Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NATÁČELI JSME S BILLEM SKARSGÅRDEM - OFICIÁLNÍ VIDEO S ROZHOVOREM Z EVROPSKÉ PREMIÉRY FILMU V PASTI NAJDETE ZDE.

Téma: Do kin se vrací ikonické Čelisti, které v 70. letech stvořily pojem „blockbuster“

Kultovní thriller Čelisti od režiséra Stevena Spielberga patří bez debat mezi největší filmové trháky všech dob a po necelých padesáti letech se o něm stále hovoří jako o zlatém standardu velkofilmů. Ve čtvrtek 1. září ho proto čeká obnovená premiéra, kvůli níž byl film čerstvě upraven do formátu IMAX. Za úspěchem Čelistí ovšem stála celá řada náhod, problémů a kolosálních risků, která vás donutí zamyslet se, jak by asi dnešní filmový svět vypadal, kdyby se žraločí podívaná nezvládla odrazit ode dna. Čelisti totiž nebyly jen tak nějakým blockbusterem. Podobný druh filmu před jejich premiérou vůbec neexistoval.

Práce Stevena Spielberga je dnes samozřejmě věhlasná a pro nemálo lidí představuje ideál, k němuž by měli všichni filmaři vzhlížet. Kdyby se ale z Čelistí nevyklubal hit, nejspíš by ho už žádné studio už nikdy nepustilo ani na kilometr od kamery. Mladému Spielbergovi bylo při natáčení pouhých 26 let a za sebou měl jen několik menších, převážně televizních projektů. V produkci museli tedy být z jeho chování značně překvapení, když nezkušený filmař z původně plánovaných 55 natáčecích dní udělal 155 a přibližně čtyřmilionový rozpočet překročil více než dvojnásobně. Jak se ale mohlo něco takového stát?

Čelisti patří mezi typické případy prokletých produkcí a je skutečnou ukázkou Spielbergova talentu, že z katastrofálního natáčení dokázal vytěžit skvělý film. Nesnáze ovšem dorazily už během příprav. Původní scénář založený na stejnojmenné knížce od autora Petera Benchleyho se od výsledného filmu drasticky liší. Hlavně co se týče ústředního žraloka.

Richard Dreyfuss, Robert Shaw a hlavní hvězda na place (foto: CinemArt)

Sám Spielberg mnoho svých rozhodnutí připsal zbytečným ambicím a perfekcionismu. Trval totiž na tom, že pro film použije modely žraloků v životní velikosti a ne jen zmenšené loutky. Příběh byl zamýšlený daleko více jako horor plný krvavých žraločích útoků, po jejich otestování v praxi ale většina scén musela být velmi rychle přepsána.

Robotické modely žraloků totiž zásadně odmítaly spolupracovat. Technika selhávala na plné čáře, nic nefungovalo, jak mělo, a po několika testech si Spielberg musel přiznat, že jeho gumoví žraloci vlastně ani nepůsobí moc skutečně. Nefunkční efekty navíc vůbec neusnadnil fakt, že Čelisti byly prvním filmem natáčeným z velké části na skutečném moři, ne jen v bazénech. Spousta vybavení tedy padla za oběť mořské vodě a z dvanáctihodinových pracovních dní se většinou natáčelo jen asi čtyři hodiny, než se všechno nachystalo. Spielberg to ale nevzdal.

celisti

Budeme potřebovat větší loď (foto: CinemArt)

Na žraločí efekty padl skoro celý rozpočet. O to šíleněji tedy muselo znít Spielbergovo rozhodnutí použít je co možná nejméně, ze žraloka udělat neviditelné zlo pod hladinou a naplno se obout do napětí a tajemna. Díky těmto dvěma elementům se pak samozřejmě celý snímek u diváků tolik uchytil, i když vzešly víceméně z nutnosti. Navzdory otřesnému natáčení ale film zaznamenal úspěch na testovacích projekcích a studio Universal v něj mělo důvěru.

Poprvé v historii kinematografie se tedy rozhodlo Čelistem uspořádat drahou a rozsáhlou marketingovou kampaň. Dnes je něco takového běžnou praxí, tehdy ale byly například filmové reklamy v televizi úplnou raritou, stejně jako různý merchandise.

„Řekni á“ (foto: Universal)

Investice se naštěstí vyplatila. Do premiéry Čelistí nikdy žádný snímek nepokořil tržební hranici 100 milionů dolarů, žraločí podívaná se ale s výdělkem 435 milionů dolarů stala nejvýdělečnějším filmem historie, než ji o dva roky později trumfly Star Wars od Spielbergova kamaráda George Lucase. Zároveň šlo o první film, který byl nasazen ve více než 400 kinech po celých Spojených státech.

U kas se tvořily fronty až za roh (odtud anglické pojmenování „blockbuster“), diváci hlasitě křičeli při sebemenším zahlédnutí žraloka, do vody se báli vlézt ještě několik let, ikonická hudba Johna Williamse zlidověla a koncept moderního letního velkofilmu byl na světě. Kdybychom započítali inflaci, řadily by se Čelisti mezi nejúspěšnější filmy všech dob dodnes. Přispět jim ještě pár drobných na účet ale můžete od 1. září v IMAX.

Petr Schön, spolupracovník redakce
foto/video: CinemArt, Universal © 2022

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast