Mimořádný projekt dnes na novinářské projekci a následné tiskové konferenci představilo HBO Europe. V pražském kině Lucerna byla novinářům promítnuta kompletní dramatická minisérie HOŘÍCÍ KEŘ. Příběh vypráví o následcích činu Jana Palacha a líčí počátky nastupující normalizace. Na vše nahlížíme prostřednictvím líčení osudů zásadních postav těchto událostí. Scénář napsal osmadvacetiletý Štěpán Hulík, který se tématu dlouhodobě věnoval a za pomoci pamětníků a odborníků ho scénáristicky zrekonstruoval až k této rozsáhlé dramatizaci. Režie se ujala jedna z nejvýznamnějších a nejoceňovanějších světových režisérek současnosti Agnieszka Holland. Hořící keř je nejambicióznější projekt v dosavadní produkci HBO Europe.
Hořící keř začíná rekonstrukcí alarmujícího činu mladého studenta Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Jana Palacha, který se 16. ledna 1969 na pražském Václavském náměstí zapálil na protest proti sovětské okupaci a o tři dny později svým zraněním podlehl.
Na příběhu statečné advokátky Dagmar Burešové, která Palachův odkaz hájila v předem prohraném soudním sporu matky Jana Palacha s komunistickým poslancem Vilémem Novým, sleduje proměny československé společnosti po invazi vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Ukazuje počáteční vzdor Čechů a Slováků vůči okupantům, který vyvrcholil masovou manifestací při Palachově pohřbu. Zobrazuje i postupnou rezignaci většiny národa pod tlakem strachu a sílících perzekucí.
27. ledna se čeští diváci dočkají premiéry prvního dílu na HBO a HBO HD. Mezinárodní premiéra se chystá 30. ledna na filmovém festivalu v Rotterdamu. Následně bude minisérie Agnieszky Hollandové uvedena na dalších teritoriích. Mimořádné projekce bude HBO pořádat ve spolupráci s Národním muzeem pro studenty.
Agnieszka Holland dnes v Praze prozradila, že před natáčením zažila velký pocit zodpovědnosti. Téma Palachova činu a následných událostí se týká totiž i jí samotné. V době Pražského jara a počátku normalizace studovala pražskou FAMU, v Praze se podílela na studentském hnutí, v prosinci 1971 byla zatčena a ve vazbě v Ruzyni strávila téměř dva měsíce.
Hlavní roli, advokátky Dagmar Burešové (po roce 1989 ministryně spravedlnosti) ztvárnila Táňa Pauhofová. I ona mluvila na tiskové konferenci o pocitu odpovědnosti za ztvárnění své role. „Ten strach naštěstí nebyl paralyzující, spíš byl pocitem obrovské zodpovědnosti vůči důvěře, kterou jsem tímto dostala. Také cítím zodpovědnost vůči lidem, kteří tu dobu zažili“, řekla Pauhofová.
Režisérka, spolu se scénáristou Štěpánem Hulíkem uvedla, že vzniklo deset verzí scénáře. Finální verzi Štěpán Hulík napsal s režisérským vkladem a připomínkami zkušenější Hollandové. Potvrdil, že připomínkám režisérky se vůbec nebránil. Naproti tomu Holland zdůraznila, že Hulíkův scénář byl neobyčejně dobrý. Dokonce prozradila, že si po prvním přečtení myslela, že autorem textu je její vrstevník.
O projektu Hořící keř připravujeme další materiály. Kromě recenze vám představíme podrobně jednotlivé postavy, přineseme rozhovory s tvůrci, film o filmu a přiblížíme vám natáčení. Zmíníme se také o historických souvislostech a zopakujeme základní fakta, která byl měl každý Čech znát.
www.vernyzustanu.cz
připravili: A.C., P.K., totalfilm.cz, HBO Europe