Nedávno jsem nad Piercem Brosnanem téměř zlomil hůl, když jsem ho sepsul jako Bonda a vzpomněl jsem i na jeho špatnou kreaci v průměrné komedii Mamma Mia!. Beru zpět. Brosnan ještě má co předvést. Po boku dánské Trine Dyrholm (KRÁLOVSKÁ AFÉRA) předvádí dokonalý přerod z odosobnělého byznysmena k milujícímu muži, který může být své lásce platnou oporou.
Málokdy se filmovým tvůrcům podaří vytvořit romantická komedie, ve které je zakomponován velmi zásadní a fatální zdravotní problém hlavního hrdiny. Režisérce Susan Bier se to podařilo. A více než dobře. Rok 2012 je na podobně tématické filmy poměrně bohatý. Vzpomeňme na příběh černocha a kompletně ochrnutého zbohatlíka ve filmu NEDOTKNUTELNÍ či výbornou road movie HASTA LA VISTA o třech nemocných mladících, kteří touží ztratit panictví. SVATBA MEZI CITRÓNY je ale více hollywoodská, přesto bez zásadních očekávaných klišé.
Titulní událost se ale naší postarší, zralé dvojice netýká. Jejich setkání se uskuteční díky krátce zamilovanému páru, který se rozhodl zpečetit svou čerstvou lásku svatbou. V rodinné přímořské vile v Itálii se sejdou dvě zdánlivě nesourodé rodiny, aby se účastnili slavnostní chvíle. Pokud jste zvyklí na klasickou dánskou kinematografii, nemusíte se tentokrát bát. Bierová směřuje k čistému americkému vzorci. I když naštěstí poněkud hloubavějšímu. Nic dánsky depresivního.
Matka nevěsty Ida (Trine Dyrholm) je těsně po závěrečné léčbě rakoviny, má sobeckého a necitlivého manžela s milenkou, Phillip (Pierce Brosnan), otec ženicha je osamocený a cinický nesympaťák bez špetky gentlemanství, přesto elegantní a pro ženy přitažlivý. Jak jsem již předeslal ženich s nevěstou zde působí spíš jako vedlejší element k plnému rozehrání hereckého koncertu Brosnana a Dyrholmové. I když scénář rozhodně nebyl macešský ani k vedlejším postavám.
Phillipova bývalá švagrová Benedikte (Paprika Steen) je sobecká a sexuálně velmi agresivní příbuzná, která místy pobaví svou trapností své okolí i diváka, ale nakonec od svého švagra obdrží slušnou a zásadní životní lekci.
Ve Svatbě mezi citróny je velmi mnoho hollywoodských atributů. Příjemně rozmáchlá obrovská vila s citroníkovým sadem na břehu moře je natolik fotogenická, že může působit podobně absurdně jako Streepové „penzionek“ v již citovaném nanebevzetí Abby MAMMA MIA! Ale Bierová to s rozmáchlými plakátovými záběry a mořskými vlnami nijak nepřehání.
Přesto je Dyrholmové mořská koupel na „Evu“ natolik romantická a v závěru dojemná Brosnanovou láskyplnou starostí, že boří klišovitost, kterou bychom mohli za normálních okolností vyčítat. Právě ona severská přemýšlivost a odkaz na detaily v dialozích a záběrech dělá ze SVATBY MEZI CITRÓNY mimořádnou a přesně nadávkovanou komedii, která dokáže dojímat a zároveň nebýt prvoplánovou kalkulací.
Anders Thomas Jensen napsal velmi ženský scénář, ale v tom nejlepším slova smyslu. Nechci prozrazovat jednotlivé dějové zvraty, jen snad tolik, že od začátku až do konce se v této komediální romanci dějí originální humorné zvraty, které rozehrávají další a další reakční scény, které film posouvají dál a dávají mu smysl. Vše nakonec skončí dobře, což u tohoto typu filmu rozhodně očekávám. V každém případě: děkuju oscarové režisérce a scénáristovi, že pojem romantická komedie posunuli svým evropským přístupem a reflexí k pozoruhodným filmovým žánrům.
-AC-, totalfilm.cz
foto/video: Aerofilms © 2012
Oscarová režisérka Susanne Bier
Dánská režisérka Susanne Bier má na svém kontě přes deset celovečerních filmů a také řadu ocenění. Film Po svatbě (2006) jí vynesl nominaci na Oscara, kterého si nakonec odnesla až za snímek Lepší svět (2010), za který získala také Zlatý globus, ceny si odnesla i z filmových festivalů v Sundance, Torontu či Montrealu.