Hned na začátku musím zdůraznit, že nový film Paula Thomase Andersona je „těžký“. Nejen tématem, ale především způsobem vyprávění, které je zvláštně scenáristicky poskládaným sledem scén, které nejsou na první pohled zcela čitelné. Netypický je i technický aspekt snímku. Anderson natočil po několika desítkách let film ve formátu 65 mm. Mistr se odehrává v rozbouřené době. Poválečná Amerika 50. let je typická příběhy rozervaných válečných veteránů, kteří nevědí, kde mají ve společnosti své místo.
Mnozí po návratu z války pod vlivem hrůzných zážitků odmítli nastoupit cestu běžného konzumu a naopak hledali hlubší smysl života. To je i případ hlavniho hrdiny filmu – nevyzpytatelného Freddieho (Joaquin Phoenix), který náhodou narazí na charismatického vůdce hnutí Zdroj Lancastera Dodda (Philip Seymour Hoffman). Mezi oběma se vytvoří velmi těsný a blízký vztah. Ze společenství, do kterého bývalý voják vstupuje, se nakonec stává sekta jasně ovládaná skrytě autokratickým vůdcem, který nikomu nic neodpustí. Navíc není zcela jasné, s jakými motivy podniká některé své kroky, které navenek proklamuje jako prospěšné Freddiemu i celku.
Film sleduje nečekaně pohnuté osudy obou hlavních protagonistů. Scénář napsal sám režisér. Po chvíli je divákovi zcela jasné, že jde o promyšlenou studii vzniku sekty. Předlohou byl Andersonovi příběh skutečného zakladatele scientologické církve L. Rona Hubbarda. To také vzbudilo u části americké veřejnosti pochopitelnou vlnu nevole.
Perfektní je vizuální stránka snímku, o technických aspektech snímání jsem se už zmínil. Skvělou práci odvedl kameraman Mihal Malalmare jr. i střihačka Leslie Jones.
Co je ale na Mistrovi zřejmě nejcennější, jsou herecké výkony Phoenixe a Hoffmana. To, co se odehrává ve tváři Joaquina Phoenixe, je něco naprosto úžasného. Phoenix se už dříve vyzrálostí svého herectví posunul mezi hollywoodskou špičku formátu Seana Penna, kterého mi v některých svých pozdějších rolích připomíná. Philipa Seymoura Hoffmana samozřejmě není potřeba představovat.
V posledních letech se stal jedním z nejobsazovanějších dramatických herců. A nutno říci, že naprosto oprávněně. I Amy Adams, která ztvárnila manželku Lancastera Dodda, je ve své úloze skvělá. Vznikla tak bravurně sehraná trojka, která si oprávněně vysloužila svou nominaci na Oscara.
Problematický je svérázný způsob režisérova vyprávění. Je možná až příliš avantgardní, což mainstreamový divák asi neocení. Otázka je, zda takového diváka tvůrci v kinech vůbec čekají. Mistr nebyl ve Státech příliš dobře přijat. Možná předběhl svou dobu, možná se až příliš dotkl členů scientologické církve.
Pohledem Evropana se tak zdá, ze do oscarových výsledků opět promluvila politika anebo osobní antipatie akademiků. Ti sice ocenili skvělé výkony hlavních protagonistů, podle mě ale film neměl chybět ani v režisérském boji o pozlacenou sošku či v kategorii Nejlepší film.
AC, totalfilm.cz
Foto/Video: © Aerofilms, 2013