Ne nadarmo vyhrál film Show! Cenu diváků na letošním jihlavském festivalu dokumentu. Režisér Bohdan Bláhovec, který tímto zdařilým dokumentem absolvoval FAMU, si totiž vybral velmi nosné a atraktivní téma.
Sledujeme cestu skutečné dívčí skupiny 5Angels za slávou. V českých reáliích je „pokus o slávu“ trochu úsměvný, ale o to naléhavěji, absurdně a mnohdy i velmi smutně celé toto snažení působí.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že hlavními aktérkami budou dívky zmíněné skupiny, není tomu tak. Celou dobu sledujeme spíše upachtěnou snahu manažera a zároveň otce jedné členky skupiny za splněním vlastních cílů, snů a finančního zisku. Jedinou stálou členkou 5Angels je už zmíněná dcera Nikola.
Ostatní děvčata se obměňují. Možná po shlédnutí dokumentu pochopíte proč.
Podnikatel Michal Mertl je velmi činorodý a praktický člověk. Musí se ohánět. Jeho jediným zdrojem příjmů je holčičí skupina. Svou holčičku tlačil s úspěchem do televize už od raných dětských let (Studio Kamarád, Kouzelná školka).
Dívka tak odmalička vyrůstá v permanentním drilu. Fyzickém, hudebním i psychickém. Plní očekávání a její otec to považuje za samozřejmost. Tytéž nároky pak otec a manažer v jedné osobě uplatňuje i vůči ostatním svěřenkyním zmíněné skupiny.
Mertl jistě není zlý člověk. I režisér Bláhovec o něm tvrdí, že je v jádru slušný. Ale mnoho diváků bude mít po shlédnutí filmu pocit, že by asi měl dostat nakládačku. Minimálně z výchovných důvodů. To jakým způsobem „menežuje“ je vlastně v pořádku.
Ale v žádném případě nelze tento jeho metr uplatňovat na děvčata sotva vstoupivší do puberty. Několikrát jsme svědky chování a poznámek, které mohou mít dost drtivý dopad na psychiku dospívající dívky.
„Zpěvačka nesmí být sádelnice“, zní z úst manažera, který velmi těžko rozeznává, kde začíná role pracovní a kde rodičovská. Následně z úst jeho dcery slyšíme úpěnlivou prosbu „Buď chvíli táta!“ Zůstane ale nevyslyšená.
Dcera se od roku 2007 se svými souputnicemi pohybuje v prostředí koncertních show, televizních studií, autogramiád a sponzorských akcí všeho druhu.
Mertl dle svých vlastních slov děvčata „prodává“ i na soukromé narozeninové oslavy, nutí je nosit sponzorské výrobky a tvrdě pracovat na svých postavách. Tam kde jim sebevědomí bere, jim ho jindy zase dodává. Dívky jsou ale tak „zblblé“, že jsou schopny se s kamerou podělit i o ambici „vyprodat Madison Square Garden“.
Členky skupiny nemají žádný volný čas. Zkouší, sportují, starají se o svou vizáž. Šokem je okamžik, kdy se od rodičů dívek dozvídáme, že měsíční gáže činí zhruba 6000 Kč.
Tomu se říká otročina. Přesto holky koncertují, sponzorské výrobky propagují otřesnými popěvky a účastní se množství rozličných akcí pochybných kvalit. Vrcholem celého snažení má být v mezidobí muzikál, který pro děvčátka napsal sám velký hitmaker Michal David.
Do jaké míry je toto všechno jen neškodná zábava pro dospívající zpěvácký potěr? Kde nastává hranice škodlivosti s trvalými následky na psychice dotčených dívek? Bude hlavní aktér po zhlédnutí filmu schopen alespoň částečné sebereflexe?
Show! je velmi zdařilý dokument se značným přesahem a apelem. Bláhovec zvolil čistou pozorovací metodu. Aktéry nedramaturgoval a vznikl tak autentický záznam jednoho roku života 5Angels. Důkazem „správného nastavení zrcadla“ je i snaha Michala Mertla zabránit projekci filmu právními prostředky.
-MS-, totalfilm.cz
foto/video: Asociace českých filmových klubů © 2013