Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Na co se podívat v prosinci? Vyberte si v našem přehledu nejzajímavějších kinopremiér nebo tipů z nabídky streamovacích služeb.

Ikarie XB 1 bude jako první český restaurovaný film promítán v Cannes (video)

Ikarie XB 1, Národním filmovým archivem digitálně restaurovaný film z roku 1963, je prvním zástupcem české kinematografie v historii, který byl vybrán do sekce Cannes Classics. Ikarie XB 1 se tak vrací na plátna kin v exkluzivní společnosti nejzdařilejších digitálně restaurovaných filmů z celého světa. V sekci Cannes Classics jsou od roku 2004 promítány filmy velkých tvůrců světové kinematografie, úspěšné hity uplynulých dekád.

Ikarie XB 1

cannes-classics„Uchvátila nás síla této neobvyklé cesty do vesmíru – výpravy, na níž se vydala naše mysl i naše smysly. Úžasná hudba i zvukový design v kombinaci s rafinovaným využitím úhlů pohledu kamery jsou hlubokou reflexí lidské duše. Kromě toho i kvalita restaurátorské práce je vysoká a vyznačuje se respektem k historicky významným stopám filmového média,” konstatoval Gérald Duchaussoy, koordinátor sekce Cannes Classics na MFF Cannes.
„Restaurované filmy se objevují na velkých festivalech už řadu let, ale Ikarie v Cannes je pro NFA velký úspěch. Potěšilo mě, že i v Cannes ocenili, že filmy restaurujeme tak, že neztrácejí svůj dobový charakter a půvab,“ zareagoval generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.

Film Ikarie XB 1 natočil v roce 1963 režisér Jindřich Polák, spolu s Pavlem Juráčkem zároveň spoluautor scénáře, volně podle románu Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Za kamerou stál Jan Kališ, hlavní role ztvárnili Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček, František Smolík a další. Osu příběhu, odehrávajícího se v roce 2163, tvoří putování kosmické lodí Ikarie XB 1 k Alfě Centauri s úkolem prozkoumat mimozemské formy života. Posádka lodi, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým hrozbám. Veze s sebou i řadu všedních lidských starostí a radostí.

Ikarie XB 1

Ikarie XB 1

Ikarie XB 1 byla v době rostoucího zájmu o novou vlnu příkladem žánrového filmu, jakých v československé kinematografii mnoho nevznikalo. Tvůrci se obešli bez ideologických a politických stereotypů. Zaměřili se na psychologii vztahů mezi lidmi v extrémních podmínkách a zároveň nabídli originální, obrazově a zvukově podmanivou koncepci filmového vyprávění. Film se už v šedesátých letech dostal do distribuce v zahraničí (včetně USA) a pamětníci dosvědčují, že v New Yorku jej zhlédl i Stanley Kubrick, když se připravoval na film 2001: Vesmírná Odyssea.

Ikarie XB 1

Ikarie XB 1

Umberto Eco v roce 1963 napsal do Corriere della Sera: „V Ikarii přihlížíme velmi pravděpodobnému atomovému twistu budoucnosti, který tančí kosmonauti v salónu vesmírné lodi.“ [pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Britské Financial Times tehdy film označily za nejhodnotnější science-fiction, jaký vznikl od konce války.[/pullquote]Film Ikarie XB 1 byl digitálně restaurován v rámci projektu podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska a spolufinancovaného Ministerstvem kultury ČR.
Režisér Hynek Bočan, pomocný režisér na Ikarii XB 1 k restaurované verzi filmu řekl:  „Jsem moc rád, že se film digitalizoval – restaurovanou verzi jsem viděl a jsem s ní velmi spokojen, jediná škoda je, že se toho nedožil Jindřich Polák ani Jan Kališ.”

-red-
foto/video: Národní filmový archiv
zdroj: A. Titzová / 2media

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast