Tobias Lindholm už zase pitvá další téma na kousky. A jde mu to velmi dobře. Dánská vojenská jednotka v Afghánistánu a vojenský soud po návratu jejího velitele do vlasti. To je film Boj, který byl za Dánsko letos nominován na Oscara®.
První polovina snímku nabízí plnokrevné válečné drama. Natočené civilně ale poutavě. Na malém prostoru Lindholm rozehrává koktejl vztahů mezi vojáky, síly autority velitele i dilemata, na kterých závisí lidské životy.
Claus (Pilou Asbæk) velí zahraniční misi, zatímco jeho žena (Tuva Novotny) doma pečuje o děti. Během mise dojde ke krizové události, která zapříčiní Clausovo odvolání, návrat do vlasti a vystaví ho obvinění z válečného zločinu. Místo radosti z návratu řeší Claus morální otázky a osobní čest. Proti tomu stojí zájmy jeho dětí a ženy. Ti samozřejmě nechtějí, aby otec rodiny skončil ve vězení.
Tobias Lindholm dokázal už v dramatu Hon, že dokáže diváka strhnout a nadchnout velmi úspornými ale promyšlenými prostředky. Režisérský a scenáristický talent potvrzuje i v dramatu Boj.
Nabízí totiž víc než popisnou vizuální onanii, která provází válečné snímky americké produkce. Lindholm je opět zdatným pozorovatelem, který poodhaluje za pomoci výtečných herců ty nejdrobnější nunce projevů povah svých hrdinů. Spoléhá na inteligentního diváka, který většinu věcí rozklíčuje sám. A vychází mu to.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Lindholm nemoralizuje, nechává divákovi volný prostor[/pullquote]Kamera, civilní herectví a Lindholmův přístup k látce místy připomíná až dokumentární film. Ale bez ztráty filmovosti a umělecké hodnoty. Lindholm chce evidentně provokovat, rozproudit debatu a pokládat zásadní otázky. Moralita v našem titulku tak neznamená hodnocení, že Boj nese nějaké pevně čitelné poselství. Spíše naznačuje, že se autor otázkou morálky zabývá. Pokládá otázky divákovi, ale na odpovědi mu ponechává vlastní prostor. Lindholm je především nezaujatý. A to je na celém film jednoznačně nejcennější.
Kombinace válečného a soudního dramatu funguje výtečně a Boj patří jednoznačně k nejlepším filmům o válce za poslední dobu. Je to uvěřitelné, mrazivé, velmi současné a aktuální. Navíc režisér už po několikáté dokazuje, že emoce je možné jitřit i jiným způsobem, než za pomoci smyčců a velkých vzletných replik…
-
90%
-
80%
-
80%
-
70%
Boj (2015)
Režisér se s tématem odpovědnosti, viny a velkého dilematu popasoval skvěle. Boj „nedrhne“, vtahuje do děje a nabízí velmi plnokrevný a hluboký zážitek.
foto/video: Aerofilms © 2015, 2016