[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Prolnutí dvou osudů[/pullquote]Loach ve svém snímku dva lidské životy, které se v určitou chvíli kvůli jisté zkušenosti prolnou. Víra v přirozenou laskavost, soucit, potřeba blízkosti, sdílení a určitý druh lásky se pak ukazuje jako to, co skoro jako jediné jeho hrdinům zůstává. Bezvýchodnost situace se tím ale pro ně nemění. Tím je příběh až nepříjemně zneklidňující a jeho naléhavost i pravdivost diváka vede k tomu, že si přeje, aby to všechno byla jen filmová realita.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Nemilosrdný systém[/pullquote]Příběh se odehrává v severoanglickém městě Newcastle. Daniel Blake (Dave Johns) má za sebou čtyřicet let praxe jako truhlář a právě se vzpamatovává z infarktu. Nachází se ale v paradoxní situaci, kdy ho lékař nechce „uschopnit“. Úřady jsou ale opačného názoru než lékař, a tak se Dan dostává do nekončícího labyrintu absurdních, odlidštěných a úřednických postupů. Chladná byrokratická ruka dosáhne i na Katie (Hayley Squires), které se ale Dan na úřadě zastane. Tahle mladá matka dvou dětí se do Newcastlu musela přestěhovat z Londýna a snaží se úřednici vysvětlit, proč se opozdila s příchodem na sjednanou schůzku. Systém je ale nemilosrdný, a i když jste řádný občan, je skoro nemožné dosáhnout na jakoukoliv pomoc od státu, jste-li v nouzi. To si vzápětí Daniel i Katie ověří a snaží se nějak vybalancovat svoje zoufalství z nedostatku financí.
Dana si zahrál Dave Johns, který se mimo jiné živí i jako stand-up komik. To je na jeho projevu velmi příjemně znát a jeho glosy třeba hned na začátku filmu při nekonečném rozhovoru s úřednicí, jsou trefné a dobře načasované. Hayley Squires zatím hrála hlavně v televizních seriálech, nicméně její role zoufalé matky je značně přesvědčivá. Celý snímek je v „Geordie“ dialektu, jazyku severoanglické pracující třídy. Tím zejména pro diváka, který se v angličtině orientuje, nabývá ještě dalšího rozměru a nabízí koncentrovaný obraz reality. Loachovi se vede film divákovi servírovat s obdivuhodnou všedností a civilností. Ta hraničí až s kvalitou dokumentárního materiálu. Celé to umocňuje i skutečnost, že snímek nedoprovází v podstatě žádný hudební podkres. Příběh v závěru vygraduje na nejvyšší možnou míru, byl to asi jediný způsob, jak ještě víc upoutat pozornost, i když tím možná režisér tlačí na pilu až příliš.
Já, Daniel Blake (2016) Loachův film upozorňuje trefně na nedostatek úcty a vypráví o lidech, kteří najednou balancují na okraji společnosti a to ne vždy jen vlastním přičiněním. Stát se vůči nim staví do nepřátelské pozice a systematicky a bez schopnosti rozlišovat staví zeď mezi sebe a své občany a pomocnou ruku jim podává v duchu přísloví, aby se „vlk nažral a koza zůstala celá.“ Celý příběh se stává testamentem a nutí diváka přemýšlet. A tím plní svůj účel.
foto/video: Film Europe © 2016, 2017