Kniha Francise Scotta Fitzgeralda má ve Státech punc kvality, který byl i dostatečným důvodem pro zařazení tohoto titulu do povinné četby tamních středoškoláků. Je tedy jasné, že na nové zpracování Baze Luhrmana je upřena veškerá možná pozornost znalců Fitzgeraldova díla.
Jay Gatsby je nenapravitelný romantik, o kterém slyšeli návštěvníci jeho často pořádaných opulentních večírků neuvěřitelné zkazky.
Příběh ale začíná u mladého Nicka Carrawaye (Tobey Maguire), který se vydává do New Yorku nahlédnout po pokličku světa tamní high society. Usadí se ve skromném domě vedle paláce Jaye Gatsbyho (Leonardo DiCaprio). Jednoho dne je pozván na jeden z jeho večírků a pozná tak okouzlujícího, záhadného a především pohádkově bohatého podivína.
Bez zjevného důvodu si Gatsby Nicka oblíbí a snaží se s ním trávit co nejvíce společného času. Za nedlouho je ale jasno, proč je Nick Gatsbyho tolik “opečovávaným” novým přítelem.
Nebudu prozrazovat další podrobnosti těm z vás, kteří předlohu nečetli. Přesto ale musím zmínit, že je Velký Gatsby především tragický příběh s nádechem velké romantiky.
Baze Luhrmanna není jako režiséra třeba představovat. Jeho vizuálně působivé snímky s moderní a aktuální hudbou, která tvoří s historickou náplní jeho filmů dokonalé soukolí jsou už dnes legendární (Romeo a Julie, Moulin rouge).
Domnívám se ale, že si adaptace Fitzgeraldova díla zasloužila více než jen vizuální a hudební orgasmus. Román nenabízí jen popisy luxusu a opulence smetánky té doby, ale i chudobu a beznaděj hrdinů, kteří se nenarodili do krajkové peřinky. Především pak popisuje jednotlivé charaktery, které Luhrmann představuje pouze v náznacích. Hlavně jedna ze závěrečných scén, kdy se odhalí pohnutky a pravé povahy ústřední dvojice je pouze slabým odvarem dojmu, který na mne udělala předloha.
Na druhou stranu si těžko dovedu představit, že by adaptace mohla být doslovná či zaměřená tímto směrem bez ztráty zjevné dynamiky, kterou Velký Gatsby má.
Začátek filmu je překotný, kamera skáče od jednoho tématu k druhému. Nickovo vyprávění je tak překotné, že přesně ukazuje jeho uchvácenost z nového prostředí. Jakmile se příběh ustálí, kamera začíná být klidnější, záběrování smysluplnější a zvuková složka uklidněnější.
Záběry industriálního New Yorku přirozeně kontrastují s elegantním a dekadentním světem boháčů, kteří se nudou utápí ve svých předimenzovaných palácích.
Melodrama, které se občas ztrácí v šílených obrazových a zvukových extravaganzích. Přesto se ale režisérovi daří vracet se k podstatě děje.
To nejcennější na Gatsbym ale není „ona Luhrmannova posedlost dokonalou vizualitou“. Tím pokladem je samotný představitel titulního hrdiny. Leonardo DiCaprio už několikátým rokem prokazuje, že je nejlepším hercem své generace. Začíná se posouvat do roviny hvězd, kterým “stačí, že jsou”. Dokáže být stejně elegantní a úchvatný a zároveň odpudivý a směšný jako jeho hrdina. Určitě by se těžko hledal lepší představitel.
Chvílemi svou partnerku natolik převyšuje (Carey Mulligan), že to vypadá na hereččinu profesionální nedostatečnost. Především pak v jedné ze závěrečných stěžejních scén na hotelovém večírku.
Dalším důležitým aspektem Luhrmannovy adaptace je product placement. Několikrát jsem si stěžoval, že čeští tvůrci s touto nezbytnou součástí některých projektů neumí pracovat.
V Gatsbym se historicky správně objevují šperky Tiffany, které na sobě pochopitelně nemají žádnou visačku a působí tak jako přirozená součást obrazu. Ovšem pár až příliš dlouhých záběrů na sekt Moët & Chandon bohužel až příliš připomíná některé šílené reklamní blázniviny vzpomínaných českých tvůrců. Gatsby není Bond a ve filmu tohoto typu bych přes značnou vizuální zaměřenost toto nerad nacházel.
Co říci na závěr? Je škoda, že se Baz Luhrmann natolik nechal unést digitálním pozlátkem a takzvaně se utrhl ze řetězu. Mít v projektu Leonarda DiCapria dává značnou možnost využít jeho obrovský potenciál. Nestalo se tak. Všichni herci i tvůrci, kteří na jednom z nejočekávanějších projektů participovali, sloužili režisérovi a jeho rozmařilým záměrům. To ale neznamená, že by vzniklo dílo, které si nezaslouží vaši ctěnou pozornost.
Velký Gatsby je přesně tím typem filmu, kterému sluší opravdu velká plátna. Warner Bros. novinářům pustilo 2D verzi. S ohledem na vše, co zde bylo řečeno si myslím, že byste měli vyrazit na 3D. Kamera, rozjívená hudba současné produkce (Jay-Z), střih a DiCaprio jsou hlavní devizy snímku, který zahajoval právě probíhající festival v Cannes.
-MS-, totalfilm.cz
Foto/Video: ©2013 BAZMARK FILM III PTY LIMITED | Courtesy of Warner Bros. Pictures