Už potřetí se Asociace českých filmových klubů rozhodla pro distribuci filmu režiséra a animátora Mamoru Hosody. V roce 2016 tak učinila poprvé s jeho Klukem ve světě příšer a o pár let později s Mirai, dívky z budoucnosti. Tento týden vstoupil do českých kin jeho nejnovější anime snímek Belle, který přináší vskutku jedinečný zážitek ve všech možných ohledech.
Japonské celovečerní snímky se v české distribuci objevují spíše výjimečně a tento snímek přináší navíc umně propojený klasický příběh Krásky a zvířete s biografickými prvky autora odehrávajícího se ve světě náctileté dívky, která je ochromena ztrátou jedné z nejdůležitějších osob jejího života za pro ni nepochopitelných okolností.
Belle vznikala ve Studiu Chizu, které Hosoda založil společně s kolegou Yuichiro Saitem v roce 2011. Pro film čerpal z adaptace Walta Disneyho, ale i z verze Jeana Cocteaua. Pointou snímku zůstává to, že „to důležité je očím neviditelné,“ jak řekl jiný francouzský klasik, a že dobro a zlo, stejně jako krása a ošklivost, jsou pojmy relativní. Snímek Hosoda věnoval své dceři, když přemýšlel o tom, že i ona bude jednou obklopena digitálním a virtuálním světem.
Hlavní postavou je dívka Suzu, která po dlouhém váhání stvoří své alternativní digitální já pojmenované Belle v metavesmíru zvaném U. To je virtuální město poskládané z nekonečných geometrických úvarů levitujících v prostoru, mezi nimiž se prohánějí digitální avatarové, ladně proplouvají velryby a dá se tam narazit i na zámky z pohádek.
Myšlenka technologie sdílení tělesné stránky ve virtuálnu je svět, ve kterém může být kdokoliv kýmkoliv. V tom je určitá perverze dnešní doby. Hranice si jedinec nastavuje sám a co není zakázáno, to je dovoleno. Hosoda téhle myšlenky ale nezneužívá. Z negativních postojů přidává snad jen závist a smutek proměněný ve zlost, která když zakoření, může bolet tolik, že se člověk přestane ovládat.
V reálném světě smutná a uzavřená Suzu těžko komunikuje se světem. S tatínkem si tak maximálně řeknou tři věty ohledně večeře a tím jejich denní interakce končí. Její izolovanost dokáže prorazit snad jenom nejlepší kamarádka a nerdka Hiroko. Samotnou Suzu ještě probouzí z letargie také vzpomínka na dětskou lásku Šinobeho, který v ní stále nechává doutnat lehounký náznak citu. Ten se ale Suzu stydí a bojí prozkoumávat a rozvíjet.
Jako zvláštní a prosvětlující element skutečného světa působí ještě trochu vyšinutý a nejistý kanoista Kamišin a školní kráska Ruka, která se částečně pak stane předobrazem Suzuiny Belle ve světě U. Ta je oslnivě krásná. Má všechny atributy ženskosti včetně signifikantních pih, které v reálném životě pokrývají obličej Suzu.
Hosoda virtuální Belle obléká do nádherných kostýmů (červený květinový nebo její koncertní z drahých kamenů), ale hlavně jí dává vlastnosti jako laskavost a empatie. Dívka navíc objeví svou schopnost nádherně zpívat, což je dovednost, kterou Suzu ve skutečném světě ztratila.
Nepříjemným způsobem se setká s postavou Draka, který se chová velice hrubě a neomaleně. Belle je ale zvědavé a citlivé stvoření, a tak po něm pátrá a vydá se do jeho opuštěného zámku. Z Drakova rozpoložení navíc chápe, že prožívá velmi bolestivé období a jako Suzu pak nutně potřebuje zjistit i jeho skutečnou totožnost, aby mu mohla pomoci v opravdovém životě.
Chyby se na Belle hledají jen těžko. Neokoukaná animace, původní dabing, komplexnost, technická dokonalost všech složek a kreativita snímku v divákovi probouzí úžas a je velmi pohlcující. Jděte se podívat na unikátní snímek do kina podívat se svými staršími dětmi. Budete unešeni.
Barvy, detaily, ladnost pohybů jednotlivých postav zejména ve virtuálním světě a určitá zábavná poťouchlost některých situací dává snímku živost. Belle nabízí také několik hudebních vystoupení v muzikálovém provedení. Scénář příběhu využívá tolik krásných symbolů, a to v příslovečné japonské čistotě, že divák prostě jde s příběhem a proskakování z reálného světa do toho avatarského ho už nikterak neruší a přijímá ho přirozeně jako vlastní dech.
-
90%
-
85%
-
100%
-
90%
-
85%
Belle (2021)
Hosodův sedmý snímek je vysoce esteticky hodnotná animovaná podívaná. Jestli vás atmosféra zejména samotného závěru nedojme, pak je se světem něco v nepořádku.
foto/video: Aerofilms © 2022