Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

21. 11. startuje Festival francouzského filmu. O letošním programu a hostech se dočtete zde. Vstupenky kupte zde.

Recenze: Elvis je audiovizuální divočina, která vás uhrane

Za svého života se stal králem, po smrti legendou. Pouhé dva roky po jeho smrti si jej v televizním filmu Johna Carpentera zahrál Kurt Russell. Nyní se s jeho biopicem vrací na scénu extravagantní režisér Moulin Rouge nebo Velkého Gatsbyho. Jak se nový Elvis od Baze Luhrmanna povedl a zaujme davy podobně, jako svého času Bohemian Rhapsody

elvis

Luhrmann se na ploše tří hodin prozoomovává a prošvenkovává v podstatě celým dospělým životem rokenrolové ikony – od skromnějších začátků, kdy uhranul publikum tehdy nevídaným propojením černošské a mainstreamové muziky, přes vojnu v Německu a hledání kompromisu mezi rodinným bavičem a zlobivým badboyem, až po smrtící vyčerpání z nekonečné šňůry koncertů a závislost na nejrůznějších prášcích.

Během mamutí stopáže se sice párkrát stane, že děj citelně zpomalí, zvlášť oproti nesmírně dynamickému úvodu; jeho extravaganzi udržet patrně ale ani nešlo… a nebylo by to ani ku prospěchu věci.

Baz Luhrmann je režisérem, který každou emoci prodává a exponuje dvakrát výrazněji, než jsme zvyklí. Ve výsledku tak Elvis může leckomu připadat přespříliš melodramatický, až přepálený. Navzdory mnoha hodně divokým sekvencím a vracejícímu se pocitu, že by se kamera mohla alespoň na chvíli uklidnit a přestat poletovat či rotovat, nemá nicméně člověk při závěrečných titulcích pocit, že sledoval audiovizuální masturbaci výrazného tvůrce jako spíš konvenční životopis, leč tedy silně okořeněný autorským rukopisem.

Elvis je režisérem oslavován a idealizován, prezentován je jako tragický hrdina a kluk se srdcem ze zlata, který chce pro své blízké to nejlepší a pro sebe jen možnost hrát hudbu, kterou miluje; od jakýchkoli kontroverzí zde máme k nepoznání namaskovaného Toma Hankse jakožto zpěvákova nekompromisního manažera Toma Parkera, který bezprecedentním podílem z prodejů vstupenek a desek financoval svou gamblerskou vášeň.

elvis-film

Skoro třicet let poté, co jsme viděli malého Forresta Gumpa učit Elvise tancovat ve svém alabamském pokojíčku, se tak kruh uzavřel. Tom Hanks je jako Parker uvěřitelně slizkým, sobeckým manipulátorem se silným přízvukem, který Elvise v podstatě sdírá z kůže a nepřipouští realizaci jeho snu vystupovat v zahraničí, protože sám jako ilegální migrant nikdy nezískal pas ani občanství. Pro herce tradičně ztvárňujícího co nejsprávnější chlápky jde o velmi netypickou polohu, viditelně si ji ale užívá.

Je to možná spíš Luhrmannovou režií než Hanksovým výkonem, že Parker v jeho kůži působí jako kníry si kroutící padouch z kresleného filmu. Jde nicméně o jediný herecký výkon a postavu filmu, které nejsou králem rokenrolu s tváří Austina Butlera zcela zastíněny.

Divák nemusí mít encyklopedické znalosti Elvisových nahrávek a záznamů jeho koncertů, aby cítil, že Butler zpěvákovy manýry, hlas i tanec vystihuje naprosto autentickým a elektrizujícím způsobem, který ani vteřinu nepřipomene žádnou z Elvisových laciných imitací, vídaných v televizi či na maturitních plesech. Už jen kvůli němu stojí film za to vidět.

Oba pánové pak bezpochyby budou horkými adepty na Oscara za nejlepší hlavní a vedlejší mužský herecký výkon. Výrazné životopisné herectví v kombinaci s kostymérskou a maskérskou magií, která je v Elvisovi na naprosto špičkové úrovni, má Akademie velice ráda.

  • 80%
    Režie - 80%
  • 65%
    Scénář - 65%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 80%
    Herci - 80%
  • 100%
    Hudba - 100%
81%

Elvis (2022)

Jak řekl sám Elvis, je těžké dostát očekáváním spojených s Elvisem. Jeho nový filmový životopis je na pohled místy silně přepálenou podívanou, která nemusí sednout všem a místy je jí zkrátka moc. V podstatě každá scéna je freneticky střiženou montáží plnou obrazového rauše; pod pořádně tlustým campovým pozlátkem přitom jde ale o poměrně standardní vyprávění o životě jednoho geniálního umělce. Baz Luhrmann krále rokenrolu nedekonstruuje, spíš jeho popkulturní mýtus ještě více upevňuje. Jeho film je podobně hagiografický, jako Bohemian Rhapsody bylo vůči Freddymu Merkurymu; podobně dobře se zapíše i oživením ústředního hudebníka díky skvělému herci v hlavní roli.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Vertical Entertainment, Warner Bros. © 2022

Elvis
Životopisný / Drama / Hudební
USA / Austrálie, 2022, 159 min
Režie: Baz Luhrmann
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce, Jeremy Doner, Sam Bromell
Kamera: Mandy Walker
Hudba: Elliott Wheeler
Hrají: Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge, Dacre Montgomery, Richard Roxburgh, Helen Thomson, Kodi Smit-McPhee, Luke Bracey, David Wenham
Produkce: Baz Luhrmann, Gail Berman, Catherine Martin, Patrick McCormick, Schuyler Weiss
Střih: Matt Villa
Scénografie: Catherine Martin, Karen Murphy
Masky: Shane Thomas, David Malinowski, Mark Coulier
Kostýmy: Catherine Martin

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast