Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Naděje a příležitosti českého animovaného filmu

Animované filmy patří z hlediska návštěvnosti v kinech k nejúspěšnějším titulům. Česká animovaná tvorba se však v současnosti v kinech objevuje spíše ojediněle a zájem o ni je ve srovnání se zahraniční animovanou produkcí výrazně nižší. Asociace animovaného filmu (ASAF) se na tento fakt zaměřila a provedla průzkum, jehož cílem bylo zjistit to, co českému animovanému filmu schází, aby byl u diváků stejně úspěšný jako snímky vzniklé v zahraniční produkci.

Martin Kotík prezentuje film Perla

Martin Kotík, předseda ASAF, cíl tohoto šetření upřesňuje slovy: „Pomocí tohoto průzkumu chceme odhalit klíčové trendy, slabiny i příležitosti české animované filmové produkce nabízené divákům v našich kinech a na on-line platformách. A to z pohledu těch, kteří jsou v přímém a každodenním kontaktu s diváky a díky tomu znají jejich preference a reakce.“ Průzkum se tedy zaměřil na provozovatele českých kin, filmové distributory a provozovatele online filmových portálů.

Z šetření vyplynula řada zajímavých informací. Provozovatelé kin by přivítali větší nabídku českých animovaných filmů. Dále je z odpovědí zřetelné, že český animovaný film má potenciál konkurovat zahraničním titulům a má prostor navyšovat svůj podíl na programové nabídce kin. Silnou stránkou českého animovaného filmu jsou jeho tvůrci: výtvarníci, animátoři, režiséři a scénáristéSlabou stránku přidělili dotazovaní filmové produkci, která je podfinancovaná, nižší hodnocení mají producenti, ale i dramaturgové.

Myši patří do nebe

Provozovatelé kin by přivítali animované filmy vycházející z českého prostředí, ale zároveň upozorňují na uzavřenost českého animovaného filmu a skutečnost, že se málo inspiruje v zahraničí. Ukazuje se i to, že slabinou českého animovaného filmu je producentská a distribuční podpora při uvedení filmů do kin, tedy marketing. A to především z důvodu podfinancování této oblasti.

Barevný sen

Díky iniciativě producentů i podpoře Státního fondu kinematografie je zde přesto řada připravovaných celovečerních filmů, které v tomto roce či následujících letech aspoň částečně uspokojí poptávku. Do kin se například v blízké době chystá řada celovečerních animovaných filmů, mezi něž patří Myši patří do nebe (režie Denisa Grimmová a Jan Bubeníček), Moje slunce Maad (režie Michaela Pavlátová) a Barevný sen (režie Jan Balej). V různě pokročilém stupni realizace jsou mnohé další snímky jako například Perla (režie Martin Kotík), Rosa & Dara a jejich velké letní dobrodružství (režie Martin Duda), Babu v nočním městě (režie Petr Vodička), Tonda, Slávka a Génius (režie Filip Pošivač), Život k sežrání (režie Kristina Dufková) nebo Pyšná princezna (režie Radek Beran).

Podrobnější informace o výsledcích dotazníkového šetření je ke stažení na webových stránkách ASAF na tomto odkazu:  https://www.asaf.cz/ke-stazeni/

připravila Kateřina Slavíková
foto: ASAF, Hafan Films 

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast