Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Už jste viděli trendující trailer Minecraft filmu? Najdete ho zde. A pár hodin starou ukázku hraného remaku Jak vycvičit draka si pusťte tady.

V Praze začíná festival bollywoodského filmu

V pondělí se naplno rozběhne už desátý ročník bollywoodské filmové přehlídky. O víkendu před začátkem samotného festivalu 13.-14.10. se v kině Ponrepo (pojmenovaném po onom prvním pražském kinaři) uskuteční projekce šesti starších filmů, které dokazují, že indické filmy byly kdysi s úspěchem promítány v českých kinech v hojném počtu. Zároveň bude festivalový program od 15. do 21.10. v kině Světozor prošpikován těmi nejúspěšnějšími filmy, které se za těch deset let trvání na festivalu promítaly a jež si oblíbili jak diváci, tak organizátoři této akce a jako správný bollywoodský trhák jej rádi uvidí i poněkolikáté.

Z letošního programu: Rockstar (režie: Imtiaz Ali)

Slogan letošního jubilejního ročníku Festivalu bollywoodského filmu „100 let v Indii, 10 let v Česku“ je samozřejmě velká nadsázka. Nikdo netvrdí, že se u nás indické filmy promítají teprve jednu dekádu a naopak – za zrod toho, čemu dnes říkáme „bollywoodská produkce“ určitě nemůžeme považovat dvaadvacetiminutový němý záznam části divadelní hry o hinduistickém bohovi. Ale nadsázka zkrátka ke kinematografii patří a k té bollywoodské, potažmo indické, obzvláště, proto se jí nebojme.


Kdybychom ji však na chvíli opustili a faktograficky srovnali zrod a vývoj filmového průmyslu (či umění, chcete-li) v indických a českých zemích, dobereme se možná překvapivých údajů. Tak schválně – kde se dříve konalo první promítání filmů bratří Lumiérů? Ano, je to chyták. Zatímco v Bombaji se vyděšení diváci, stejně jako o půl roku dříve v Paříži, schovávali pod sedadla před přijíždějícím vlakem již v červenci 1896, u nás si museli počkat až do 18. října. A to ještě s velkou pravděpodobností u toho nekřičeli „Pomoc“, ale „Hilfe“, neboť první projekce na našem území se uskutečnila v Karlových Varech.

Z letošního programu: Ženy versus Ricky Bahl (režie: Maneesh Sharma)

Tím však překvapení nekončí. Při pátrání po prvenstvích v dalších disciplínách začnou být badateli některé shody až příliš podezřelé. Posuďte sami: první kino v Praze otevřel Viktor Ponrepo v Domě U modré štiky v Karlově ulici roku 1907. První indický biograf zahájil provoz v Kalkatě pod jménem Elphistone Picture Palace – ve stejném roce.

Za první indický film bývá považován Shree Pundalik autora jménem Dadasaheb Torne. Ač se nedochoval, víme, že měl premiéru 18. května 1912 v bombajském Coronation Cinematographu. Mezi indickými filmovými historiky se ovšem o tomto prvenství vedou vášnivé spory – oponenti poukazují na to, že je to pouhý záznam divadelního představení, kameraman byl Angličan a negativ zpracovaly laboratoře v Londýně.

Z letošního programu: Dárce Vicky (režie: Shoojit Sircar)

U nás jsme na tom zdánlivě lépe, filmového počinu Maxe Urbana Živé modely (někdy též Živé obrazy) se dochovaly dvě minuty, ale místo ani datum premiéry není známo. Kromě roku výroby – ano, 1912. A diskutabilní je tato prvotina úplně stejně. Byla to spíše sekvence pohyblivých obrázků na pomezí dokumentu a uměleckého žánru, což Wikipedie hodnotí tak, že „jeho zařazení mezi hrané filmy je sporné“.

Z letošního programu: Jmenuji se Khan (režie: Karan Johar)

Dále už se cesty indické a české (československé) kinematografie rozcházejí a jdou si svou cestou. O rok později vznikne v Praze již 14 němých filmů (s úchvatnými názvy jako Americký souboj, Cholera v Praze či Konec milování), v Indii zřejmě méně, zato mezi nimi zazáří Raja Harishchandra na motivy z indických eposů Mahabharaty a Ramajany. A zatímco za protektorátu se na Barrandově natáčejí německé veselohry s českými herci, do Indie naopak před nacisty uprchnou někteří němečtí režiséři a producenti (např. Willy Haas), nepodaří se jim ovšem prorazit jako kolegům v americkém Hollywoodu (Ernst Lubitsch, Fritz Lang), kde nejenže slavili úspěchy, ale formálně ovlivnili i poválečnou tvorbu v podobě tzv. filmu noir.

Z letošního programu: Krycí jméno Tygr (Kabir Khan)

A když už jsme u toho Hollywoodu, kde se vlastně vzal ten Bollywood?

Indické filmy se vždy dělily podle původu, zvláště jazykového – skoro v každém z 28 států vzniká několik desítek až set filmů ročně, nejdelší tradici i kvalitu si udržují zejména filmy bengálské, tamilské, kannadské (z Karnataky) či malayalamské (z Keraly). Největší popularitu u diváků však vyvolávají již tradičně snímky v hindštině pocházející z produkce studií v Bombaji, kde se dnes vyrobí na 250 filmů ročně. Těm se odjakživa říkalo Hindi movies, v zahraničí jim však někdy v 50.-60. letech začali posměšně říkat „bollywoodské“ (B jako Bombaj). Indičtí tvůrci to dlouho těžce nesli, ale nakonec posměváčky přelstili a začali tak své tvorbě říkat sami a s hrdostí. Dnes je Bollywood masová velkovýrobna zábavy, která Hollywoodu tvrdě konkuruje jak počtem natočených filmů, tak prodaných vstupenek. Oba filmové průmysly se ovšem poslední dobou začínají prolínat a ovlivňovat, a to nejen napodobováním amerických akčních filmů indickými tvůrci, ale též naopak (Moulin Rouge, Milionář z chatrče).

Zároveň je třeba bollywoodské filmy brát s onou již v úvodu zmiňovanou nadsázkou – na rozdíl od artově laděné kinematografie bengálské (Satyajit Ray, Mrinal Sen) či nové vlny moderních nezávislých snímků akcentujících sociální tématiku (Udaan), Bollywood nikdy nepředstíral, že je něco jiného než showbusiness a továrna na iluze a někdy si umí udělat legraci i sám ze sebe (Dil Chahta Hai).

Pražský Festival bollywoodského filmu tak v roce stého výročí vzniku indické kinematografie, jejíž úsvit je překvapivě tak podobný tomu českému, oslaví desátý ročník své existence.

Na stránkách festivalu najdete podrobný program i doprovodné akce.
Facebook festivalu
webová stránka festivalu
vstupenky k dostání na pokladnách kin a rezervace na webu kina světozor 

připravil: Totalfilm.cz (zdroj: www.bollywood.cz)
text: Radim Špaček 

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast