Jiří Havelka už ve Vlastnících ukázal, že jde o scenáristu, který tak trochu jako Zdeněk Svěrák dokáže vystihnout určitý aspekt češství a proměnit jej v komiku. Akorát tak činí s podstatně větší kousavostí, až cynismem. Po jediné místnosti a schůzi SVJ se ve svém novém filmu zavírá do jediného vagonu, aby v něm spolu s hvězdným obsazením a jejich pestrou plejádou charakterů adaptoval jistou neskutečnou událost, která zhruba před dvěma lety prolétla českým veřejným prostorem.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Podle neskutečné události[/pullquote]Ještě před několika fatálnějšími nehodami na Českých drahách došlo k ne až tak dramatickému incidentu, kdy strojvedoucí motoráčku na cestě Českomoravskou vrchovinou zaznamenal poruchu brzd a zatímco je venku odvzdušňoval, vlak se mu vlivem gravitace rozjel na druhou stranu a necelou čtvrthodinu pokračoval samospádem i s jedenácti cestujícími na palubě, než zastavil v protikopci. Oproti skutečným únorovým kulisám Havelka tuto základní premisu zasadil do jednoho letního dne, pestré sestavě podruhé narozených skutečných cestujících vetknul do absurdna vyhnané charaktery a příběh okořenil bábou pod kořenem, Jaromírem Baldou a dalšími bizáry z českého veřejného prostoru. Výsledkem je, jakkoli povrchně se tento přiblblý obrat nabízí, mimořádná komediální událost.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Satira absurdna a bizáru[/pullquote]Scénář samozřejmě pracuje s absurditou a do extrému vyhnanými charakterovými typy, jako je pobledlý spalovač mrtvol, rádoby světácká panička, myslivec s vysokou školou života nebo malý brýlatý všeználek, přičemž nebýt zcela nelogického chování celé řady z nich a absence jediného funkčního telefonu na vagon zaplněný lidmi, žádný film by pochopitelně ani nemohl proběhnout. Čtvrthodinový incident navíc sledujeme během stominutové stopáže, což je samo o sobě dramaturgickou výzvou, proto kromě trampot tapiserie cestujících sledujeme i neméně pestré figurky v nejrůznějších veřejných funkcích, které po zjištění situace čile, ale ne zcela efektivně pracují na záchraně splašeného motoráčku, eventuálně i nahnání nějakých těch politických bodů. Výbornou legraci si ze sebe mimochodem v několika zpravodajských vstupech nebojí udělat i Česká televize.
Mimořádná událost je tedy možná o něco méně vypravěčsky sevřenější než Vlastníci, veškeré scenáristické kompromisy ale pod palbou zdařilé situační komiky i hlášek tvůrcům velice rádi odpustíte. Atmosféru navíc podtrhuje vtipné pobrukování balkánsky znějící dechovky jak vystřižené z filmů Emila Kustorici.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Budoucnost natáčení[/pullquote]Možná trochu rušivě může ve vší té legraci působit krátký sureralistický vstup s monologem postavy pohřebáka, který celou tu sledovanou absurditu v znenadání směrem k divákům okomentuje, zatímco LED panely stojící okolo vagonu, dosud nesmírně zdařile a věrohodně emulující malebnou ubíhající krajinu, za okny kreslí abstraktní obrazce. Jízdou k pixelům obrazovek, nahrazujících tradičnější trikařské zelené pozadí, se snímek s diváky před závěrečnými titulky ve svých posledních snímcích i loučí. Vizuálně jistě jde o velmi zajímavý efekt, je ovšem otázkou, zda by nebylo lepší iluzi krajiny za oky zachovat a diváka neznalého zákulisím natáčení projektu zbytečně v posledních momentech nemást.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Uznání štábu[/pullquote]Tak či onak je Mimořádná událost nejen scenáristicky, ale i vizuálně a formálně velice zdařilým projektem, zvlášť při natáčení s tolika herci v tak klaustrofobním prostoru, kdy členové štábu museli bezpochyby obratně tancovat snad i po stropu vagonu. Z hlediska záběrování by se v takové situaci možná nabízelo upustit od vizuálních ambicí, přesto Havelka s kameramenem Martinem Štěpánkem nalézají v průběhu filmu nové a nové cesty, jak a z kolika úhlů své postavy ve stísněných podmínkách snímat i v průběhu obyčejných dialogů, které by si s trochou lenosti vystačily s obyčejným střídáním pohledu a protipohledu. Všechna čest. V užití nejmodernější technologie zmíněných LED stěn promítajících okolí vagonu za jeho okny se navíc štáb stal nejen v Česku, ale i v Evropě naprostými průkopníky, a ubíhající krajina působí zcela a naprosto věrohodně.
Mimořádná událost (2022) Mimořádná událost podobně jako Vlastníci zaujme situováním výbušné směsi několika absurdních figurek do malého prostoru, satiricky kousavým humorem utahujícím si z několika specifických českých vlastností a taky propletením několika reálných bizarních kauz do jediného komického příběhu. Kromě parádní zábavy a skvělých herců projekt vyniká i po technické stránce, zvlášť kvůli natáčení ve stísněných prostorách jediného malého vagonu a průkopnického využití LED panelů, promítajících za jeho okny ubíhající kameru.
foto/video: CinemArt© 2022