Nejnovější film Bohdana Slámy Krajina ve stínu sbírá po světě velmi kladné recenze. O film mají zájem zahraniční distribuce a pozornost mu věnoval i prestižní časopis Variety. Ten zařadil dvojici producentů filmu Martina Růžičku a Jindřicha Motýla do svého výběru „10 producers to watch 2020“. Spolu s nimi jsou v něm producenti, kteří vyrobili například filmy Palm Springs, Země nomádů nebo Pieces of Women.
Souběžně se zařazením do prestižního výběru se producenti rozhodli k ojedinělému kroku a mimo obvyklý cyklus filmu a filmový systém umístili Krajinu ve stínu na internet ke zhlédnutí. Film Bohdana Slámy je možné pořídit pouze na stránce www.krajinavestinu.cz v HD kvalitě, a to jak s možností si film přehrát tak si ho nastálo koupit. Krajina ve stínu měla premiéru v polovině září, na návštěvu kina měli diváci jen několik týdnů. Umístění na internet tak vrací divákům možnost nejnovější film výrazného filmaře Bohdana Slámy vidět.
S producenty jsme si povídali nejen o jejich reakci na umístění do prestižního žebříčku, samotném filmu, ale i chystané novince z jejich produkce.
Jaký je to pocit dostat se do tak prestižní a příjemné producentské společnosti, jakou žebříček Variety bezesporu je?
Samozřejmě skvělý. Variety čteme mnoho let, je to asi nejvýznamnější světový filmový časopis, resp. dnes hlavně on-line server. Takový trendsetter kinematografie, který najdete na všech festivalech. Nikdy bychom nevěřili, že tam uvidíme naše jména a navíc v prestižní rubrice „10 Producers to watch 2020“. Takové pocty se českým tvůrcům dostane málokdy.
Čím si myslíte, že Krajina ve stínu tak silně zarezonovala u zahraničních kritiků?
Dobře to vyjádřil nezávislý distributor Neil Friedman z LA. Řekl, že mnohem důležitější je autorská a příběhová originalita, než snaha přiblížit se těm nejfajnovějším světovým standardům. Krajina ve stínu je svébytný film a tím si získává pozornost.
Byl jeden z hlavních záměrů Krajiny ve stínu její příběh a poselství šířit i za naše hranice?
Ano, směřovali jsme na velké světové festivaly, ale že vzbudíme až takový zájem, jsme naprosto nečekali. A to zejména v zámoří. Jsme rádi, že se podařilo převést příběh z naší lokální historie do mezinárodně srozumitelného jazyka.
V čem z producentského hlediska vidíte přínos či naopak nevýhody tvorby filmu na klasický 35mm formát, tím spíš jedná-li se o černobílý snímek?
Jako všechno v životě to má své výhody a nevýhody. Základní nevýhodou je finanční stránka věci. A vyšší nároky na workflow natáčení. Také technika už není v takovém stavu, jak jsme zvyklí. Naopak hlavní přínosy jsou zejména v kvalitě obrazového zážitku, v atmosféře. To vše vynikne na velkém plátně v kině. I v produkční rovině to přináší některé výhody. Méně náročná je příprava lokace. Nemusí se např. řešit moderní střešní krytina na původních domech, nebo křiklavé barvy fasád. S filmem jako drahým materiálem se musí šetřit, výkony štábu jsou tak velmi soustředěné. Celluloid je také zajímavý marketingový argument, zejména pro festivaly.
Jak se do vaší práce projevují vaše předchozí zaměření, tj. reklamní propagace a právo?
Hlavním úkolem producenta je vedení a financování celého projektu. V tom se znalosti a dovednosti z právní oblasti hodí velmi. Jsou to desítky smluv a právních souvislostí. A potom: natočit film je jedna věc. Dnes už ale nejde jen o výrobu. Film je součástí balíčku, který se skládá z traileru, plakátu, komunikační kampaně v rámci kinodistribuce, na sociálních sítích či v masmédiích. Domníváme se proto, že natočením filmu a exportem DCP práce zdaleka nekončí.
Jaký z vašich chystaných filmových projektů považujete za nejvíce ambiciózní a hodný pozornosti?
Je to Konec světa. Nádherný příběh dědy a vnuka na pozadí událostí 1968 a následně sedmdesátých let. Napsal ho Ivan Arsenjev, je to jeden z nejlepších scénářů současnosti. Režie se chopí Ivan Zachariáš, který dlouho odmítal filmové scénáře, až si ho našel právě Konec světa. Kamery se ujme skvělý Jan Velický. Věříme, že je tady založeno na skutečně velký film ve všech významech toho slova.
Producentský výběr Variety k nahlédnutí zde
-red-
foto/video: Bontonfilm, Totalfilm © 2020