Natasha Romanoff se sice obětovala v Avengers: Endgame, ale její příběh ještě neskončil. Diváky i herečkou Scarlett Johansson už skoro dekádu vyhlížená sólovka Black Widow se kvůli pandemii skoro o rok pozdržela, bournovsky laděný prequel o její temné minulosti se ale doufejme dočká své premiéry na začátku května. Při té příležitosti se podíváme do jeho zákulisí.
„Nejdřív jsem neměla pocit, že je potřeba její příběh víc pitvat,“ řekla Total Filmu po Zoomu Scarlett Johansson v odpovědi na otázku, jestli bylo těžké si sólovku Black Widow vydupat. „Když jsme dotočili Endgame, byla jsem s naší prací spokojená. Říkala jsem si, že jestli nepřijdeme s úplně novou optikou na postavu Natashy…“ Na chvíli se zastaví, aby si zbytek odpovědi promyslela. Posledních 10 let má za krkem všudypřítomné marvelovské anti-spoilerové komando, takže by se určitě nevyplatilo propálit tajemství ve chvíli, kdy je Black Widow konečně v dohlednu. „Její rozhodnutí obětovat se mi k ní naprosto pasovalo,“ začne od začátku. „Byla s tím smířená a nějakým divným, poetickým způsobem s takovým osudem vždy počítala. Když se na předchozí filmy kouknete zpětně, všimnete si toho. Všechno vedlo k tomuhle rozhodnutí – nebo alespoň možnosti to rozhodnutí udělat.“
Aby po jeho uspokojivém zakončení v Endgame mělo smysl se. K příběhu Natashy vracet, ladil jej Marvel dlouho tak, aby přinesl něco nového, kreativně se posunul a zároveň se i vrátil k samému jádru toho, co postava Black Widow vlastně představuje. Studio si v posledních letech navyklo angažovat oceňované indie tvůrce, jako je Taika Waititi, Ryan Coogler nebo James Gunn, aby jim svěřil své multi-milionové superhrdinské značky a nechal je otisknout do nich svou vizi. V životopisu režisérky Black Widow, Cate Shortland, najdeme drama z druhé světové války Lore a thriller Berlin Syndrome, ohledně vstupu do miliardového komiksového univerza režisérka ale údajně dlouho váhala. „Se Scarlett jsme si skypovali, když jsem byla v Austrálii. Dlouho jsem zvažovala, jestli na nabídku kývnout, protože kombinace mě a Marvelu se mi zdála prostě divná,“ uvedla Shortland ke svému dilematu. Byla to nakonec postava Natashy, která režisérku donutila kývnout. Záhy se propojila s ruským historikem, aby pro Natashu vytvořili komplexní minulost a pozadí. Navzdory tomu, že Scarlett Johansson strávila v kůži Black Widow celou dekádu, díky novému kontextu a vůbec prvnímu ženskému režijnímu vedení její postavy se do role podle svých slov ponořila víc, než kdy jindy.
