Ben Affleck už dokázal svými snímky Gone, Baby, Gone nebo The Man Company že mu režisérská stolička přinejmenším svědčí. Jeho poslední film, který tento čtvrtek právě vchází do kin je velmi silným kandidátem na Oscara. Alespoň mu to předpovídají ohlasy ve světovém tisku. Dramatický příběh má o to větší váhu, že je natočen podle skutečné události, která byla navíc téměř 20 let utajována. V roce 1997 fakta odtajnil tehdejší americký prezident Bill Clinton.
O co vlastně jde: 4. listopadu 1979 vrcholí íránská revoluce. Radikální demonstranti pronikají v Teheránu na americké velvyslanectví , kde zajímají 52 Američanů. V nastalém chaosu se ale šesti pracovníkům velvyslanectví podaří uniknout a schovat se v rezidenci kanadského velvyslance. CIA si uvědomuje, že je jen otázkou času kdy je Iránci naleznou a pravděpodobně zabijí. A tak je povolán specialista na exfiltraci Tony Mendez (Ben Affleck).
Ten přichází s plánem, který všem, kteří o něm rozhodují přijde více než směšný. Do Iránu pojede jako producent nového sci-fi snímku ARGO a do států se vrátí s šesticí krajanů. Plán spočíval v tom, že šest Američanů sehraje role kanadských filmařů, kteří hledají vhodné lokace k natáčení a ze země poté jednoduše odletí… což zní sice prostě, ale tak jednoduché to nebylo.
Affleck naprosto mistrně graduje napětí, od pačátečního rychlého uvedení do obrazu a situace až po dokonale hustou a výbušnou závěrečnou část.
Gradaci takového typu, která působí mimovolné okusování nehtů mám spojenou se snímky podle Haileyho knížek (LETIŠTĚ), což je poměrně starý snímek, ale jistou paralelu v atmosféře tu shledávám.
Když si uvědomíme, že CIA tehdy skutečně dala souhlas s vytvořením producentské firmy, která pořádala tiskovky, kde světu oznamovala vznik nového sci-fi filmu, zdá se to neuvěřitelné. Skutečně k tomu ale došlo. Přestože film byl je naoko, musel vypadat věrohodně. V Los Angeles se konala tiskovka se scénickým čtením, byly vytvořeny kostýmy a plakáty a založena kancelář, tak aby Iránské ministerstvo kultury nepojalo sebemenší podezření.
Mendez (Ben Affleck) by možná nikdy nepřišel s plánem falešného filmu, kdyby neměl kontakt v Hollywoodu. Znal totiž tvůrce make-upů Johnna Chamberse (John Goodman), který mimo jiné získal Oscara za Planetu opic. Chambers ovšem zároveň své schopnosti využíval i v utajení pro vládní operace.
John Chambers: “ Takže vy chcete vyrazit do Hollywoodu a tvářit se jako velcí filmaři, aniž byste ve skutečnosti něco dělali? Tak to tam docela zapadnete…
Jeho sekundantem je ikona filmového průmyslu Lester Siegel (Alan Arkin). Filmová společnost, která maskuje Mendezův plán se navíc jmenuje Studio Six productions, což lehce maskuje záchranu „šesti“ Američanů.
Hlavní klady ARGA: • dokumentární i dotočené scény poskládané do celku, jež dává smysl • herci, kteří jakoby z oka vypadli svým skutečným předobrazům • lehká „seventieth“ patina, která materiálu nesmírně sluší (dokonce i logo WB z počátku osmdesátých let a filmové praskance na začátku filmu) • přes vážnost celého příběhu je ve filmu několik komediálních scén (porada CIA a dialogy s filmaři) • jednoduchost zápletky, která dovoluje soustředit se na podstatné.
Naprosto skvostná je závěrečná scéna, kdy jde doslova o vteřiny mezi životem a jistou smrtí. Ta je skutečnou ozdobou celého filmu. Scénář, střih i režie jsou v Argu v naprosté symbióze.
Ovšem něco by se našlo i v Argu: nadbytečné a neopodstatněné je vkomponování Mendezovy rodiny do děje. To je jediný krok vedle, který jsem zaregistroval. Nicméně je možné, že je i součástí Mendezovy knihy, podle které je film natočen a kterou jsem zatím nečetl.
Argo je velmi dobře natočený film. Poctivý thriller, který rozhodně kráčí vstříc oceněním, ať už budou divácká nebo akademická.
Nejlepší thriller roku.
AC, totalfilm.cz © 2012
Foto/Video: COURTESY OF WARNER BROS. PICTURES, „ARGO,“ a presentation of Warner Bros. Pictures in association with GK Films, to be distributed by Warner Bros. Pictures. © 2012