NA CO SE PODÍVAT V ZÁŘÍ? NAŠE TIPY NA KINO NAJDETE TADY, TIPY NA NOVINKY NA STREAMU TADY.

Broadway: Řecký debut má své mouchy, vyklube se z něj ale solidní drama (recenze)

Práce začínajícího režiséra Christose Massalase zatím zůstala mimo oko veřejnosti, co se ovšem festivalů týče, buduje si tento pětatřicetiletý rodák solidní reputaci. Jeho krátkometrážní filmečky si vybojovaly celou řadu nominací ve všemožných soutěžích a podobně si vede také jeho první celovečerní snímek Broadway, jenž právě vstupuje k nám do kin. Toto kriminální drama ze zastrčených uliček Athén od diváka požaduje pořádnou zásobu trpělivosti a počáteční shovívavosti, když ale Massales svůj příběh konečně rozehraje, jeho filmařská prvotina vás bez potíží vtáhne.

Broadway (foto: Film Europe)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vítejte na Broadwayi[/pullquote]Titulní Broadway není narážkou na slavnou divadelní scénu Manhattanu, ale na opuštěné stejnojmenné divadlo v zapadlé části Athén, které slouží jako střecha nad hlavou bandě zlodějíčků a bezdomovců. Vůdce těchto kapsářů přijme pod svá křídla mladou dívku Nelly, rebelku a bývalou tanečnici u tyče, která se brzy začlení do jejich obživy. Organizování pouličních tanců, během nichž skupina nenápadně obírá přítomné diváky. Jejich rutinu ovšem vykolejí, když se v Broadwayi ukryje zbitý a poraněný cizinec, po jehož krku touží hlava athénské mafie.

Už od prvních pár scén je na první pohled jasné, že za kamerou nestojí žádný americký režisér. Na rozdíl od většiny hollywoodských dramat, která mají přeci jen tendenci se od jistých témat odvracet nebo různé detaily přikreslovat, si Broadway příliš nebere servítky a prezentuje svůj svět velice reálně a neuhlazeně. Zároveň ovšem dovede Massales skvěle balancovat na hranici mezi přirozenou a nucenou „špinavostí“. Nikdy nemá potřebu se v životě na athénských ulicích zbytečně piplat, zveličovat jeho strasti a snažit se udělat z něj noční můru. Naopak vše podává s ideální a autentickou dávkou realismu.

Detailní vykreslení odvrácené tváře Athén a samotného divadla Broadway je navíc v první třetině filmu docela potřeba. Než totiž všechna scenáristická kolečka zapadnou na svá místa a příběh se začne pomalu rozplétat, působí snímek místy trochu bezcílně. Hlavní postava Nelly je namísto pořádného představení uvedena do děje pouze svým interním monologem, který vyprávění narušuje pokaždé, když film potřebuje něco retroaktivně dovysvětlit, a celkově vyzněl poměrně zbytečně. Jakmile totiž Broadway vypráví hlavně pomocí obrazu a zvuku, funguje na výbornou.

Broadway (foto: Film Europe)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Solidní debut[/pullquote]Po zdlouhavějším úvodu, který od diváka vyžaduje špetku strpení, má Massales připravené velice efektivně natočené drama o lásce a identitě, do něhož skvěle vplétá napětí a sem tam až špetky thrilleru. Když člověku přibližně v polovině dojde, co se tvůrce s filmem vlastně pokouší podat, šlape Broadway daleko lépe a scenáristicky nabídne i několik zajímavých zvratů a nečekaných rozuzlení. Po scenáristické stránce je tedy snímek na začínajícího filmaře velice solidní prvotina, která má své mouchy, ale jako celek pracuje více než solidně.

Kde se pak ve scénáři nacházejí hlušší místa, zaplňují mezery velice solidní herecké výkony. V první polovině sice nemá ansámbl tak dobrý materiál, jakmile je ale půda připravena a herci mohou své postavy konečně posouvat zajímavými směry, není těžké filmu odpustit pár škobrtnutí v úvodu. Filmu navíc hodně pomáhá i dobře zvládnutá technická stránka. Žádná z lokací nepostrádá autenticitu, kamera zvládá i v odpudivých částech Athén buď nalézat zrnka krásy, anebo je alespoň zabrat ze zajímavých úhlů, aniž by na sebe zbytečně poutala pozornost. Spoustě sekvencí pak dopomáhá ke spádu i energický střih a netradiční hudba, jíž téměř schází jednotné melodie nebo opakované motivy. Atmosféru a potřebné emoce ale zvládne navodit bez problému.

• 75%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 70%
  • 75%
73%

Broadway (2022)

Co začíná jako poměrně tradiční a nepříliš poutavé drama se velmi brzy vyvine v nečekaně napínavou a efektivní podívanou, které nelze coby režijní prvotině nedat nic než palec nahoru. Broadway je velice solidně zvládnutým dramatem, který sice vyloženě nenadchne, ale potěší. A to nejen fajnšmekry a festivalové maniaky, ale i tradičněji založené diváky, kteří si na artovky zase tolik nepotrpí.

Petr Schön, spolupracovník redakce

foto/video: Film Europe © 2022
Broadway