Ostravak Ostravski. Kontroverzní téma, kontroverzní humor, kontroverzní předloha a jedno velké Ostravsko. Nesedne každému, a přesto se snaží zaujmout každého. Vůbec to není zavrženíhodný počin jako například Prázdniny v Provence. Pořád si ale dokážu představit víc námětů a témat, kde by se miliony za film mohly utratit.
Režisér David Kočár si i tak pro svou celovečerní prvotinu vybral zfilmování jakýsi blog jakéhosi Ostraváka a má o ní jasnou představu. Režijně je to velmi zdařilé, sice vizuálem to hraničí s televizí, ale to vzhledem k příběhu či koproducentovi nevadí. Ono ani scénáristicky to není vůbec špatné, potíž je v tom, jestli jsou příběhy z blogu natolik silné, že by utáhly vytříbenou celovečerní komedii. Jsou tam velmi silná místa, (probuzení o sousedky) slabší (přerod v kravaťáka) a vyloženě mimo mísu, (pohřeb) které jen dokazují epizodovitost celé zápletky a kdyby se celá stopáž rozsekala na pár minutové štěky, vyznělo by to celé líp.
Co bych ale vyzdvihl je práce s písničkovým soundtrackem. Už jenom úvodní sekvence s Kryštofem, probuzení s Marií Rottrovou či využití Věry Špinarové jsou výborné a to je věc, která se u nás nevidí. Práce s hudbou. Její využití k navození atmosféry, vyznění absurdnosti a vtipu. To byly chvíle, kdy jsem ve svém nitru výskal nadšením.
Stejné ocenění si zaslouží i Igor Chmela v titulní roli Ostraváka a vlastně celé obsazení je castingově i herecky povedené. Jsou tu i menší i větší maličkosti, které výslednému celku pomáhají. Ať už to je ruka na zadku v autobuse nebo konečné zúčtování s uhelným baronem. Je to celé úsměvné a lehce absurdní. Ve výsledku jsou to ale jen náznaky věcí, které by šly ještě víc rozpracovat. Takhle totiž Ostravák vyznívá jako slepenec více či méně dobrých scén a přes hranu průměrnosti se mu přelézt nepoštěstí. Je to ale velká škoda.
-
70%
-
40%
-
70%
-
70%
-
70%
Ostravak Ostravski (2016)
Je to celé úsměvné a lehce absurdní. Ve výsledku jsou to ale jen náznaky věcí, které by šly ještě víc rozpracovat. Takhle totiž Ostravák vyznívá jako slepenec více či méně dobrých scén a přes hranu průměrnosti se mu přelézt nepoštěstí. Je to ale velká škoda.
foto/video: Bohemia MP/Totalfilm © 2016