Barevný podzim letošního roku kromě několika průměrných hororů fandy překvapuje hned druhou perfektní strašárnou prověřeného tvůrce, která žánr zábavně podvrací a navrch skládá i poctu italským giallo klasikám. Po Jamesi Wanovi a jeho ze řetězu urvaném Zhoubném zlu nyní svou troškou do mysteriózního mlýna přispívá i britský šikula Edgar Wright, známý především díky komediální trilogii Cornetto nebo nedávném Baby Driverovi.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Zábavná směsice žánrů[/pullquote]Jak nedávný kousek hororové legendy Wana, tak i aktuální #MeToo horor okořeněný kulisami šedeástkového Londýna přitom u multiplexových diváků kasovně příliš nefunguje, přičemž v obou případech je to velká škoda. Poslední noc v Soho není typickým hororem, jako spíš zábavnou směsicí, která se plynule žánrově proměňuje spolu s ubíhající stopáží, poznatky ústřední hrdinky a jejími cíly. Z retro stylovky o osiřelé apirující módní návrhářce, která se za svými sny a vysokoškolským studiem stěhuje z cornwallského maloměsta do rušného Londýna, se tak postupně přes hrdinčiny snové vize o vraždě nadané tanečnice dočkáváme duchařské detektivky, rape revenge splatteru a nakonec i paranoidního psychothrilleru, u kterého nevíme, kolik z dění na plátně vzhledem k hrdinčině neveselé psychiatrické anamnéze je jen pouhou halucinací či přeludem.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Radost koukat[/pullquote]Je s podivem, že takový mišmaš nepůsobí rozlétaně či tonálně nevyrovnaně. Snad s výjimkou vynuceného romantického subplotu má příběh díky této žánrové dynamice příjemný spád, zápletka i jednotlivá odhalení navíc umně dávkují divácké napětí. To vše se odehrává ve vymazlených neonových kulisách šedesátkového Londýna plného kabaretů zahalených v cigaretovém kouři, kdy po ulicích jezdila krásná auta a hudba i móda měly nezaměnitelný šmrnc, přičemž režisér jedním dechem ovšem varuje před růžovými brýli při posuzování mnohdy idealizované minulosti současnou optikou. Soundtrack i kostýmy hrají v příběhu i jeho formě velkou roli, a na Poslední noc v Soho je zkrátka radost koukat.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Poutavé vyprávění obrazem[/pullquote]Cit pro audiovizuálno a poutavé vyprávění obrazem ostatně není Wrightově filmografii ani zdaleka cizí, stejně jako pečlivá práce s herci. V hlavní roli nesmělé introvertky a jejího okázalého snového alterega excelují Thomasin McKenzie z Králíčka Jojo a svůdná Anya Taylor-Joy, která se nedávno zapsala jako geniální šachistka v netflixovském Dámském gambitu. Zdatně jim sekundují ďábelský Matt Smith a dáma britského herectví Diana Rigg, která se v Soho brilantně loučí s diváky ve své poslední roli před svým předloňským odchodem.
-
80%
-
80%
-
80%
-
80%
-
80%
Poslední noc v Soho (2021)
Poslední noc v Soho je jedním z filmů, které producenti za pár let do kin nejspíš úplně přestanou pouštět, aby je uklidili rovnou na stream. Je to ale škoda, protože tahle originální, napínavá stylovka se sexy vizuálem, vychytaným střihem, šmrncovní hudbou, zajímavou žánrovou hravostí a působivými hereckými výkony si diváckou pozornost i plné sály zaslouží.
foto/video: CinemArt © 2021