Specifickým bodem v Natashině cestě je i zvolené období, kdy se její sólovka odehrává – tj. mezi filmy Captain America: Civil War a Avengers: Infinity War. „V této fázi příběhu je Black Widow vykořeněná, bez rodiny a smyslu. Pracuje sama za sebe, díky čemuž dostává příležitost k sebereflexi – a v tu chvíli se vynoří problémy,“ vysvětluje Johansson, která je současně výkonnou producentkou filmu a měla tak značný vliv na jeho kreativní směřování. Původní verze příběhu byla podle tvůrců extrémně existenční a velmi poetická, nakonec se ale film transformoval – poněkud nečekaně – v rodinné drama. „To rozhodnutí mě nejdřív zmátlo, ale pak jsem si uvědomila, že Kevin a já máme velmi podobnou vizi,“ komentuje koncepční posun režisérka Shortland vliv bosse celého Marvelu, producenta Kevina Feigeho, který svým nadšením a intuicí vybudoval z MCU jednu z největších zábavních značek a bezprecedentní kinematografický úspěch. Rodinné dynamice navíc nijak nepřispívá rozladění z toho, že Natasha své blízké v rodném Rusku opustila, aby se v Americe připojila k SHIELDU a následně k Avengers. „Chtěla jsem se dostat Natashe pod kůži, ukázat jí v pravém světle. Zakomponování rodinných vztahů do jejího příběhu vytvořilo dynamiku, která to umožnila, protože ji prvně vidíme interagovat s lidmi, které zná ze svého dětství. Ve scénách s nimi není superhrdinkou, ale sestrou a dcerou. Chtěli jsme ji ukázat i jinak, než jako Avengera v kůži, který tříská dvoumetrové chlapy, ale jako zranitelnou, syrovou, naštvanou, chybující bytost, která si nese svá traumata z dětství.“
Natashu s postavami hereček Rachel Weisz a Florence Pugh spojuje temná minulost v tzv. Rudé komnatě, brutálním místu, kde jsou malé adeptky dlouze proměňovány ve stroje na zabíjení. „Je to pořádně drsný výcvik plný psychologického i fyzického mučení a zneužívání,“ vysvětluje držitelka Oscara a nováček v marvelovském universu, Weisz, která si ve filmu zahrála Melinu Vostokoff, další z černých vdov, která má k Natashe takřka mateřský vztah. „Navíc jsou v osmi letech všem chirurgicky odstraněny dělohy,“ upozorňuje herečka na téma nakousnuté v Avengers: Age of Ultron, které se v Black Widow dočká hlubšího vysvětlení.
„Je to film o zneužívání žen. Všechny vdovy v dětství podstupují nedobrovolnou hysterektomii. Jde o metaforu pro krádeže svobodných životů žen z celého světa, což je citlivé téma, ale o to je důležitější. I proto jsem z toho filmu tak nadšená. Ukáže ženám a dívkám z celého světa příběh těch, které se svému zneužívání postavily. Je skvělé vidět tak mnohovrstevnatou marvelovku,“ dodává Florence Pugh v roli Yeleny Belove, která by v začínající čtvrté fázi MCU měla přebrat žezlo po své nevlastní zesnulé sestře Natashe.
Taková témata znějí v kontextu tradičně popcornových a všeobecně líbivých filmů od Marvelu, jako třeba Ant Mana nebo Strážců galaxie, poněkud nepřístupně, až těžkopádně. I Johansson považuje film podle svých slov za „trochu jinou Marvelovku“ – byť nás jedním dechem ubezpečuje, že Black Widow přesto nechybí esence toho, co diváci MCU znají a milují. Největším zdrojem humoru by měla být údajně postava Red Guardiana, méně úspěšného sovětského protějšku amerického Capa, který po pádu komunismu ztratil veškerou slávu a na avengeří věhlas Natashy trochu žárlí – navzdory otcovskému vztahu, který si k ní během let vypěstoval. „Myslel jsem si, že Alexei bude zkrátka drsný, brutální chlápek, ale zároveň je v něm spousta tátovské dobroty a podivínství. Chce, aby ho lidi měli rádi. Je vtipné sledovat emocionální potřeby super vojáka,“ směje se v županu, ve kterém zasedl k Zoomu s Total Filmem, jeho představitel David Harbour, hvězda ze Stranger Things a předělávky Hellboye.
Návrat do Natashiny minulosti a její souboj s tajemným Taskmasterem, mimikujícím bojové schopnosti jednotlivých Avengerů, by měl mít premiéru v našich kinech 6. května. Půjde o první marvelovku od předloňského Spider-Man: Far From Home, po kterém kvůli koronavirové pandemii nastala nejdelší pauza pro MCU od roku 2009.
O tom, co dalšího ze světa Marvelu společnost Disney po Black Widow chystá, se můžete dočíst zde.
O další fázi MCU se dočtete zde.
zdroj: Total Film © 2021
připravil: Martin Mažári
foto/video: Marvel, Disney, Falcon © 2020