Řeč je o první psí ruské kosmonautce Lajce (v překladu do češtiny je to Štěkačka). Ta byla přesně před 60 lety jako první živý tvor z planety Země vypuštěna ve Sputniku 2 na oběžnou dráhu. Dlouho tam naživu nezůstala, mluví se o hodině či dvou, ale stala se průkopnicí pozdějších vesmírných letů pro člověka.
Celovečerní loutkový film Lajka, na kterém 10 let pracoval tým Aurela Klimta o jejím příběhu částečně vypráví. Ale jen dokud se děj nezvrhne a čipernou fenku nepotká mnohem lepší osud než jak tomu bylo ve skutečnosti. V čem se ale film i realita potkává je to, že Lajka byla skutečně toulavý pes odchycený na ulici. Původně se prý jmenovala Kudrjavka, česky Kudrnka. Na svůj „výlet“ se připravovala celé dva roky a od samého začátku se s jejím návratem na Zemi nepočítalo.
To zřejmě vedlo scénáristu a režiséra Aurela Klimta k tomu, aby se ve scénáři vyhnul smutnému konci fenky, a tak se pustili do velkého fantazírování, které pokračuje přistáním rakety na planetě Qem. Film má za sebou dlouhou historii vzniku. Nejprve se tři roky dával dohromady scénář, vyráběly se loutky, na jejichž tvorbě se podíleli ještě František Lipták a Martin Velíšek. Rok se pak řešily technologie zpracování filmu a pak následovala šestiletá mravenčí práce animátorů Jana Štencla a Olivie Dolanské Lajku se Aurel Klimt snažil koncipovat jako film pro starší děti a dospělejší diváky.
Co vás zaujalo na příběhu Lajky natolik, že jste se rozhodl se mu věnovat jak na divadle tak v loutkovém filmu?
Po loutkovém představení Kouzelný zvon, které jsme s výtvarníkem Martinem Velíškem a asutorem písní Miroslavem Wanekem udělali pro Minor v roce 2000, se mluvilo o tom, že by měli zájem o další hru. Přemýšleli jsme s Martinem, co by nás bavilo. Shodli jsme se, že by to mělo být o zvířatech a vesmíru. Když v roce 2002 přišli herci z povodní zaplaveného Divadla v Dlouhé, že mají možnost udělat pro Divadlo Gong loutkové představení pro 2. stupeň základních škol a jestli bych jim ho zrežíroval, navrhl jsem jim právě tento námět. Vzniklo tak představení Lajka, Čchin a Gagarin. Skvělá příležitost, jak si tuto látku pro celovečerní animovaný film otestovat na přímé divácké odezvě…
Na Lajce jste spolupracoval s dalšími dvěma výtvarníky, proč?
První třetina je taková trochu ponurá, pozemská, vychází ze skutečnosti. Já ji chtěl trochu pitoreskně ošklivou a na to je opravdu nejlepší Martin Velíšek. Bylo mi ale jasné, že kdybych po něm chtěl, aby vytvořil i Lajku, moc sympaťačka by to nebyla. Tudíž jsem si ji musel navrhnout spolu s dalšími zvířaty sám. Když se pak zvířata dostanou na planetu Qem, měl být vzhled toho světa určitým protipólem Země. Barevný, veselý. Prostředí planety Qem tudíž zpracoval Fero Lipták. Výběrem výtvarníků jsem tak už dopředu řešil, aby vše působilo vizuálně správně a režijní záměr byl splněn.
Zmiňoval jste se před časem o výstavě spojené s Lajkou a katalogu/knize, která u této příležitosti vzniká. Mohl byste to trochu přiblížit?
Obrovské množství dekorací, rekvizit a loutek, které pro výrobu takového filmu vznikla, jsou vlastně velmi povedená výtvarná díla, u kterých ba bal hřích je následně nevystavit. Mne těší, že nedaleko od místa, kde Lajka oněch deset let vznikala (Studio Zvon), budou vystavena. Souběžně s uvedením filmu do kin bude zahájena i výstava v krásném prostředí bývalých Jezuitských kolejí kutnohorské galerie GASK…
Zmíněná výstava Lajka se v GASK bude konat od 12. listopadu 2017 do 11. února 2018 a jsou k ní připraveny i doprovodné programy. Více na www.gask.cz
Film je v kinech od 2. listopadu.
-red-
foto/video: A-Company