Troufám si tvrdit, že takový film jste v českých kinech od revoluce v běžné distribuci určitě neviděli. „KIDS nového milénia“ zní podtitul v tiskových informacích. KLIP podle mne Kids v mnohém předčí. Radikální film chladnokrevně zachycující život dospívající dívky v současném Srbsku provokuje nejen explicitními sexuálními záběry, ale především pokládá otázku, jak moc ovlivňují nastupující generaci digitální revoluce a proměny tradičních hodnot.
Už úvodní scéna ukazuje co vlastně celou dobu budeme sledovat. Nevázaný život teenagerů v současném Bělehradě. Bohužel se tradiční hodnoty dětí bortí napříč celým světem. A notnou dávku popudu tomu dávají i současná média, mobilní telefony a sociální sítě.
Film si s sebou nese stigma či naopak lákavý přívěšek. Mezi diváky se hodně rychle rozkřiklo, že je to vlastně pornofilm, který se Srbům podařilo propašovat do běžné distribuce:) Není tomu tak. Sexuálně explicitní scény mají ve filmu své místo, svou váhu. Navíc ve 100 minutové stopáži činí dohromady přibližně 12 minut.
Režisérka Maja Milos je ale velmi zručná filmařka. Přestože vidíte penis, dokonce i ejakulaci na břicho hlavní hrdinky, stejně je to jaksi „umělečtější“, než by si leckdo mohl u takových záběrů představit. Především je ale důležité, jak se hlavní hrdinové v těchto scénách chovají. Kdy k „tomu“ dochází a jaký to má dopad pro hlavní hrdinku Jasnu.
Realita života srbské mládeže je o dost drsnější než by se mohlo zdát. Neplatí zdaleka to, co vidíme v amerických seriálech z prostředí školních lavic. V Bělehradě jsou to jen samé noční pařby, sex, důraz na vlastní prožitky (možno číst i jako sobeckost).
Pohled kolegy:
Příběhy bělehradských teenagerů jsou v mnohém šokující. Ale ne zcela. To, co jsem viděl na plátně, se děje i v Praze kolem nás. Konfrontován se svými přáteli ve věku od 18 do 22 let vidím na vlastní oči, jak se společnost nenápadně, ale o to rychleji proměňuje. Nejen ale kolem teenagerů. Přikovaní k mobilu jsou i někteří moji vrstevníci ve věku kolem třicítky i čtyřicítky. Sdílení zážitků skrz moderní komunikační kanály odosobňují běžnou komunikaci. Stírají stud a balancují na hraně normálnosti. Vůbec se nedivím, že život dnešních teenagerů je natolik zkratkovitý a povrchní. Nedá se ale paušalizovat. Znám i výjimky. Potvrzují ale jen pravidlo? Doufám že ne. Klip určitě navštivte. Záběry na ejakulující penis doplňují jen absurditu dnešní razantní otevřenosti, která mnohdy není na místě.
Alex, totalfilm.cz
Jistě, takhle se teenageři leckde chovali i před 15 nebo 20 lety. Rozdíl je v tom, že si svoje orgie a šikanování spolužáků nenatáčeli na mobilní telefon a nesdíleli je na facebooku.
Režisérka navíc v klipu klade důraz i na kontrast mezi světem dospělých a dospívajících. Ten je velice rozdílný, o to víc drásající a vystupující na povrch. Pokud se v případě Jasniny matky můžeme dojmout nad její snahou udržet rodinu pohromadě a postarat se o svého nemocného manžela, tak se naproti tomu musíme pozastavit nad nezměrnou sobeckostí její dcery Jasny.
Šokující je také průběh a povrchnost vztahu Jasny (Isidora Simijonovic) k jejímu chlapci (pokud se tak tohle machistické monstrum dá nazvat) Djolemu (Vukasin Jasnic).
Milenecký vztah zde začíná vlastně tím nejodtažitějším způsobem intimity – felací na záchodě. Aby se pak přes další epizodky dostal na konci filmu ke scéně v koupelně, kde spolu tito dva rozervanci konečně hovoří o něčem jiném než o tom, jak si užít. Jejich vztah má vlastně obrácenou gradaci.
Nedá se říci, že by KLIP nějakým způsobem reflektoval dědictví války v bývalé Jugoslávii. Důraz režisérka klade především na vykreslení současných představ teenagerů o tom, jak fungují vztahy. Jejich pokřivení v souvislosti s využíváním moderních informačních technologií, velký vliv hudebních klipů s hrdiny ve značkových oblečcích, opulentních vilách a nablýskaných autech. To je meta, kterou bělehradští teenageři uznávají.
To vše dokresluje současný agresivní srbský pop, jež je stejně povrchní a sexuálně explicitní jako vše co celou generaci určuje.
Přestože je KLIP vlastně slepencem různých šokujících scének a smutných vhledů do nitra Jasniny rodiny, nepostrádá gradaci.
Tak si i Jasna na konci filmu uvědomí, že s ní není něco v pořádku. Přesto to nestačí a v bahně zůstává. Chce to? Nebo jí nic jiného nezbývá?
Martin Staněk, totalfilm.cz
Foto/Video: Totalfilm.cz/Artcam © 2012
Film není vhodný pro mládež do 18 let.
Klip
PREMIÉRA: 30. SRPNA (Artcam)
Drama
Srbsko, 2012, 100 min
Režie: Maja Milos
Hrají: Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Sanja Mikitisin
Ceny: ROTTERDAM 2012
Kromě běžné distribuce je nyní po omezenou dobu dvou týdnu snímek KLIP k dispozici zdarma předplatitelům na Voyo.cz.