy z festivalu v Cannes Ruben Östlund natočil břitce satirickou komedii o společenských rolích a opojné síle moci, která nenechá na žádném z pasažérů nit suchou.
Trojúhelník smutku
Triangle of Sadness
Drama / Komedie
Švédsko / Francie / Velká Británie / Německo, 2022, 149 min
Režie: Ruben Östlund
Scénář: Ruben Östlund
Kamera: Fredrik Wenzel
Hrají: Harris Dickinson, Charlbi Dean, Zlatko Burić, Woody Harrelson, Dolly De Leon, Vicki Berlin, Henrik Dorsin, Iris Berben, Jean-Christophe Folly, Oliver Ford Davies, Hanna Oldenburg, Arvin Kananian, Sunnyi Melles, Camilla Läckberg, Malte Gårdinger, Mia Benson, Shaniaz Hama Ali, Carolina Gynning, Alex Schulman
Světlonoc (Slovensko, 2022)
Třicátnice Šarlota se vrací do rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Před mnoha lety odsud za nejasných okolností utekla. Její návrat v místních vzbuzuje podezření, po celou dobu ji považovali za mrtvou. Bojí se, že svým příchodem probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích.
Světlonoc
Svetlonoc
Mysteriózní / Drama / Horor
Slovensko, 2022, 109 min
Režie: Tereza Nvotová
Scénář: Barbora Námerová, Tereza Nvotová
Kamera: Federico Cesca
Hudba: Rob, Pjoni
Hrají: Natalia Germani, Eva Mores, Juliana Oľhová, Zuzana Konečná, Marek Geišberg, Peter Ondrejička, Noël Czuczor, Jana Oľhová, Iva Bittová
Tři tisíce let touhy (Austrálie, USA, 2022)
Akademicky vzdělaná doktorka Alithea Binnie s tváří Tildy Swinton vede svůj život osaměle se striktně racionálním přístupem. Na svých cestách se ale v Istanbulu střetne s kouzelným džinem z lahve, kterého hraje Idris Elba. Výměnou za svou svobodu jí džin nabídne splnit tři přání. Neodolatelná nabídka má ale háček. Doktorka je zběhlá v mytologii a moc dobře ví, že s džinem není radno si zahrávat bez následků a že takto splněná přání se často zvrtnou a obrátí proti tomu, kdo po nich toužil. Džin jí začne vyprávět fantastické příběhy ze své historie a historie lidí. Nakonec se doktorka nechá zlákat a vysloví přání, které oba dva překvapí.
Tři tisíce let touhy
Three Thousand Years of Longing
Drama / Fantasy / Romantický
Austrálie / USA, 2022, 108 min
Režie: George Miller
Předloha: A.S. Byatt (povídka)
Scénář: George Miller, Augusta Gore
Kamera: John Seale
Hudba: Junkie XL
Hrají: Tilda Swinton, Idris Elba, Alyla Browne, David Collins, Kaan Guldur, James Dobbins Jones
Dobrý šéf (Španělsko, 2021)
Javier Bardem září v lehce černé komedii jako člověk, koho si každý přeje mít v práci. Jako Dobrý šéf. Tenhle šéf totiž tvrdí, že zaměstnanci jeho továrny jsou pro něj jako vlastní rodina. Pro jejich dobro by udělal téměř cokoliv. Otázkou ale je, jestli o to stojí, a jestli je to pro ně opravdu dobrá zpráva.
Film Dobrý šéf letos triumfoval na udílení španělských filmových cen Goya, kde získal celkem šest ocenění, včetně ceny pro nejlepší film, režii, scénář a herce v hlavní roli.
