Legendární režisér ve spolupráci s výrobcem nejlepších kamer na světě chystá menší audiovizuální revoluci, kuřecí fastfood se dočká vlastního originu, Titanic se znovu vydává do prokletých vod a dvě největší monstra historie si znovu dají po držce. Přejeme krásný první jarní víkend a děkujeme, že čtete naše pravidelné shrnutí filmových novinek.
Kamerová revoluce
Filmy budou brzy vypadat ještě lépe, alespoň tedy ty natáčené pomocí technologie IMAX. Společnost zaměřená na velkoformátové audiovizuální zážitky už před lety učarovala jednomu z největších režijních jmen současnosti, na vývoji nových kamer se proto osobně podílí Christopher Nolan, který na ně natočil většinu svých filmových hitů, jako Interstellar nebo Počátek.
Nová generace technologií ve čtyřech nově vyvíjených kamerách by měla kinematografii přinést lepší barvy, ostrost i celkovou kvalitu obrazu a dle Nolanových slov by z ní filmaři i diváci měli být nadšení.
Kuřecí origin
Před pár lety si premiéru odbyl životopisný snímek Zakladatel, který vyprávěl příběh amerického snu zakladatele frančízy McDonalds. Zatímco původem československý podnikatel Ray Kroc ale přesto zůstává pro většinu strávníků neznámou figurou, rozesmátý stařec z kyblíků se stripsy je i bez vlastního filmu určitě povědomý každému, kdo někdy nakoupil v konkurečním KFC.
Přesto, nebo možná proto, jsme se tento týden dozvěděli, že se oficiálně rozeběhly práce na realizaci proklatě dobrého příběhu plukovníka Sanderse. Snímek o vzniku společnosti KFC a jejím zakladateli by měl adaptovat knihu Sandersovy dcery, která se u čtenářů zapsala komediálním nadhledem i popisem nesnadného vztahu s otcem, který se stal autorem unikátní směsi bylin a koření a hlavně i tváří miliardové fastfoodové společnosti rozšířené po celé planetě. Datum premiéry ani obsazení zatím není známo.
Titanic se vydává vstříc démonům
Filmová společnost Asylum proslula neoficiálními céčkovými pokračováními a otřesnými vykrádačkami slavných velkofilmů. Aby dokázala, že jí není skutečně nic svaté, rozhodla se letos oprášit skoro třicet let starou filmovou legendu Jamese Camerona a nechat na vodu znovu vyplout legendární Titanic, tentokrát se zlověstným označením 666.
Leonardo DiCaprio u toho tentokrát nebude, příběhu o plavbě repliky původní lodi vybavené nejmodernějšími technologiemi zamezujícími riziku potopení by ale asi nepomohl ani on. Kromě ledovců, červenovlásek roztahujících se na plujících dveřích a důchodkyň odhazujících diamanty do hlubin se totiž zaoceánský parník bude tentokrát muset potýkat i s temnými silami číhajícími na místě původního ztroskotání. Film bude ke zhlédnutí na streamovací službě Tubi a ve vybraných mučírnách.
Monsterverse nekončí
Godzilla vs Kong utržil skoro půl miliardy dolarů, přilákal předplatitele k tehdy čerstvé službě HBO Max a stal se jedním z prvních velkých trikových blockbusterů, který po covidovém hladu narval chřtány fanoušků pořádným popcornem. Oznámení dvojky tedy není žádným překvapením.
Zájem o návrat navzdory aktuální vytíženosti s hraným remakem Hromkoček projevil režisér předchozího filmu Adam Winguard, který by dvojku rád pojal jako verneovskou cestu do středu země k jejímu jádru. Můžeme jen doufat, že tentokrát držkovaná přerostlých monster bude snesitelnější zážitek, který v zájmu zachování zdravého rozumu nebude třeba přetáčet, kdykoli se na obrazovce objeví lidské postavy pokoušející se o dialog.
Na co se chodilo
Venku je hezky, takže v Česku se nechodilo skoro na nic. Prvenství už třetím týdnem drží Batman, k čemuž mu stačilo pouhých 26 tisíc diváků, díky kterým se o chlup přiblížil celkovým dvěma stům. Druhou příčku okupuje sympatická Proměna s necelými dvaceti tisíci diváky, třetí pak Betlémské světlo, které zaznamenalo mezitýdenní propad o více než polovinu a s celkovými padesáti tisíci diváky jde o nefalšované tržební fiasko. Bídně si vede i explozivní Ambulance Michaela Baye, která neurvala ani pět tisíc diváků a zaostává i za podstatně starší Bambitkou, Uncharted a nesmrtelným loňským Spider–Manem.
Ve světě již netopýří detektiv posbíral přes 600 milionů dolarů, z čehož polovina na účty Warner Bros. připutovala z domácí Ameriky. O megahit na úrovni hajpovanějšího, barevnějšího, kratšího a přístupnějšího Spider-Mana sice nejde, i tak je ale tříhodinový temný noir velkým úspěchem a bezpochyby startem nové trilogie s řadou spin-offů.
Filmový tip
O nešťastném konci padesátikilometrového běžkařského závodu v Krkonoších z roku 1913, který připomíná jedna z mohyl na tamních hřebenech, slyšel leckdo. Mnoho detailů příběhu Bohumila Hanče a Václava Vrbaty je ovšem zapomenuto, stejně jako zásadní úloha Emericha Ratha.
Česká novinka Poslední závod bez jakéhokoli patosu servíruje osobní příběh několika sportovců, jejichž snaha reprezentovat svůj národ v nelehké době skončila bojem o holý život. Vypráví syrově, věcně a bez přehánění, z hlediska kamery a zvukových efektů přitom ale na české poměry nadmíru výrazně. Štáb a herci si za svou tvrdou, srdcařskou práci v mrazivých podmínkách a odvahu investovat do podobně obtížného projektu rozhodně zaslouží uznání i vaši diváckou pozornost.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto / video: Warner Bros., Punk Film