Poslední dobou se se sci-fi příběhy, které se snaží přitáhnout pozornost svou vizuální stránkou než původní myšlenkou roztrhl pytel. Většina těchto počinů se časem vytratí z paměti, pokud se nejedná o dlouho očekávané snímky typu Prometheus nebo Počátek.
Nový sci-fi thriller LOOPER do této „vizuální“ kategorie ale nepatří. Speciální efekty nahrazuje dobrým scénářem a výbornými výkony obou hlavních představitelů.
Rok 2044, Kansas. Joe (Joseph Gordon-Levitt) patří mezi loopery, spolehlivě vykonává svou práci nájemného zabijáka, který pracuje pro mafii a užívá si luxusního, bezstarostného života. A to platí až do chvíle, kdy dostane další zakázku. K jeho velkému překvapení se totiž před jeho připravenou zbraní objeví on sám, jen o něco starší (Bruce Willis).
Tato situace se mohla přihodit jedině díky další zvláštnosti této práce – organizace looperům totiž jejich „klienty“ posílá z budoucnosti. Popravované oběti jsou transportovány zpět v čase a to přímo před hlaveň určeného loopera. A Joeovi zbývá jen zlomek vteřiny k zásadnímu rozhodnutí – má zastřelit sám sebe?
Na plátně se před vámi začíná rozvíjet sice mírně komplikovaný, ale od počátku pochopitelný a plnokrevný příběh. Režisér Rian Johnson mu dokázal za pomoci dobrého scénáře dát od počátku šťávu. Film se tváří jako vybroušená klasika. Nečekejte žádné úžasné efekty, jak jsem předestřel už na začátku článku. Důraz je zde kladen na herecké výkony.
Pokud se na začátku film rozjíždí poměrně zběsilým tempem, v polovině zvolňuje a v závěru opět nabírá dech, překvapivě to v tomto případě velmi dobře funguje.
Intimnější zásadní část, kterou Joe prožívá na odlehlé farmě má v ději své nezastupitelné místo a filmu velmi sluší. Emily Blunt zde dokazuje, že neumí být průměrná. Svůj part odvedla bez chybičky.
Dialogy se tu zrovna dvakrát neplýtvá, o to silněji působí jednotlivá zásadní sdělení a dějové zvraty.
Joseph Gordon-Levitt vypadá sice místy humorně, nalíčen tak, aby se podobal svému „staršímu já“ v podání Bruce Willise. Ale to nemění nic na tom, že svou roli zvládl mistrně a ukazuje se, že z něj postupem let vyrostla hvězda, která má slušně našlápnuto k velké hollywoodské kariéře.
Looper je pozitivní i v tom, že je zvláštním mixem slušně odvedené akční podívané s kapkou syrovosti, není počítačovým prostředím s herci jako doplňky. Má svou logiku a originální motivy. Vzniklo sci-fi, které stojí za to vidět.
-AC-, totalfilm.cz
Foto/Video: Bontonfilm © 2012
Zajímavosti:
Na myšlenku natočit akční film o cestování časem přišel režisér Rian Johnson před deseti lety v době, kdy dokončoval práci na svém thrilleru Zmizení (Brick). „Původně to měl být krátký film, napsal jsem stranu a půl, kde jsem postihl základní elementy: cestu časem, zabijáka, jeho budoucnost a posílání zpět časem, jejich honičku městem apod.,“ říká Johnson.
„Pak ale nastala potřeba dovysvětlit některé části zmíněné ve scénáři, až se z toho vyklubalo dílo větší.“ Pro myšlenku zabijáka cestujícího časem se nadchnul i jeho dlouholetý produkční partner Ram Bergman, který říká: „Nikdy jsem nečetl nic podobného, jeho myšlenky jsou vždy jedinečné a originální.“
Looper je na rozdíl od jiných thrillerů obohacen i o emocionální složku a to skrz konfrontaci Joea a jeho budoucího já, což film odlišuje od jiných akčních thrillerů.