Dobrý šéf
El buen patrón
Komedie
Španělsko, 2021, 121 min
Režie: Fernando León de Aranoa
Scénář: Fernando León de Aranoa
Kamera: Pau Esteve Birba
Hudba: Zeltia Montes
Hrají: Javier Bardem, Manolo Solo, María de Nati, Sonia Almarcha, Óscar de la Fuente, Celso Bugallo, Daniel Chamorro, Fernando Albizu, Yael Belicha, Mara Guill, Rafa Castejón, Almudena Amor, Tarik Rmili
Paní Harrisová jede do Paříže (VB, Maďarsko, 2022)
Ada Harrisová (držitelka oscarové nominace Lesley Manville) žije velmi poklidným životem v poválečném Londýně. Na živobytí si vydělává úklidem domácností bohatých sousedů, občas zaskočí s přáteli do hospůdky, večer zavzpomíná na padlého manžela a víc už toho od života vlastně nechce. Kromě šatů od proslulého francouzského návrháře Christiana Diora. Nedosažitelný sen má denně před očima v šatní skříni jednoho z domů, ve kterém uklízí. Život ji převrátí naruby dodatečně vyplacený příspěvek pro válečné vdovy. O tom, co s balíkem peněz udělá, nepřemýšlí ani chvilku. Ze všeho nejdřív si koupí letenku do Paříže, aby už za pár dní odvážně vstoupila do chrámu módy, sídla společnosti Christiana Diora, aby si tu splnila svůj bláhový sen. Prostořeká a zemitá britská uklízečka vyvolá ve světě upjatých snobů pozdvižení a zprvu se zdá, že její mise nebude úspěšná. Zvlášť ředitelka firmy Claudine Colbertová (Isabelle Huppert) je přesvědčená o tom, že šaty od Diora si ta drzá a umanutá Angličanka obleče jen přes její mrtvolu. Jenže za Adu mluví hromada peněz, které je ochotná investovat, a hlavně kouzlo její osobnosti, jemuž nelze odolat. Tu ženskou si prostě musíte zamilovat, lhostejno zda má na sobě šaty za statisíce, nebo kbelík a hadr v ruce. A nejlepší na tom je, že s ní po boku se i ve vašem životě můžou začít dít zázraky.
Paní Harrisová jede do Paříže
Mrs. Harris Goes to Paris
Komedie / Drama
Velká Británie / Maďarsko, 2022, 116 min
Režie: Anthony Fabian
Předloha: Paul Gallico (kniha)
Scénář: Carroll Cartwright, Anthony Fabian, Keith Thompson, Olivia Hetreed
Kamera: Felix Wiedemann
Hudba: Rael Jones
Hrají: Lesley Manville, Isabelle Huppert, Lambert Wilson, Alba Baptista, Lucas Bravo, Ellen Thomas, Rose Williams, Jason Isaacs, Anna Chancellor, Christian McKay, Freddie Fox, Guilaine Londez, Harry Szovik, Philippe Bertin, Roxane Duran, Dorottya Ilosvai, Balázs Csémy, Zsolt Páll, Panka Murányi, Igor Szász, Péter Végh, Barnabás Réti, Balázs Veres, Vincent Martin, Jeremy Wheeler, Declan Hannigan, Stephen Saracco
Černé brýle (Itálie, Francie, 2022)
V téměř opuštěném letním Římě uprostřed hypnotického zatmění slunce se záhadný sériový vrah začne zaměřovat na luxusní prostitutky. Diana je jednou z nich. Při zoufalé snaze uniknout mu se stane obětí vážné autonehody, po níž oslepne. Po dlouhé rehabilitaci se Diana dozví, že jediným dalším přeživším havárie je dítě čínského původu jménem Chin, které následkem nehody osiřelo, a proto se rozhodne se o něj postarat. Oba sice pocházejí z odlišného kulturního prostředí, ale spojuje je zvláštní pouto, které je uschopňuje bránit se před touhou sériového vraha po pomstě. Po desetileté pauze se Dario Argento vrací k režii s filmem, v němž se mísí nálada italské „giallo“ pulp fiction z jeho rané tvorby s jeho legendárním nádechem hororu, i když tentokrát s dávkou ostré ironie. Film Černé brýle je bezhlavý úprk mezi městem a venkovem, který zkoumá sociální konflikt mezi bohatými městskými částmi a takzvanou čínskou čtvrtí v Římě. Mistrův pohled proměňuje tuto noční můru v čistou geometrii a třídní boj v metafyzickou architekturu připomínající Antonioniho.
Černé brýle
Occhiali neri
Mysteriózní / Horor / Thriller
Itálie / Francie, 2022, 86 min
Režie: Dario Argento
Scénář: Dario Argento, Franco Ferrini
Kamera: Matteo Cocco
Hudba: Louis Siciliano
Hrají: Ilenia Pastorelli, Asia Argento, Andrea Zhang, Guglielmo Favilla, Maria Rosaria Russo, Paola Sambo, Andrea Gherpelli, Ivan Alovisio
V prach se navrátíš (Čína, 2022)
Ma a Kuej-jing vedou podobně osamocený a složitý život. Ma je zdrženlivý farmář, poslední z rodiny, který zůstal svobodný; Kuej-jing je invalidní a neplodná a dávno překročila věk, který je na čínském venkově považován za věk na vdávání. Zdá se, že jejich domluvený sňatek, který má spojit dva lidi zvyklé na izolaci a ponížení, je nutí do vztahu, který jim oběma život ještě zhorší. Místo toho se však chopí příležitosti povznést se nad sebe sama a objevit svůj společný osud. Naučí se, jak se stát blízkými společníky, jak spolu mluvit, jak se o sebe vzájemně starat a dokonce jak se usmívat. To vše navzdory tvrdé práci, kterou od nich vyžaduje jejich archetypální pouto se zemí, a zkouškám, které je na jejich společné cestě čekají. Na pozadí témat, jako je vykořisťování zemědělských dělníků, nucená urbanizace, vykořenění tradic a chudoba, upřednostňuje Li Ruijun, který se vrací do svého rodiště Gaotai v severní provincii Gansu, pohled hlavních postav na svět s jeho přirozenou naivitou a křehkostí prostřednictvím projevu důvěry a lásky, který filmu dodává jemnou něhu a hlubokou lidskost.
V prach se navrátíš
Return to Dust
Yin ru chen yan
隐入尘烟
Drama
Čína, 2022, 131 min
Režie: Ruijun Li
Scénář: Ruijun Li
Kamera: Weihua Wang
Hudba: Peyman Yazdanian
Hrají: Renlin Wu, Qing Hai
Leonora addio (Itálie, 2022)
Tři roky po ztrátě svého bratra Vittoria, se kterým sdílel celou svou kariéru, se Paolo Taviani vrací k dílům Luigiho Pirandella, jehož díla bratrská dvojice již dříve adaptovala, a to v letech 1984 (Kaos) a 1998 (Ty se směješ). V souladu s vizí sicilského dramatika není film vůbec tím, čím se zdá být. Název sice může pocházet z novely z roku 1910, ale po žárlivosti protkané zápletce této knihy není ani stopa. Místo toho se pozornost soustředí na samotného Pirandella, respektive jeho popel, který je převezen z přeplněného pohřebiště ve fašistickém Římě na místo jeho současného trvalého odpočinku na Sicílii. S filmem se vydáváme na cestu, která nás provede poválečnou Itálií a jejími zfilmovanými vzpomínkami díky záběrům z filmových týdeníků, amatérských filmů a fragmentům neorealismu. Poté, co ve filmu Leonora addio pohřbíme mistra, snímek přeřadí rychlost z road movie na filmovou adaptaci, kdy si vybere jiný Pirandellův příběh – konkrétně ten poslední, napsaný krátce před jeho smrtí v roce 1936. Od rozloučení s titulem až po jeho návrat k posledním slovům spisovatele. Je těžké nebrat toto dílo – tak svobodné, a přesto tolik součástí světa Tavianiho – jako dojemné bratrské rozloučení. Dílo, které stejně jako v roce 2012 vítěz Zlatého medvěda Caesar musí zemřít, opět využívá kinematografii k tomu, aby napomohl literatuře a historii promluvit.
Trailer distributor nepřipravil.
Leonora addio
Drama
Itálie, 2022, 90 min
Režie: Paolo Taviani
Scénář: Paolo Taviani
Kamera: Paolo Carnera, Simone Zampagni
Hudba: Nicola Piovani
Hrají: Nathalie Rapti Gomez, Fabrizio Ferracane, Jessica Piccolo Valerani, Massimo Popolizio, Claudio Bigagli, Sinne Mutsaers, Giulio Pampiglione, Matteo Pittiruti, Francis Pardeilhan, Federico Tocci, Freddy Drabble, Michael Schermi, Francesco Cristiano Russo, Martina Catalfamo, Ivan Giambirtone, Achille Marciano, Elvio La Pira, Dania Marino, Dora Becker, Roberto Herlitzka, Robert Steiner, Luca Ghillino, Simone Ciampi, Biagio Barone, Giuseppe Lo Piccolo, Giuseppe Spata, Stefano Dilauro, Stefano Starna, Edoardo Strano
Zaměstnanec měsíce (Francie, 2022)
