Je letní večer a do Prahy se po dvaceti letech z amerického Malibu vrací muž, aby uzavřel kapitolu ze své minulosti a vyjevil v živém rádiovém vstupu dávno zapomenou pravdu mladé ženě, kterou nikdy neviděl. Nový thriller Roberta Sedláčka právě vstupuje do kin a zaujme nejen výraznou formou nebo výkonem Karla Rodena v hlavní roli, ale i svou pointou související s promlčenými kriminálními případy, které tematizuje.
Ústředním tématem filmu je vražda, kterou hlavní postava postupně odkrývá jen několik málo hodin před odbytím půlnoci, která zaznamená oficiální uplynutí promlčecí lhůty případu. V Česku se promlčecí lhůta, po které již pachatel nemůže být legálně potrestán ani v případě, že se sám přizná nebo bude díky novým technologiím a postupům identifikován, odvíjí od závažnosti přečinu.
Ačkoli se podle průzkumů většina Čechů staví k délce promlčecí lhůty u nás velmi negativně, tuzemský právní systém je jeden z nejbenevolentnějších v Evropě a srovnání snese jen s Rumunskem. Podvod u nás může být promlčen dle podmínek už za tři roky, znásilnění za pět, vražda za patnáct až třicet let. Žádná evidence promlčených případů se v české policejní evidenci navíc nevede.
Kauzy promlčených případů za sebou mnohdy zanechávají traumatizované přeživší a oběti, které se nikdy nedočkají pro ně tolik psychoterapeutického potrestání viníka. I na jejich popud vznikl spolek Nepromlčíme, který takové kauzy sbírá v krátkých dokumentech, publikacích a článcích za účelem společenské debaty; právě ty byly pro scénář a vznik filmu zásadní inspirací, byť samotný námět je jimi jen inspirován a jedná se o fikci.
To, o jak rozšířenou problematiku se jedná, přitom ukazují i osobní zkušenosti hned dvou z hereček filmu. Julii Šurkové, která ve filmu hraje asistentku v rozhlasovém vysílání, během kterého dávný případ po letech vyplave na povrch, roku 2007 zmizel během narozeninové oslavy otec, který dosud nebyl nalezen. Lhůta promlčení jeho případu se blíží.
Herečka Vilma Cibulková, která se ve filmu objevuje v zásadní vedlejší roli, pak v dětství ztratila spolužáka, když ho na přechodu v Praze přejelo auto. Řidič šlápl na plyn a nikdy nebyl a již ani nebude potrestán.
Kritika a společenský komentář problematiky filmem silně prostupuje a rámuje jej. „Je násilná smrt, konec lidského život, přijatelná? Není. Zabils, takže dokud budeš žít, tak to nepromlčíme,“ vyjádřil se před premiérou filmu s jistou rezolucí režisér Robert Sedláček.
Režisér uznávaného cyklu České století letos v létě uvede do kin i komedii Řekni to psem; aktuální Promlčeno je ovšem o poznání vážnější podívanou, který sází kromě silného tématu i na jímavou formu a hutnou atmosféru. Ta ostatně sálá už z plakátu, který byl s podpisem Karla Rodena na internetové aukci sběratelem vydražen za 102 000 korun.
Situování děje snímku do jediného večera, kdy k půlnoci ubíhající vteřiny hrají zásadní roli, pomáhá jeho sevřenosti a napětí, když se diváci střípky informací od Rodenovy postavy během jedné noci v Praze dozvídají spolu s posluchači fiktivního večerního pořadu Českého rozhlasu. „Je to první film v československé kinematografii, který se odehrává téměř v reálném čase. Žádný jiný film se dějově neodehrává tady a teď,“ popsal pocitovou urgentnost snímku Sedláček, který jej točil podle vlastního scénáře.
Že je snímek univerzálně nosnou a zajímavou podívanou nejen z hlediska silného tématu, ale i filmové formy, dokazuje řada cen, kterou Promlčeno stihlo posbírat po festivalech z celého světa – ať už jde o přehlídky v New Yorku, Los Angeles nebo Florencii. Získal dokonce cenu pro nejlepší film na festivalu v Barceloně a Robert Sedláček byl v Londýně oceněn jako nejlepší evropský režisér.
V záplavě tuzemských romantických komedií je každopádně poctivý kriminální thriller, nota bene s tak silným tématem, vítaným zpestřením. Promlčeno je v kinech od 28. dubna.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm, Nepromlčíme © 2022