Když se naposledy sešli Daniel Espinosa s Ridleym Scottem, byli v České republice. Scott Espinosovi produkoval Dítě číslo 44 a kromě jiného žádali po pražských radních přestříkat Národní muzeum. Kromě těchto skopičin si museli pokecat i o Vetřelci a Prometheovi, což se Espinosovi evidentně zalíbilo. A tak se sice bez Scottova producentského dohledu rozhodl natočit svůj klon Vetřelce. Spíš ale natočil klon Promethea, který se odehrává na Mezinárodní vesmírné stanici.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Z áčka slušné béčko[/pullquote]Ze začátku je to super. Protože se Život tváří neskutečně vědecky. Samozřejmě vás tu na první pohled a hlavně poslech zaujme další kašpárkovská role Ryana Reynoldse a vám postupně začne docházet, že celá posádka je scenáristicky jasně zaškatulkovaná a začnete pomalu tipovat, koho Život odpraví jako prvního. A pravděpodobně se strefíte. I tak se ale Espinosovi daří béčkovou zápletku docela dlouho skrývat za vědátorské kecy. Zlom však dojde zhruba tehdy, kdy si hlavní a jediný vědec mise, začne neznámý organismus hladit. Pak prvně protočíte očima a přejde se do čistokrevné vyvražďovačky.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Na Marsu pitomci nežijí, ale na Zemi?[/pullquote]Otázkou je, jestli je to špatně. Když na tenhle holý fakt přistoupíte, je Život v podstatě slušná oddychovka s pár napínavými a dobře natočenými momenty. Jenomže jsme byli v první patnáctiminutovce připravováni na trošku jiný film. To, že se to pak celé zvrtne úplně někam jinam, je na první pohled na nic, protože horor s ambicemi by kinematografie potřebovala jako sůl. Změna v béčkovou jízdu je nakonec i celkem pozitivní, jelikož je to béčko kvalitní. Mimozemská potvora je celkem slušně nadizajnovaná, přesně tak, aby mohla předvádět nechutnosti, a i dost slušně terorizovat posádku. Na Marsu, ze kterého tenhle Život pochází, očividně nežili žádní pitomci. A tak je tahle potvůrka dost inteligentní a nebojí se využívat slabostí stanice ve svůj prospěch.
Dalším plusem filmu je vizuální stránka. I přes střídmý rozpočet nám jsou předkládány velice hezké obrázky, do kterých výborně zapadá i solidní hollywoodská smetánka. Potkáte tu například Rebeccu Ferguson (Mission Impossible), Jakea Gyllenahaala (Zkrocená hora), Hirojuki Sanadu (Poslední samuraj) a zmíněného Ryana Reynoldse (Deadpool). Škoda jen, že jim scénář v další půlce filmu předkládá ne zrovna ohromující dialogy. Střídá se tu akce s rádoby vážnými momenty, kdy se přemítá o životě a jiných zajímavých věcech, zrovna v ne moc vhodných situacích. Občas vás ale napadne, že před sebou nemáte vědce, ale blázny, kteří jsou snad v kosmu a na lodi poprvé. Mimozemšťan je pak nakonec chytřejší, než celá posádka dohromady.
Napětí se ale ke konci podaří vybudovat a vygradovat solidně, takže to výsledný dojem opět zachrání. A při konečném rozuzlení se budete démonicky usmívat.
Vědátorsky rozjetá zápletka nakonec upadne do béčkové vyvražďovačky. Je to solidní sci-fi s pár napínavými momenty i nápady. Potvora je silně inteligentní a dá posádce pořádně zabrat. Možná jim to přes jejich stupiditu budete i přát.
-
70%
-
45%
-
80%
-
70%
Život (2017)
Oddychovka, která měla ambice být něčím víc. Ve výsledku je to ale jen dobré béčko s pár vetřelčími momenty. Takový menší Prometheus, nacpaný do prostředí Mezinárodní vesmírné stanice. Espinosa si měl místo něj raději víckrát pustit Vetřelce.
foto/video: Falcon © 2017