Detektivních příběhů je poslední roky v českých televizích nezměrné množství. Navázat ale na klasické filmové detektivní příběhy, jejichž rozkvět v české kinematografii nastal v 60. a 70. letech, to se v porevoluční historii ještě nikomu nepodařilo. Uchopit detektivku filmařsky a udržet divákovu pozornost se spoluautorovi scénáře a režisérovi Zdeňku Viktorovi určitě podařilo. Vytvořit ale plnokrevnou detektivku, to úplně ne. V případě Miss Hanou jde spíš jde o anti-buddies drama s mírně komediálními prvky.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Střet kultur[/pullquote]Ty obstarává střet dvou kultur a velmi neortodoxní přístup k nové vietnamské kolegyni. Řeč je primárně o kapitánu Křížovi v podání Davida Novotného. Ten se ocitá v severočeském Varnsdorfu, kde se po letech znovu odkrývá vražda vietnamské miss. Pomoci mu má zprvu jako překladatelka mladá policistka (Ha Thanh Špetlíková). Postupně se ale dívka stává Křížovi velmi platnou pomocnicí a protřelý policista zjišťuje, že ji na začátku poněkud podcenil.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Za málo peněz hodně muziky[/pullquote]Na výsledku je rozhodně vidět, že se Zdeněk Viktora připravoval a scénář včetně vizuálu filmu se piloval. Na plátně tak běží promyšlený produkt přesně v intencích přísloví za málo peněz – hodně muziky. Nová česká detektivka nebyla nijak výjimečně drahá, spíš naopak. Výsledný dojem z filmu (kamera, střih, způsob prezentace) ale na rozdíl od jiných rádoby kinofilmů nepůsobí televizním dojmem. A to se počítá. Obzvlášť v době, kdy do kin můžete po dohodě s distributorem poslat film natočený na mobilní telefon.
Scénář je v tomto ohledu také nadprůměrný, i když některé jeho odbočky jsou i přes krátkou stopáž zbytečné. V každém případě Viktora divákům předkládá originální příběh z originálního prostředí. To by samo o sobě nestačilo, kdyby nenašel vhodnou míru střídání akcentů v ději. Výsledkem je kombinace detektivky, sociální sondy a komedie. Zní to velmi nesourodě, ale je to tak. A funguje to. Na druhou stranu je tu jeden problém, který z filmu poněkud ční. Viktora divákům předkládá na úplném konci doslovnou morální scénu, která tu být vůbec nemusela. Ale to je asi věc divákova vkusu.
Kromě chvály technických profesí od kameramana, přes střihače ke zvukaři musím samozřejmě ocenit výtečný casting. Produkci se podařilo krom dvou funkčních hlavních představitelů sehnat i obstojnou vietnamskou stafáž, která z filmu neční. Všichni hrají poměrně přirozeně a nechybí jim velká míra uvěřitelnosti.
Miss Hanoi (2018) V době, kdy v českých televizích vzniká obrovské množství původních detektivních příběhů, se Zdeňku Viktorovi podařilo najít originální námět. Natočil ho navíc velmi zručně a nasazení do kin obhájil. Peněz za vstupenky tentokrát litovat nebudete.
foto/video: Falcon © 2018