První teaser moderního zpracování Erbenovy klasiky Polednice nás před časem velmi příjemně překvapil. Jedná se určitě o jeden z nejlepších českých teaserů posledních let. A dnešní premiéra hlavního traileru jen potvrzuje tah na branku tvůrčí trojice Sádek-Samir-Chlupáček. Samozřejmě, často se škodolibě říká, že trailer je nakonec to nejlepší z celého filmu. Věříme ale, že u Polednice to platit nebude. Už minulý projekt Michala Samira a Matěje Chlupáčka Hany dokázal, že pánové se nebojí jít trochu jinou cestou a to je v současném českém filmu rozhodně potřeba.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Polednice jako krize mateřství[/pullquote]Anna Geislerová o Polednici říká: „Líbí se mi zpracování klasických věcí jiným pohledem a přišlo mi zajímavé podívat se na Polednici jako na určitou verzi krize mateřství, kdy máte pocit, že to prostě nezvládnete a kdy taková situace může skončit i tragédií.“ Motivaci k přijetí role popisuje také Daniela Kolářová: „Předchozí pokusy o Erbena se mi nelíbily, tohle je volně na motivy Polednice, v jiném pojetí. Je to trochu moralita, ale posunutá do 21. století. U čtení jedné z prvních verzí scénáře jsem měla strach, i to mě zaujalo.“
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Chtěli jsme vytvořit moderní horor a ne jen dobové ztvárnění původní básně[/pullquote]Přestože titul filmu odkazuje k slavné básni Karla Jaromíra Erbena, inspirace pro filmový příběh, zasazený do současnosti, je velmi volná. „Šlo nám o to vytvořit skutečně moderní tvar filmu v rámci hororového žánru, nikoliv dobové ztvárnění známé balady. „Doufám, že se nám podařilo žánr správně lokalizovat a film si proto užijí nejen fanoušci hororů. Tomu podle mě dopomůže i skvělá Aňa s Danielou, které tuto žánrovou výzvu výtečně zvládly,“ říká producent Matěj Chlupáček. Do centra příběhu odehrávajícího se uprostřed horkého léta v malé vesnici, žijící svým neměnným rytmem, postavili mladou ženu donucenou bojovat s nepřízní osudu i vlastními přízraky. „Chtěli jsme, aby zdánlivě běžný životní příběh, dostal v Polednici temnou, napínavou, hororovou atmosféru, kdy se stírají hranice skutečnosti a fantazie,“ vysvětluje scenárista Michal Samir.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Naše hrdinky prožívají peklo zevnitř i zvenčí[/pullquote]Tvůrčí dvojice k realizaci filmu Polednice přizvala debutujícího režiséra Jiřího Sádka, absolventa Akademie M. Ondříčka v Písku, který na sebe upozornil krátkometrážními snímky Neříkej hop a Pan Pozdě. „Erben použil Polednici pro ilustraci problému nekompletní rodiny a vzrůstajícího napětí mezi matkou a dítětem. A to je paráda. Není to jen strašák jako atrakce, ten strašák zastupuje existující problém. Teplota stoupá nejen okolo hrdinek, ale i mezi nimi. Prostředí, ve kterém jsou, není jen kulisa. To prostředí JE jejich příběh. A to se mi hrozně líbí: Naše hrdinky prožívají peklo zevnitř i zvenčí. A trochu se u toho bát je fajn,“ doplňuje režisér Jiří Sádek.
[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]čtěte také: Hany ukazuje, jak neotřele může vypadat český film[/pullquote]
Na moderní podobě klasického hororu působil i bývalý pedagog Michala Samira z britského Drama Center James Kemp, který koučoval řadu známých herců jako Tom Hardy, Michael Fassbender a mnoho dalších. Kromě Ani Geislerové pracoval na hledání polohy role také s Danielou Kolářovou a především s malou hereckou představitelkou Karolínou Lipowskou, která hraje Eliščinu dceru Anetku. Vedle Anny Geislerové, Daniely Kolářové a Karolíny Lipowské se představí Jiří Štrébl, Marie Ludvíková, Zděněk Mucha, Halka Třešňáková nebo Tomáš Bambušek.
Polednice dorazí do českých kin 3. března 2016 v distribuci společnosti Falcon.
-red-
s využitím: Z. Janáková, U. Donátová