Vincent chtěl být celý život státním úředníkem, aby mohl naplno využívat výhody pohodlného úřednického života. Ke všemu ještě nemůže podle zákoníku práce dostat výpověď, takže má teplé místečko až do důchodu. Jednoho dne se ale jeho život obrátí vzhůru nohama: vláda odhlasovala obrovský plán úspor a Vincentovi se nad hlavou objeví mrak strachu z nezaměstnanosti. Protože ví, že ho vyhodit nemůžou, nenechá se jen tak odbýt. Jeho šéf se však rozhodne ho zlomit a vymyslí plán! Začne ho posílat na ty nejnemožnější pozice a do nejzapadlejších koutů světa. Čeká ho Severní pól, věznice, předměstí plná kriminálníků. To je jen část míst, kde nebude Vincent bojovat jen o své teplé místečko, ale i o holý život. Ale vše zlé je k něčemu dobré a kdo ví, třeba se i zamiluje…
Zaměstnanec měsíce
Irréductible
Komedie
Francie, 2022, 83 min
Režie: Jérôme Commandeur
Scénář: Jérôme Commandeur, Xavier Maingon
Kamera: Nicolas Massart
Hudba: Maxime Desprez, Michael Tordjman
Hrají: Christian Clavier, Valérie Lemercier, Nicole Calfan, Laetitia Dosch, Gérard Darmon, Pascale Arbillot, Jérôme Commandeur, Malik Bentalha
Zoufalky (Lotyšsko, Česko, 2021)
Vincent chtěl být celý život státním úředníkem, aby mohl naplno využívat výhody pohodlného úřednického života. Ke všemu ještě nemůže podle zákoníku práce dostat výpověď, takže má teplé místečko až do důchodu. Jednoho dne se ale jeho život obrátí vzhůru nohama: vláda odhlasovala obrovský plán úspor a Vincentovi se nad hlavou objeví mrak strachu z nezaměstnanosti. Protože ví, že ho vyhodit nemůžou, nenechá se jen tak odbýt. Jeho šéf se však rozhodne ho zlomit a vymyslí plán! Začne ho posílat na ty nejnemožnější pozice a do nejzapadlejších koutů světa. Čeká ho Severní pól, věznice, předměstí plná kriminálníků. To je jen část míst, kde nebude Vincent bojovat jen o své teplé místečko, ale i o holý život. Ale vše zlé je k něčemu dobré a kdo ví, třeba se i zamiluje…
Zoufalky
Tizlenes
Komedie
Lotyšsko / Česko, 2021, 101 min
Režie: Marta Elina Martinsone
Scénář: Marta Elina Martinsone
Kamera: Aigars Sērmukšs
Hudba: Rihards Zalupe
Hrají: Aigars Grauba, Martinš Kalita, Girts Krumiňš, Guna Zarina
Marečku, podejte mi pero! (Československo, 1976, 2022)
Jiří Kroupa, mistr v továrně na zemědělské stroje, je závodní radou donucen zasednout do lavice večerní průmyslovky. Potřebuje si totiž zvýšit kvalifikaci, aby mohl zůstat ve funkci i po chystané modernizaci podniku. S ním do lavic usedá pestrá směsice studentů – šplhoun Hujer, koketní paní Týfová, třídní rošťáci Tuček a Šlajs, zmatkář Plha nebo věčný ospalec Dudek. Zkrátka chybí jen Hliník, který se odstěhoval do Humpolce. Přestože jsou to vesměs lidé středního věku, znovu se mění ve školáky. Opisují, žalují, zdržují vyučování a na zvonění čekají jako na vysvobození. Lžou, že nedostali domácí úkol, tropí si žerty ze sebe i z učitelů. Stejně osobitými postavičkami jako žáci jsou i jejich učitelé, mezi nimiž vyniká svérázný chemikář, češtinář Hrbolek nebo třídní Janda, který si musí během školního roku se svými odrostlými žáky vytrpět řadu obtíží, jako třeba nečekané třídní schůzky s hojnou účastí, zejména rodiny Hujerovy.
Trailer distributor nepřipravil.
Marečku, podejte mi pero!
Komedie
Československo, 1976, 96 min
Režie: Oldřich Lipský
Scénář: Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák
Kamera: Jiří Macák
Hudba: Svatopluk Havelka
Hrají: Jiří Sovák, Václav Lohniský, Iva Janžurová, Míla Myslíková, Josef Kemr, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, František Kovářík, Josef Abrhám, Jiří Schmitzer, Taťjana Medvecká, Jan Skopeček, Milena Dvorská, Marie Motlová, Jaroslava Obermaierová, František Filipovský, Jiří Hálek, Petr Nárožný, Jaroslav Weigel, Petr Brukner, Vladimír Hrabánek, Pavel Vondruška, Jiří Lír, Zdeněk Srstka, Libuše Švormová, Vladimír Hrubý, Oldřich Velen, Darja Hajská, Václav Trégl, Roman Čada, Markéta Čaňková, Václav Kotva, Tomáš Holý