Kde je Anne Franková začíná zázrakem: Kitty, imaginární kamarádka, které Anne Franková psala svůj slavný deník, ožije v dnešním Amsterdamu. Kitty, která si neuvědomuje, že od té doby uběhlo 75 let, je přesvědčená, že když je naživu ona, musí být i její přítelkyně. Po na Oscara nominovaném Valčíku s Bašírem se izraelský režisér Ari Folman pouští do adaptace vlastního komiksu, který tematizuje odkaz nejslavnější dětské spisovatelky pro dnešní dobu velice hravou a příjemnou formou s mnohými přesahy.
Ačkoli scénář je trochu rozeskákaný a může působit trochu epizodicky, po většinu stopáže se mu daří poutavě proplétat skutečnou historickou linii odehrávající se za války s imaginativním příběhem Kitty v současném Amsterdamu. Zdařilý je dějový oblouk, kdy se spolu s Anninou imaginární kamarádkou dozvídáme o jejím osudu postupně a mladší diváci, kteří skutečný deník neznají, hořkou realitu konfrontují postupně spolu s ní. Celý projekt ostatně kromě filmu s sebou nese i edukativní rovinu, v rámci které jsou pro školy připraveny velmi zdařilé výukové materiály.
I vzhledem k tomu, že velkou část cílového publika tvoří náctileté děti ve školním věku, tvůrci snadno mohli sklouznout ve snaze zavděčit se tiktokové generaci snahou o přílišnou dynamiku a klipovitost, naštěstí se tomu tak ale neděje a byť film rozhodně nenudí, se svým vyprávěním se zbytečně nikam nežene. Najde si díky tomu čas i na odbočky prokreslující charaktery postav, třeba na skoro až mytologické výjevy, kdy se ve svých představách Anne řítí po boku Clarka Gablea a dalších hrdinů ze své fantazie do boje s nacisty strážícími pekelnou pevnost.
Postavy jsou bez výjimky skvěle napsané i animované. Distributor film do kin uvádí i v originální jazykové verzi, český dabing je ale naprosto perfektní a není důvod se mu vyhýbat. Příjemně se poslouchá Karolína Křišťálová a Mariana Franclová v hlavních rolích Anny a Kitty; zcela excelentní je pověstný bouřlivák Petr Čtvrtníček, zde necharakteristicky obsazený role do tichého a rozvážného Annina otce; potěší i Arnošt Goldflam v malé roličce ředitele muzea, jehož obsazení vzhledem k hercově původu s sebou nese jistou symboliku a poetiku.
Co snad jako jediné na filmu drhne je zatlačení na agitační pilu ke konci snímku, kde je Annin příběh a odkaz explicitně vztažen k současné otázce migrace a uprchlictví. Jakkoli aktuální a zásadní toto téma je, tím více dnes než vloni, kdy film vznikl, o něco méně explicitní podtrhávání myšlenek filmu by mu jedině prospělo. Scénář obstojně komentuje proměnu skutečné Anny Frankové v duchovní majetek Nizozemců a bezmála deifikovaný národní symbol, zatímco její myšlenky a poselství stojí jaksi v pozadí; stejně tak pointu příběhu podtrhuje výmluvný osobní příběh režiséra a autora adaptovaného komiksu naznačený pomocí textu v závrečných titulcích.
Nebylo tedy potřeba dávat kresleným postavám do ruky megafon, aby svá morální stanoviska na diváka a kreslené posluchače doslova vykřičely, jde ale o poměrně snesitelnou vadu na bezpochyby krásném animáku.
-
70%
-
65%
-
70%
-
60%
-
80%
Kde je Anne Franková (2022)
Kde je Anne Franková pátrá po současném odkazu výjimečné historické postavy s tragickým osudem a pomocí lidského, dojemného a krásně animovaného příběhu jej nejen předkládá novým generacím, ale aktualizuje a vztahuje je i k aktuální společenské problematice. Občas je sice zbytečně doslovný, i tak ale jde o obohacující a velice příjemný film, který má na srdci mnoho zajímavého k dětem i jejich doprovodu.

foto/video: Film Europe, Totalfilm Media © 2022

Belgie / Francie / Izrael / Lucembursko / Nizozemsko, 2021, 99 min
Režie: Ari Folman
Předloha: Anne Frank (kniha)
Scénář: Ari Folman
Kamera: Tristan Oliver
Hudba: Karen O
Dabing: Emily Carey, Skye Bennett, Stewart Scudamore, Ruby Stokes, Sebastian Croft, Nell Barlow
Produkce: Jani Thiltges, Ari Folman
Střih: Nili Feller
Zvuk: Aviv Aldema