Čekání je u konce. Pátý a poslední snímek o Jamesi Bondovi s Danielem Craigem v titulní roli po divoké produkci, přepisování scénáře a sáhodlouhých covidových odkladech konečně přichází do kin. Craigova labutí píseň nabobtnala do nejdelšího filmu o agentovi s povolením zabíjet všech dob. Nakolik však koresponduje kvantita stopáže s kvalitou zpracování?
Ve vyprahlém horském městečku Matera na jihu Itálie si Bond užívá výslužbu se svou milou Madeleine (Léa Seydoux). Noční oblohou se třepotají zapálené papírky, na nichž místní pálí své vzpomínky či svou minulost, na níž by rádi zapomněli. Jak příhodné. Není to poprvé, co Bond sekl se svým postem agenta 007. Už ve Skyfall se, ač z jiných důvodů, vzdal práce v britské tajné službě MI6 – a stejně jako ve Skyfall se chtě nechtě musí vrátit, aby vyrovnal účty (nejen) se svou minulostí.
Zápletka Není čas zemřít je variací na všechny bondovky, primárně pak na ty Craigovské. Přes spletitost mezinárodních špionážních a teroristických organizací až přes osobní temnou minulost se dostáváme k ústřednímu padouchovi. Tím je Lyutsifer Safin v podání oscarového Ramiho Malka (Bohemian Rhapsody), jenž svou tvář schovává pod maskou inspirovanou čínsko-japonským klasickým hudebně-tanečním dramatem Nó. Spíš než svou tvář ovšem tají vývoj nové technologie, s jejíž pomocí by mohl zabít miliony lidí. Nadto ho ještě minulost váže k Madeleine; a Bondovi tak nezbývá nic jiného než se vrátit do služby.
S režií 25. bondovky byl nejprve spojován Danny Boyle (Trainspotting, Milionář z chatrče), který však kvůli kreativním neshodám projekt opustil a byl posléze nahrazen Carym Joji Fukunagou (Temný případ, Jana Eyrová). Aby čachrů s tvůrčím týmem náhodou nebylo málo, Daniel Craig osobně požádal scenáristku a herečku Phoebe Waller-Bridge (Potvora, Na mušce), aby vyladila již hotový scénář a oživila tak dialogy, dodala postavám i příběhu hloubku a svůj jedinečný smysl pro humor. Je vlastně malým zázrakem, že se takto zběsile rozjetý vlak dokázalo zdárně dovést do cílové stanice. Z nemalé míry je to zásluhou právě Fukunagy a Waller-Bridge, jejichž rukopis je na finálním díle značně patrný.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Emoce i lesk[/pullquote]Filmařsky versatilní, či přímo chameleonský, režisér Cary Joji Fukunaga zde svůj um v tom nejlepším slova smyslu propůjčuje blockbusteru. Jeho verze Bonda je tak naleštěná, elegantní a vizuálně lahodná, jak byste si od filmu o agentovi s povolením zabíjet jen mohli přát. Fukunaga však nezapomíná ani na emoční ukotvení filmu a dodává mu tak potřebný gravitas. Jinými slovy Není čas zemřít kombinuje citovou hloubku Casino Royale s filmařskou precizností Skyfall, dvou nejlepších snímků Craigova Bonda.
Vliv Phoebe Waller-Bridge je patrný jak v odlehčených částech snímku, tak i v některých postavách; především u CIA agentky Palomy (Ana de Armas). Jedná se o typicky Waller-Bridgeovskou hrdinku balancující na hraně vtipu a vážnosti. Je pouze škoda, že se (vždy vynikající) Armas objeví jen v jedné sekvenci. Zasloužila by si nepochybně více prostoru, ne-li rovnou vlastní film.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Hloubka a hodnota[/pullquote]Není čas zemřít v sobě spájí všechny atributy typické pro Craigova Bonda. V jeho podání agent 007 již dávno nepřipomíná nepřemožitelný stroj na likvidaci padouchů. Craig Bondovi vtiskl zranitelnost, hloubku, hodnotu. Obdobnou proměnou prošel během posledních pěti snímků i příběh samotný. Bondův postoj k ženám se pomaličku ale jistě mění; z alfa samce, jehož smýšlení se zaseklo kdesi v roce 1963, tj. v době uvedení první bondovky Dr. No, se vyklubal alfa samec pro 21. století, pro něhož nejsou ženy jen objektem touhy, ale plnohodnotným protějškem.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Q jako Queer?[/pullquote]Rozprava mezi Raoulem Silvou (Javier Bardem) a Jamesem Bondem ve Skyfall poprvé otevřeně, byť letmo, narazila na otázku homosexuality a nejnovější bondovka jde podobným směrem. Když Q (Ben Whishaw) chystá romantickou večeři pro dva, otevřeně – a zcela samozřejmě – zmíní, že se jedná o večeři pro osobu mužského pohlaví. Přezdívka Q sice odkazuje na pozici Quartermaster, proč by ovšem nemohla značit i queer?
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Agentka 007[/pullquote]Není čas zemřít jde ještě o krok dál. Krom Jamese Bonda nám totiž předkládá ještě druhého agenta 007, respektive agentku. Dlouhá debata o tom, kdo by mohl být nástupcem Craiga a zdali by to mohla být žena, je zde sebevědomě smetena ze stolu. Lashana Lynch coby nová 007 zvládá tuto nesnadnou pozici s přehledem a lehkostí. Neznamená to nutně, že právě ona bude novou 007 v nadcházejících filmech, avšak její přítomnost chytrým způsobem poukazuje na fakt, že na genderu a rase nesejde – nebo by alespoň nemělo.
Přestože se gradované finále až možná příliš urputně snaží vytěžit maximum emocí a film se občas zadrhne kvůli přemrštěné stopáži, obecně se jedná o po všech stránkách vynikající završení Craigovy nadvlády nad tímto filmovým gigantem. Není čas zemřít lze vnímat jako epitomé, neboli zosobnění, DNA bondovek s Danielem Craigem, či jako epitaf Craigovy redefinice agenta s povolením zabíjet. Tak či onak se jedná o navýsost uspokojivé zakončení – epické, extatické, excelentní.
Není čas zemřít (2021) Rozloučení s Danielem Craigem v titulní roli agenta 007 se nese v honosném duchu. Po štědrých dávkách servíruje akci i emoce. Klasická, elegantní bondovka se tu mísí s moderním vhledem do jednotlivých postav i jejich interakcí. Obdobně jako obyvatelé Matery na začátku snímku pálí své vzpomínky, může i Daniel Craig nyní za svým bondovským obdobím udělat tlustou čáru. Kam se ve své kariéře vydá dále se můžeme jen dohadovat, nicméně jedna věc je jistá. Craig se navždy zapsal do dějin kinematografie jako Bond celé jedné generace – a dost možná i jako ten vůbec nejlepší Bond, James Bond.
foto/video: Forum Film CZ, Totalfilm Media © 2021
Není čas zemřít – No Time to Die © 2021 Danjaq, LLC and Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. 007, James Bond and related logos are trademarks of Danjaq, LLC. All rights reserved.