V Praze uvedl svůj nový film další z hostů letošního Festivalu francouzských filmů. Režisér Edouard Deluc přivezl do Prahy životopisný snímek Gauguin. Hlavní roli v něm ztvárnil hvězdný Vincent Cassel. „Nemám rád ty čistě biografické životopisné filmy. Nemám rád, když to zůstane v mantinelech jednoho žánru. Je to prostě normální filmové vyprávění. Byl bych rád, kdyby divák měl pocit, že se vlastně s Gauguinem setkal. Aby z toho filmu cítil esenci, vůní jeho skutečné osobnosti, i když tam jsou zcela jistě i ty biografické prvky,“ prozradil režisér filmu v našem rozhovoru.
Hlavní roli si zahrál Vincent Cassel. Těžko si dokážu představit někoho lepšího. Ta jeho divokost a animalita je pro tuto roli asi ideální. Jaká byla spolupráce s ním?
Já jsem si taky nedovedl představit někoho jiného. Už když jsem četl knižní předlohu, tak to pro mě byla naprostá samozřejmost. Než jsem se pustil do psaní scénáře, tak jsem měl jasno. Jeho tělo, obličej, způsob jak frázuje. Taková ta jeho neotesanost, ale na druhé straně rafinovanost, to úplně odpovídalo mojí představě o Gauguinovi. Volba tedy byla samozřejmá. Vincent si sám vymyslel, jak bude chodit a působit. Sám si Gauguina zkonstruoval. Osobně si myslím, že v žádném jiném filmu ještě nebyl tak dobrý.
Vincent Cassel ve filmu mluví velmi přesvědčivě tahitsky a také kreslí. Jsou to jeho ruce, které opravdu kreslí ty skicy?
Vincent se na roli velmi pečlivě připravoval. Měl jazykovou lektorku. Všechny repliky byly velmi dobře připravené. Pobyt na Tahiti byl pro něj velmi silný zážitek. Rád se setkává s novými lidmi, poznává jejich kulturu a jazyk je k tomu poznávání přirozeným prostředkem.
Co se týká malování, dva měsíce se připravoval. Bral hodiny malířství a sochařství. Vincentovi se to moc líbilo a šlo mu to velice snadno. Je tedy pravda, že ve filmu jsou často vidět i ruce jeho učitele, ale po nějakém čase už to zvládal sám.
Velmi mne zaujala hudba Warrena Ellise, který dříve spolupracoval s Nicem Cavem…
Když jsem psal scénář, tak jsem poslouchal jeho hudbu. Byl to především soundtrack, který napsal k filmu Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem. Moc se mi ta hudba líbila. Požádal jsem ho o spolupráci, ale neměl čas. Měl spoustu zakázek. Ale snažil jsem se ho několikrát nalákat, oslovilo ho to a začal projevovat zájem. Mezitím jsem dokonce stačil ten film celý natočit, Warren měl stále chuť to dělat, až to ale nakonec pro nedostatek času odpískal. Druhý den mi ale zavolal a řekl že to udělá. Já jsem samozřejmě hrozně rád, protože mě stejně jako vás jeho hudba velmi oslovuje.
Jak složité bylo natáčet na Tahiti?
Nebylo to vůbec jednoduché. Vzdálenost 15 000 kilometrů. Bylo to dost drahé, dostat tam veškerý materiál, techniku a tým. Ale využili jsme výborných dovedností Tahiťanů, kteří nám moc pomáhali. Zažívali jsme trochu to, co Gauguin sám. Setkání s primitivní kulturou a nádhernou přírodou.
A myslím, že i tyto naše osobní zážitky byly důležité pro to, abychom dokázali intenzivně zobrazit ten vztah, který Gauguin k této části světa měl.
[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Celý videorozhovor přineseme v následujících dnech.[/pullquote]
Film bude uveden v české distribuci na jaře příštího roku.
připravili: Dagmar Šimková, Jana Chartier
foto: Eva Kořínková
video: Totalfilm.cz/Film Europe © 2017