Nevěstinec sice nepatří mezi nejpravděpodobnější místa, kde lze najít lásku, to však nebrání dvěma prostitutkám, aby se tu do sebe zamilovaly. Německý snímek Štěstí o nečekaném milostném vzplanutí mohou diváci znát již z loňských Mezipater. Po včerejší české premiéře v kině Světozor za přítomnosti režisérky filmu Henriky Kull vstoupil snímek do českých kin pod distribuční značkou Queer Kino.
Sascha je zkušená prostitutka, pro níž je práce v bordelu už každodenní rutina. S příchodem nové posily do týmu Jessy se ovšem její všední dny začnou měnit, jelikož to mezi oběma prostitutkami začne jiskřit. Je však možné milostné pobláznění přetavit v něco opravdového a trvanlivého v jinak pro lásku nehostinném prostředí?
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skutečný nevěstinec[/pullquote]Režisérka Henrika Kull svůj film natáčela v opravdovém nevěstinci a Štěstí tak skutečně nelze upřít realistický, neostýchavý a především destigmatizační pohled na život sexuálních pracovnic. Snímek se záměrně zdráhá morálních odsudků a zobrazuje prostituci jako prosté povolání, kde si jsou pracovnice rovny nejen mezi sebou, ale do velké míry i se svými zákazníky.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Řeč těla[/pullquote]Štěstí vydatně spoléhá na impresi – vypráví obrazem a dává přednost body language před slovy. Obsahuje nemálo sexuálních scén a nastoluje otázku, co sex vlastně znamená pro prostitutky – a to nejen v pracovní, ale i osobní rovině. Obě hlavní protagonistky ve svém vztahu musí opustit od chladné pracovní rutiny a skutečně si vychutnat sex se všemi emocemi.
V průběhu filmu se ovšem ukazuje, že prázdnota se netýká pouze sexuální práce, ale i snímku samotného. Na vině je především scénář, v němž schází hlubší vykreslení motivace postav. Ústřední herečky Katharina Behrens a Adam Hoya (zajímavostí je, že Hoya byl ještě v době natáčení ženou, avšak dnes už se identifikuje jako muž) jsou typově velmi přesné a odvádí velice kvalitní práci. Přes všechnu jejich snahu vytvořit plnohodnotné postavy ovšem dostaneme pouhý náčrt; barvitý, živý, avšak nedotažený, což je poplatné i snímku samotnému.
-
65%
-
60%
-
65%
-
65%
-
60%
Štěstí (2021)
Vizuálně podařená sonda do života v nevěstinci se nezdráhá otevřít důležité otázky o nejstarším řemesle a jeho postavení v současné společnosti. Kvůli plochému scénáři sice snímek místy pokulhává, ovšem díky pevně uchopené režii a přesvědčivým výkonům lze ve filmu přeci jen kousek Štěstí najít.
foto/video: Queer Kino © 2022