Filmový historik Pavel Jiras má na kontě další zajímavou obrazovou publikaci mapující český filmový průmysl. Tentokrát se věnuje zahraničním filmům točeným na Barrandově od jeho počátků, tedy od třicátých let 20. století, po současnost. Obrazová publikace přináší více než 600 unikátních a většinou nikde nepublikovaných fotografií z filmů, momentek z jejich tvorby, vzácných dobových plakátů, ale také fotografií z výstavby barrandovských ateliérů. Vše komentuje osobitý text autora.
Autor knihy Pavel Jiras se původně věnoval divadelnímu herectví a pomocné režii. Poté ale přilnul k filmu a zejména k filmovému studiu Barrandov, kde působí již od roku 1976. Několikrát se také objevil v menších filmových rolích, výraznější příležitost získal například v trezorovém snímku Evalda Schorma a Jana Kačera Den sedmý – Osmá noc (1969). V posledních letech se však věnuje především psaní knih o světě filmu. Společně s prozaikem Josefem Fraisem je spoluautorem memoárových Obrazových životopisů prvorepublikových hvězd – Adiny Mandlové, Lídy Baarové, Oldřicha Nového a Vlasty Buriana. Velkým snem bylo pro Pavla Jirase uspořádat obrazové dějiny barrandovských ateliérů do podoby výpravné encyklopedie. Postupně tak vznikaly jednotlivé díly pod nátvy Vzestup k výšinám, Zlatý věk a Oáza uprostřed běsů mapující vývoj českého filmu pomocí několika stovek unikátních a často dosud nepublikovaných fotografií. Dalším dílem z této série je právě obsáhlá publikace Barrandov a český film, která právě vychází v nakladatelství Universum.
-red-
zdroj: A. Peňásová